مناطق ارزان تهران برای خرید و اجاره خانه

دسته بندي : اقتصاد,⭐ اخبار
تاريخ : 18 خرداد

تهران یکی از شهرهای پرجمعیت جهان است که به دلیل پایتخت بودن، امکانات بسیار زیادی نسبت به دیگر شهرهای ایران دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد قصد مهاجرت از شهرهای دیگر به تهران را دارند. به همین بهانه گهر در این بخش مناطق ارزان تهران برای خرید و اجاره خانه را به شما عزیزان معرفی می کند.

مناطق ارزان تهران برای خرید و اجاره خانه

مناطق ارزان تهران برای خرید و اجاره خانه, پورتال خبری فرهنگی گهر

مناطق ارزان تهران

در اردیبهشتی که گذشت ارزان‌ترین خانه در منطقه ۱۸ تهران معامله شده است؛ متری ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان. مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰، ۴ منطقه جنوبی تهران هستند که سال‌هاست پایین‌ترین قیمت‌ها را در بازار مسکن به‌خود اختصاص داده‌اند.

تا همین یکی‌دو سال پیش می‌شد در شهرری، جوادیه، شادآباد یا حوالی مهرآباد با ۱۵۰ میلیون تومان صاحب واحدی ۷۵ متری شد؛ محله‌هایی که اگرچه حالا هم در قعر جدول گرانی‌ها هستند، اما خانه‌ای در آن‌ها برای شما با کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان پیدا نمی‌شود؛ محله‌هایی که با وجود ارزان‌تربودن نسبت به سایر مناطق تهران، معاملات کمتری در آن‌ها نسبت به سایر مناطق انجام شده است.

منطقه ۱۸

تاریخچه و محله‌ها

منطقه ۱۸ تهران در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان منطقه جدیدی به شهر تهران الحاق شد. این منطقه در جنوب غربی پایتخت قرار دارد. هسته اولیه این منطقه روستای یافت‌آباد بود که با گسترش مهاجرت، توسعه و رشد پیدا کرد و کاربری‌های آن از کشاورزی به شهری رسید. با عبور خط آهن تهران- تبریز از شمال منطقه و انفصال از بافت تهران مورد بی‌توجهی طرح جامع اولیه شهر تهران قرار گرفت و نقش حاشیه‌ای به آن داد. قیمت پایین اراضی باعث شد مهاجران کم درآمد و کارگران کارخانه‌ها جذب منطقه ۱۸ شوند. بافت پرتراکم مسکونی و معابر کم عرض شمایل این منطقه را ایجاد کرد؛ منطقه‌ای که بخشی از آن دامداری‌های تهران، گمرک غرب و صنایعی با عملکرد فرامنطقه‌ای مثل شیر پاستوریزه، بازار استیل، بازار آهن و… است.

پیش‌بینی آینده و تغییرات یک‌سال اخیر

هر منطقه نسبت به طرح و افق‌های چندساله‌ای که برای خود در نظر گرفته و بنا به بودجه سالانه برنامه‌هایی برای سال‌های آتی طراحی می‌کند. در منطقه ۱۸ نیز مسجد امام‌هادی (ع) و مجموعه ورزشی سرپوشیده و طبقاتی شهیددستگردی به‌عنوان ۲ دستاورد ارزشمند عمرانی مدیریت شهری منطقه به‌حساب می‌آید که در مراحل پایانی تکمیل قرار دارد و به‌زودی نیز به بهره‌برداری خواهند رسید.

خرید آپارتمان در منطقه۱۸ جایی در مجتمع الزهرا یا شهرک الماس که بهترین مجتمع منطقه است بیشتر و در هفده‌شهریور کمتر است. مثلا شهرک ولیعصر متری ۸ میلیون تا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای تمامی املاک اعم از آپارتمان دوخوابه و آپارتمان سه‌خوابه است. این قیمت در محله‌های شادآباد، تولیددارو، فردوس، صاحب الزمان و یافت‌آباد نیز همین‌قیمت خرید و فروش می‌شود. محله بهداشت در این منطقه با متری ۱۰ میلیون تومان است و خلیج‌فارس با متری ۷ میلیون و هفده‌شهریور ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

عامل شهرت یا سوء شهرت

اگر اهل خرید و گردش در بازار هستید حتما سری به بازار مبل یافت‌ آباد بزنید. بی‌شک یکی از مشهورترین جاذبه‌های این منطقه بازار و کارگاه‌های مبل آن است. آن دسته از اهالی که اهل زیارتند، می‌دانند که زیارت امامزاده زید خالی از لطف نیست. این منطقه برای آن دسته که اهل تاریخ و دیدن آثار تاریخی هستند نیز یخچال ترشنبه را از دوران صفوی در دل خود دارد. طبیعت‌گردان هم دست‌خالی نخواهند ماند.

این منطقه بهترین روستا‌های اطراف تهران را در حاشیه و حفاظت خود داشته و باشگاه نوروزآباد یکی از بهترین باشگاه‌های سوارکاری تهران را در خود جای داده است. در کنار همه جاذبه‌های این منطقه مشکلاتی، چون وجود مافیای زباله، حضور کارخانه‌های لبنی و صنعتی، پایین آمدن سن اعتیاد و بزه و آسیب‌های اجتماعی، از نگرانی‌های اهالی و دغدغه‌هایشان در بهبود سطح کیفی زندگی است.

منطقه ۱۹

داشته‌های محله؛ سرزمین مهاجران

وقتی نام منطقه ۱۹ تهران را می‌شنویم، یاد چه چیز‌هایی می‌افتیم؟ منطقه ۱۹ هم‌اکنون از محلات مهمی، چون خانی‌آباد، شهرک شریعتی، عبدل‌آباد، نعمت‌آباد، صالح‌آباد، دولتخواه، شکوفه، شهرک رسالت و اسفندیاری تشکیل شده. مهم‌ترین داشته‌های منطقه ۱۹ را می‌توان بوستان ولایت، حرم مطهر امام، بهشت‌زهرا و بازار بزرگ میوه و تره‌بار تهران دانست. همه این موارد، مورد مراجعه بخش زیادی از شهروندان تهرانی هستند و به همین دلیل ناچارند که از این منطقه عبور کنند یا به این منطقه سفر کنند.

از دیگر داشته‌های این منطقه، می‌توان به بازار عبدل‌آباد یا همان بازارچه احسانی اشاره کرد. بیشتر شهروندان برای تهیه پارچه، پوشاک و دیگر اقلام مورد نیاز، معمولا سری به این منطقه می‌زنند و جزو مناطق تجاری مهم پایتخت محسوب می‌شود. به دلیل گسترش شبکه مترو به این منطقه، رفت‌وآمد به این بازارچه و دیگر نقاط سیاحتی و گردشگری این منطقه بیشتر شده است. بوستان بزرگ ولایت هم که جایگزین فرودگاه کوچک قلعه‌مرغی در این منطقه شده، جزو بزرگ‌ترین‌ها در خاورمیانه و ایران محسوب می‌شود.

پیش‌بینی تا آخر سال

بازار مسکن ایران هنوز متلاطم است. طبق آمار‌های بانک مرکزی، قیمت مسکن در اردیبهشت‌ماه گذشته، ۵/۳ برابر نرخ اعلامی تورم این ماه بوده و البته ۵/۱۲ درصد رشد نسبت به ماه فروردین داشته است، آن‌هم درحالی‌که خیلی‌ها معتقد بودند مسکن دیگر کشش قیمت بیشتر از این را نداشته و ندارد؛ به‌عبارت دیگر، از ابتدای امسال تا الان، ۱۵ درصد رشد قیمت مسکن داشته‌ایم. اگر این آمار را در کنار رشد ۵/۸۴ درصدی قیمت مسکن در منطقه ۱۹ قرار دهیم، به نتایج جالبی می‌رسیم.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، غالبا در ماه‌های پایانی سال معاملات مسکن رو به رشد خواهد بود. او البته در اواخر اسفندماه گفته بود که قیمت مسکن رشد عجیب و غریبی نخواهد داشت. اثبات – مسئول مشاوره املاک شریعتی- معتقد است که رکود در خرید و فروش به چشم می‌خورد، با وجود اینکه قیمت‌ها هم افزایش پیدا کرده و می‌کند؛ «با این وضعیت اگر پیش برویم، حتی ممکن است قیمت‌ها هم در این منطقه شکسته شود. الان ارزان‌ترین‌ها در این منطقه را پاسگاه نعمت‌آباد، صالح‌آباد، چهاردانگه، احمد خمینی و… تشکیل می‌دهند.»

منطقه ۲۰

اگر به‌دنبال خرید ملک با قیمتی ارزان هستید نگاهی هم به فایل‌های خرید و فروش ملک در شهرری بیندازید. اگرچه طی یکی دو سال اخیر تمام واحد‌های واقع در محله‌های منطقه ۲۰ با رشد فزاینده قیمت روبه‌رو شده، اما هنوز هم می‌توان در این منطقه خانه‌ای با قیمت متری ۵/۴ یا ۵ میلیون تومان پیدا کرد. محله‌هایی مانند محله علایین، جوانمرد قصاب، بخشی از محله ۱۳ آبان و محله منصوریه منگل به نسبت سایر محله‌های شهرری قیمت ارزان‌تری دارند.

اگرچه طی چند‌ماه اخیر پایین‌ترین قیمت به متری ۵ یا ۶ تومان رسیده و حتی برای این میزان هم خرید و فروشی انجام نمی‌شود. محله علایین وقتی وارد جاده ورامین می‌شوید درست روبه‌روی جاده کارخانه سیمان و روستای امین‌آباد محله‌ای به نام علایین قرار گرفته که به‌دلیل موقوفه بودن زمین‌های آن جزو محله‌های ارزان‌قیمت منطقه محسوب می‌شود.

درحال حاضر ۵ دانگ از زمین‌های این محله موقوفه آستان حضرت عبدالعظیم (ع) است و سند منگوله‌ای ندارد؛ بنابراین قیمت خانه‌های آن نسبت به سایر محله‌ها پایین‌تر است. اگر به‌دنبال خانه‌ای نوساز و لوکس با تمامی امکانات مانند آسانسور، پارکینگ، انباری و… نباشید می‌توانید با متری ۳ میلیون تومان در این محله صاحب خانه شوید.

به‌عنوان مثال در مجتمع گلستان که البته از مجتمع‌های بسیار شلوغ است می‌توان با متری ۳/۵ میلیون تومان صاحب خانه شد. البته قیمت آپارتمان در این نقطه از پایتخت به ۷ میلیون تومان هم رسیده است. پیش‌بینی آینده پیش از صعود ناگهانی قیمت خانه در تهران، قیمت خانه در محله علایین از ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، اما امروز از مرز ۵/۳‌میلیون تومان گذشته و بازار خرید و فروش را در رکود فرو برده است. یکی از املاک‌داران محله علایین می‌گوید: «بازار خرید و فروش مسکن حتما تا ماه محرم تکان می‌خورد، اما قیمت‌ها بعید است پایین بیاید.»

محله جوانمرد قصاب وقتی از شمال تهران به شهرری وارد شوید نخستین محله‌ای که سر راهتان قرار می‌گیرد محله جوانمرد قصاب است. این محله یکی از محله‌های ارزان‌قیمت منطقه ۲۰ است. شما می‌توانید برای خرید خانه‌ای ۴۳ متری و ۷ سال ساخت با امکانات پارکینگ، انباری، آسانسور و… با مبلغی در حدود ۲۸۵ میلیون تومان در محله جوانمرد قصاب صاحب خانه شوید. پیش‌بینی آینده یکی از املاک‌داران در محله جوانمرد قصاب می‌گوید هم‌اکنون خرید و فروش در این محله راکد شده و به‌خوبی انجام نمی‌شود چرا‌که بعضی از افراد قیمت خانه را تا ۱۰ میلیون تومان بالا برده‌اند.

حاشیه‌نشینی

بومهن، پردیس، پرند، اندیشه، رودهن، کهریزک، ورامین و دماوند همان مناطق حومه تهران به‌شمار می‌آیند که سیل تقاضای خانه روانه آن‌ها شده است. در ادامه قیمت‌های چند منطقه حاشیه‌ای را که بیشترین متقاضی را دارند بررسی می‌کنیم. بومهن بومهن در ۵۴ کیلومتری شمال‌شرقی سمت چپ جاده تهران به دماوند در دامنه سرد‌سیر واقع شده است.

در بومهن می‌شود با ۵۰ میلیون تومان یک خانه ۶۰ متری با همه امکانات را که سال ساخت آن ۹۵ باشد رهن کامل کرد. اگر ودیعه کمتری داشته باشید، باز هم گزینه‌هایی برای شما فراهم است. مثلاً یک خانه ۷۵ متری ۴ سال ساخت با ودیعه ۴۰ میلیون تومان و ماهی ۶۰۰ هزار تومان اجاره قابل رهن است.

اگر به‌دنبال خانه‌ای کوچک‌تر، اما با قیمت مناسب‌تر باشید، باز هم اینجا گزینه‌هایی وجود دارد. با ۲۰ میلیون تومان پول پیش و ۶۰۰ هزار تومان اجاره می‌توانید خانه‌ای را برای یک سال در این منطقه داشته باشید. خرید خانه نیز به همین میزان در این منطقه کاملا ممکن است. با ۱۵۰ میلیون تومان می‌توان یک خانه ۱۰۰ متری ۵ سال ساخت خرید. خانه‌های با متراژ پایین‌تر و در خیابان‌های فرعی طبیعتاً قیمت‌های مناسب‌تری هم خواهند داشت. البته در بعضی مناطق قیمت‌ها بالاتر هم می‌رود و تا ۲۵۰ میلیون تومان هم خانه‌هایی وجود دارد.

پردیس

شهر جدید پردیس در ۱۷ کیلومتری شرق تهران در مسیر جاده هراز واقع شده است. خیلی‌ها می‌گویند این منطقه در شرق تهران، قرار است نقش کرج را در غرب بازی کند، اما به دلایل مختلفی اینگونه نشد. شاید با افزایش جمعیت، این منطقه در آینده مسیر رشد را با سرعت بیشتری طی کند.

خرید خانه در پردیس می‌تواند بسیار متنوع باشد؛ یعنی در این منطقه خانه‌هایی یک میلیاردتومانی تا ۲۰۰ میلیون تومانی پیدا می‌شود؛ البته اگر در تهران یک میلیارد تومان قیمت یک خانه معمولی در متراژ کم در محله‌ای متوسط باشد، در پردیس قیمت یک خانه ۱۵۰ متری نوساز با تمام امکانات و ویوی جذاب است. اما یک خانه معمولی ۹۰ متری با یک سال سن را می‌شود با ۲۵۰ میلیون تومان خرید. واحد‌های مسکن مهر طبیعتا قیمت‌های مناسب‌تری هم دارند.

برای اجاره هم می‌توان خانه‌هایی با ودیعه ۴۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان رهن پیدا کرد؛ مثلا یک خانه ۸۵ متری در فاز ۳ پردیس ۸۰ میلیون تومان رهن کامل است یا با ۴۵ میلیون تومان ودیعه و پرداخت ۲۰۰ هزار تومان ماهانه یک واحد ۹۰ متری نوساز با همه امکانات را می‌توان اجاره کرد.

پرند

پرند از توابع رباط‌کریم در جنوب غربی تهران است. یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مسکن‌مهر در این منطقه به سرانجام رسیده است و همین باعث شده تا پرند به یکی از ارزان‌ترین مناطق برای خرید یا اجاره خانه در اطراف شهر تهران تبدیل شود.

مثلا یک واحد مسکن‌مهر با ۷۵ متر زیربنا و ۴ سال سن در فاز ۶ پردیس با ۱۵ میلیون تومان پول پیش و ۶۰۰ هزار تومان اجاره قابل رهن است. برای واحد‌های بامتراژ بالاتر طبیعتاً باید مبلغ بیشتری پرداخت شود، اما میانگین کلی قیمت‌ها از ۶۰ میلیون تومان پول پیش و ۶۰۰ هزار تومان اجاره برای یک واحد ۱۰۰ متری بالاتر نمی‌رود.

در پرند می‌شود با ۱۰۰ میلیون تومان صاحب یک خانه معقول با متراژ ۶۰ شد. البته خانه‌هایی در مناطق بهتر و با متراژ‌های بالاتر تا ۹۰۰ میلیون تومان هم ممکن است پیدا شود.

اندیشه

شهر جدید اندیشه در ۲۰ کیلومتری تهران و شمال غربی شهریار قرار دارد. ۶ فاز دارد که گفته می‌شود فاز ۳ آن از بیشترین امکانات برخوردار است. شاید نسبت به بقیه مناطق حومه‌ای تهران قیمت‌های به نسبت بالاتری دارد. فاز یک آن قدیمی‌ترین منطقه آن است که بافت سنتی‌تری دارد. تفاوت قیمت‌ها در فاز‌های مختلف این شهر قابل مشاهده است. در فاز یک اندیشه می‌توان با ۲۰۰ میلیون تومان یک واحد ۵۰ متری خرید، اما طبیعتا هرچه متراژ و امکانات بالاتر برود، قیمت‌ها نیز بیشتر می‌شود. به‌طور کلی میانگین قیمت متری ۵ تا ۶ میلیون تومان است. خانه‌هایی با متراژ ۱۵۰ متر با حدود یک‌میلیارد تومان قیمت معامله می‌شوند.

اجاره نیز در این منطقه از ۳۰ میلیون تومان پول پیش با یک‌میلیون تومان اجاره ماهانه برای یک واحد ۶۰ متری آغاز می‌شود و تا ۱۴۰ میلیون تومان رهن کامل برای یک واحد ۱۵۰ متری در فاز یک بالا می‌رود.

رودهن

رودهن منطقه‌ای است در ۳۰‌کیلومتری شرق تهران و در شهرستان دماوند که در دهه‌های اخیر از بافت روستایی خود خارج و به یکی از مقاصد اصلی سکونت مهاجران در اطراف تهران تبدیل شد. به‌دلیل آب و هوای خوب و نزدیکی به تهران، قیمت‌ها شاید از دیگر مناطق حاشیه‌ای، کمی بیشتر باشد، اما همچنان نسبت به تهران قیمت‌های معقولی دارد. اجاره‌ها از ۵۰ میلیون تومان پول پیش و ۳۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه برای یک واحد ۸۰ متری آغاز می‌شود و ممکن است به ۳۰۰ میلیون تومان رهن کامل برای یک واحد ۱۷۰ متری هم برسد.

قیمت خانه نیز در این منطقه متنوع است؛ چرا که ساختمان‌های بسیار لوکس جدید در مناطق خوش آب و هوای آن ساخته شده که قیمت‌های نسبتاً بالایی دارند. مثلا یک خانه ۹۰ متری با امکانات کامل ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، اما به‌طور قطع با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هم می‌توان در این منطقه خانه خوبی خرید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي