معنای درد معده و شکم چیست؟

تاريخ : 7 مهر

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

معنای درد معده و شکم چیست؟

معنای درد معده و شکم چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

هریک از دردهای معده و شکم، چه معنایی دارند؟

آشنایی با دردهای شکمی

گرچه اغلب ما از بیماری‌های مرتبط با معده و دستگاه گوارش رنج می‌بریم؛ اما اغلب‌مان معنی دردهایی که در معده، شکم یا روده‌های‌مان می‌پیچد را نمی‌دانیم. ناآگاهی در مورد درد، سوزش یا مشکلاتی که در این نواحی تجربه می‌کنیم، ما را گمراه می‌کند و این سردرگمی، درمان مشکل را به تاخیر انداخته یا در مواردی آن را ناممکن می‌کند.

استرس، رژیم غذایی نامناسب، کم‌تحرکی، مشکلات ژنتیکی و حتی وضعیت آب‌وهوایی، اصلی‌ترین عوامل ایجادکننده بیماری‌های گوارشی هستند و در کنار کنترل این عوامل، با شناخت نوع دردها و علائم‌شان، می‌توانید احتمال دچارشدن به این بیماری‌ها را کاهش دهید.

تیرکشیدن قسمت پایین شکم

درد معده‌تان قطع نمی‌شود؟ با مشکلات روده‌ای مثل یبوست یا اسهال همراه است؟ نفخ مداوم کلافه‌تان کرده؟ شاید شما از سندرم روده تحریک‌پذیر آی‌بی‌اس رنج می‌برید. آی‌بی‌اس یکی از شایع‌ترین اختلالات دستگاه گوارش است که بیشتر زنان را درگیر می‌کند. گرچه علت اصلی ابتلا به این مشکل ناشناخته است؛ اما محققان می‌گویند اغلب مبتلایان این سندرم، روده‌های بسیار حساسی دارند یا روده‌ای فراخ دارند.

گذشته از این، به باور محققان دچار بودن به استرس مزمن هم می‌تواند زمینه را برای ابتلا به این مشکل فراهم کند و در روزهایی که میزان بیشتری استرس را تجربه می‌کنید، حال روده‌های‌تان را بدتر کند. گرچه افراد زیادی دچار این سندرم می‌شوند و سال‌ها با آن زندگی می‌کنند؛ اما اگر در عین مبتلا بودن به این سندرم، کاهش وزن یا خونریزی مقعدی را تجربه می‌کنید، موضوع را جدی بگیرید. ممکن است روده‌های شما، در آستانه دچار شدن به مشکلی بزرگتر باشند.

شکم‌درد همراه با خونریزی مقعدی 

درد و گرفتگی شکم، وقتی با خونریزی مقعدی همراه می‌شود، از ابتلا به التهاب روده آی‌بی‌دی خبر می‌دهد. بسیاری از مبتلایان به تورم مزمن دستگاه گوارش، علائم بیماری خود را با سندرم روده تحریک‌پذیر اشتباه می‌گیرند، درحالی‌که التهاب روده، یک بیماری نادر و جدی است؛ اما آی‌بی‌دی، از هر پنج نفر در جهان، یک نفر را دچار می‌کند.

گرچه متخصصان سال‌ها تصور می‌کردند که التهاب روده نوعی بیماری خودایمنی است؛ اما بررسی‌های جدید پژوهشگران نشان داده که التهاب مزمن روده نه به‌دلیل حمله‌ دستگاه ایمنی به‌خود بدن، بلکه به‌خاطر حمله‌ آن به ویروس‌ها و باکتری‌های بی‌ضرر یا غذای باقی‌مانده در روده‌ها ایجاد می‌شود و به‌دنبال آن، آسیب در روده‌ها ایجاد می‌شود.

سوزش سر دل: درد سوزناک در وسط شکم

احتمالا وقتی یک وعده غذای چرب می‌خورید یا یک نوشیدنی کافئین‌دار می‌نوشید، دچار این نوع درد می‌شوید. اغلب آدم‌ها، حداقل یک‌بار در عمرشان سوزش سر دل را تجربه کرده‌اند و برخی آن‌قدر گرفتار این مشکل هستند که در مجرای گوارشی‌شان مدام احساس سوزش دارند. ریفلاکس اسید، دلیل اصلی این مشکل است. وقتی معده شما توان مهار اسید را ندارد و بیش از اندازه آن را تولید می‌کند، مری‌تان مازاد اسید را بالا می‌آورد و گاهی حتی تا گلوی شما آن را انتقال می‌دهد. ریفلاکس مزمن، می‌تواند این درد آزاردهنده را به مشکلی جدی‌تر تبدیل کند و درصورتی که درمان نشود، شما را گرفتار اختلالات گوارشی مزمن کند.

سنگ‌های صفراوی: احساس ناراحتی در اطراف ناف

اگر درد معده شما، با درد مبهمی در نزدیکی شانه‌تان همراه شد و بعد از خوردن یک وعده غذای چرب، شدت گرفت، احتمالا صفرای‌تان سنگ‌ساز شده است. این مشکل بسیاری از زنان بالای ۴۰سال را درگیر خود می‌کند و حتی ممکن است در دوران بارداری، ایجاد شود. ممکن است شما سال‌ها بدون احساس هیچ‌گونه دردی، سنگ را در صفرای‌تان تحمل کنید و از وجود آن بی‌خبر باشید؛ اما وقتی که وجود این سنگ با درد همراه می‌شود، باید علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب و کم‌چرب، راه‌های تخصصی دیگری را برای برطرف کردن آن امتحان کنید.

زخم‌‌‌معده: درد خفیف و سوزاننده شکمی که با مصرف آنتی‌اسیدها کاهش می‌یابد

اگر درد با بی‌اشتهایی، کاهش وزن و وجود التهاب در معده همراه شود، احتمالا به زخم معده دچار شده‌اید. زخم‌های گوارشی، بسیاری از افراد را به خود دچار می‌کنند و وجود هلیکوباکتر (نوعی باکتری شایع معده) یکی از دلایل اصلی ایجاد این زخم در معده است؛ اما خوشبختانه با انجام یک آزمایش تنفسی ساده، می‌توانید از وجود این باکتری در معده‌تان مطمئن شوید. گذشته از این، اگر بیش‌از‌اندازه از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنید، احتمال دچار شدن‌تان به زخم معده بیشتر می‌شود.

دیورتیکولیت: درد ناگهانی در ناحیه پایین سمت چپ شکم

دیورتیکول‌ها، بیرون‌زدگی‌های کوچک کیسه‌مانند، هستند که در دیواره دستگاه گوارش شکل می‌گیرند. آنها اغلب در قسمت پایینی روده بزرگ تشکیل می‌شوند و وجودشان در دستگاه گوارش افراد بالای ۴۰ سال، شایع است. گرچه وجود دیورتیکول‌ها، به خودی خود، یک مشکل تلقی نمی‌شود؛ اما وقتی که آنها ملتهب یا عفونی می‌شوند، بیماری دیورتیکولیت یا التهاب دیورتیکول را ایجاد می‌کنند و شما را به دردسر می‌اندازند. درد شدید شکمی، همراه با تب و حالت تهوع یا بروز تغییرات مشخص در تعداد دفعات دفع کردن در روز، از علائم آشکار این بیماری است. گذشته از این، مبتلایان دیورتیکولیت، معده‌های گاز‌ساز دارند و گرچه به مشکلی آزاردهنده دچار هستند؛ اما با رعایت رژیم غذایی و مصرف آنتی‌بیوتیک یا در موارد حاد با جراحی، می‌توانند از این بیماری خلاص شوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي