معرفی شغل و درآمد مبل سازی + نحوه ورود به آن

تاريخ : 14 تیر

یکی از مشاغلی که سال ها است به عنوان یکی از پرطرفدارترین و همچنین پردرآمدترین مشاغل شناخته شده است، شغل مبل سازی است. مبل سازی نیز مانند دیگر مشاغل، مهارت ها و ویژگی های خاص خود را دارد. برای آشنایی با شغل و درآمد مبل سازی این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد آموزش مبل سازی و سرمایه اولیه مبل سازی می خوانید.

معرفی شغل و درآمد مبل سازی + نحوه ورود به آن

معرفی شغل و درآمد مبل سازی + نحوه ورود به آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

درآمد مبل سازی

مبلمان به‌عنوان یکی از وسایل اصلی زندگی امروز تبدیل شده و کمتر خانه‌ای هست که مبل و صندلی راحتی در آن نباشد. این اهمیت و حضور پررنگ به بیرون از منازل هم کشیده شده و ادارات و محیط‌های کاری هم دکوراسیون فضای خود را با مبلمان اداری تکمیل می‌کنند.

این شغل هم مانند بعضی از مشاغل شرایط و اصول خاص خودش را دارد و به جرات می‌توان گفت یکی از شغل‌های پربازده است. اشتغال‌زایی بالا، تنوع زیاد در مدل‌ها و طرح‌ها و همچنین رونق‌بخش برای برخی از صنایع مثل نساجی اهمیت این صنعت را چند برابر می‌کند. برای آشنایی بیشتر با ریزه‌کاری‌های سرمایه‌گذاری مبلمان با سعید صراف تولید‌کننده باسابقه و مدیر تولیدی فیلون به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. سعید صراف ۱۴ سال است که در کار تولید و عرضه مبلمان است و به نوعی از قدیمی‌های بازار به حساب می‌آید و همانند همه فعالان و تولیدکنندگان از وضعیت فعلی بازار ناراضی است و به صراحت می‌گوید که کسی وارد این کار نشود و پولش را هدر ندهد.

وی درباره فرآیند تولید مبل می‌گوید: این کار سه مرحله اصلی دارد: نجاری، رویه‌کوبی و رنگ. این سه مرحله به اضافه کارهای جانبی دیگر بیشتر در یک مکان انجام می‌شود. بعضی از واحدها به‌طور اشتراکی دو یا سه کار را با هم انجام می‌دهند. در ساختن مبلمان به مواردی همچون مدل‌های روز، متراژ خانه‌ها، کیفیت و قیمت توجه می‌شود. طرح‌های متنوع و مواد اولیه مرغوب از عوامل اصلی تولید این محصول خوب و البته ماندگاری مجموعه تولید‌کننده است.

نرخ بازار برای شغل مبل سازی

کمترین قیمت تولیدات موجود در بازار به سرویس غذاخوری مربوط است که ۳ تا ۴/۵ میلیون قیمت دارد. نمونه‌های دیگر بین ۵ تا ۷/۵ میلیون تومان هم پیدا می‌شود. مبلمان کلاسیک و مدرن قیمتش بالاتر است. کارهای ایرانی از ۸ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان است که مشابه ترک آن بین ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت می‌خورد. این قیمت‌ها برای تولیدات غیر‌سفارشی است و اگر کسی بخواهد تعداد یا مدل مورد نظرش را داشته باشد به کارگاه سفارش می‌دهد. این رقم از کارها تا ۲۵ میلیون هزینه دربردارد.

مبلمان‌های کلاسیک و سنگین از ایتالیا و ترکیه وارد می‌شود که با تعرفه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان در هر کیلو خیلی مقرون‌به‌صرفه نیست. البته این گونه کارها مشتریان خاص خودش را دارد که تا حدود ۸۰ میلیون تومان هم هزینه می‌کنند. در مورد مبلمان اداری قبلا تولید داشتیم ولی چون مشتری این اقلام عمدتا ادارات و شرکت‌های دولتی هستند. این مراکز به خاطر شیوه خاص دریافت و پرداخت که باید به تأیید ذی‌حسابی سازمان متبوع‌شان برسد زمان‌بر است و ممکن است با تأخیر طولانی همراه شود. ولی کل مجموعه تولیدکنندگان ایرانی عمده صادرات‌شان فرم‌های اداری است. مبلمان‌های کلاسیک و مدرن هم به اندازه محدود از ایتالیا و ترکیه و تا حدودی چین وارد کشور می‌شود.

شرایط کار شغل مبل سازی

صراف در خصوص ملزومات تولید در این صنعت می‌گوید: ابزار لازم برای تولید در درجه اول فضای مناسب و کافی است. اگر تولید به شکل سنتی باشد زمین به مساحت ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر کافی است ولی در نظر داشته باشید، سنتی کار کردن عوارضی دارد که مهم‌ترین آن افت کیفیت و هدر رفتن مواد اولیه است.تولید انبوه را باید به شیوه مدرن و ماشینی دنبال کرد که حداقل به یک فضای ۱۰۰۰متری با انبار لازم دارد.هزینه زمین و ماشین‌آلات مثل دستگاه‌های برش، پرس و دوخت چیزی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان خرج برمی‌دارد. درحالی‌که شروع کار به روش سنتی و کارگاهی به ۶۰،۵۰ میلیون تومان نیاز است. این را هم اضافه کنم که هنوز بعد از گذشت سال‌ها بیش از ۷۰ درصد تولید مبل ایران سنتی و کارگاهی است.

اوایل فقط در حوالی یافت‌آباد و اطراف کرج سازنده‌ها متمرکز بودند و الان در مناطق اقماری اطراف تهران پراکنده هستند. جاجرود، رباط کریم، شهریار و اسلامشهر از مناطقی هستند که ساخت مبل در آن انجام می‌شود. تبریز و اصفهان و کرج هم از دیگر مراکز تولید هستند. چوب ماده اصلی ساخت مبل است که کاملاً وارداتی است. قبلا چوب را از بازار داخلی تهیه می‌کردیم ولی ۱/۵ سال است که به خاطر طرح تنفس جنگل‌ها از خارج و از کشورهای روسیه، ارمنستان، گرجستان تأمین می‌کنیم که به صورت الوار وارد می‌شود.

قیمت چوب بنا به نوع وکیفیت و نوسانات بهای ارز در متغیر است. پارچه هم ابزار تولید بعدی است که تماما وارداتی است به خاطر تعطیلی کارخانه‌های نساجی خرید از داخل امکان‌پذیر نیست. هزینه پارچه از متری ۳۵ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان و در سفارشات سوپرلوکس و ممتاز تا متری ۴۰۰ هزار تومان بالغ می‌شود.

برای تداوم و ماندگاری در شغل مبل سازی

مسیر پرپیچ وخم تولید باعث شده ریسک کار بالا باشد. این تولید‌کننده معتقد است: باید فرصت رقابتی با حمایت دولتی و نهادهای مسئول ایجاد شود تا فعالان این حرفه فراری نشوند. تلفیق دانش، تجربه و جذب سرمایه‌ لازم و کافی در کنار مجهز بودن به فناوری روز می‌تواند به شکوفایی روزافزون صنعت مبلمان کشور کمک کند. الان همه جا حرف از خصوصی‌سازی و بهبود فضای کسب وکار است اما دریغ از مختصری حمایت و نظارت.

دلال‌بازی به این صنف هم کشیده شده و بازار پر شده از محصولاتی که کیفیت نازلی دارند. مشتری‌های ما قابلیت تشخیص را به خوبی دارند و به همه چیز یک کالا که برایش هزینه می‌کنند کار دارند. تسهیلات کافی با بازپرداخت طولانی مدت، معافیت‌های مالیاتی و نظارت کیفی بر واحدهای تولیدی از عوامل خروج از رکود و توسعه این صنعت است.

از نحوه مدیریت کارگاه تولیدی مبلمان در شغل مبل سازی

تولید لوازم چوبی یکی از مشاغلی است که مدیریت در آن نقش پر‌رنگ و برجسته‌ای دارد. اگر یک روز خود را در یک کارگاه مبل‌سازی سپری کنید متوجه می‌شوید که این شغل سختی‌های خاص خود را دارد و مدیریت آن نیازمند بهره‌مندی از قدرت برنامه‌ریزی دقیق است.

در شغل مبل سازی مصرف‌کنندگان نهایی را فراموش کنید

در قدم اول باید از این موضوع اطلاع داشته باشید که مشتری اصلی شما خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی نیستند بلکه فروشندگان و صاحبان مغازه و عرضه‌کنندگان محصولات چوبی هستند. همچنین باید از چگونگی فروش محصولات آگاهی داشته باشید تا بدانید با چه افرادی بهتر است همکاری کنید. اگر تا به حال تبلیغاتی را برای کار خود انجام نداده‌اید، هرچه سریع‌تر دست به کار شوید.

تبلیغات کارگاه خود را فقط در محدوده کسب‌و‌کار خود انجام ندهید. در تهران خیابان‌هایی مانند حسن‌آباد، دلاوران، یافت‌آباد و غیره برای عرضه محصولات چوبی وجود دارد و می‌توانید تبلیغات خود را تنها در این خیابان‌ها انجام دهید. اگر هنوز مشتریان وفادار برای خود دست و پا نکرده‌اید، سعی کنید نسبت به تولیدی‌های دیگر دستمزد کمتری دریافت کنید تا این فروشگاه‌ها برای‌شان به‌صرفه باشد که همکاری‌شان را با شما شروع کنند.

به طور معمول افرادی که در این صنف مشغول فعالیت می‌شوند از تخصص‌های لازم بهره‌مند هستند و بابت زمانی که صرف تولید می‌کنند، دستمزد بالایی می‌گیرند، اما شما حتی در‌ صورت داشتن تخصص‌های لازم زمان را از دست ندهید و با صرف‌نظر کردن از قسمت کمی از سود خود مشتری‌های ثابتی را برای خود تعریف کنید.

زمانی که دریافتید چه افرادی مشتری ثابت شما هستند، یک برنامه‌ریزی مشخص برای کارهای‌شان انجام دهید تا همیشه سر موقع کالای موردنظر را به آنها تحویل بدهید. در این میان باید حواس‌تان به مشتری‌های گذری هم باشد، چرا‌که ممکن است همین افراد روزی مشتری ثابت شما شوند.

در شغل مبل سازی خوش‌قول و منصف باشید

همه سفارش‌دهندگان زمان دقیقی را برای کالای خود می‌خواهند. از این رو باید توجه داشته باشید که زمان مشخصی را برای تحویل کالا تعیین کنید. اگر از زمانی که مشتری درخواست می‌کند دیرتر تحویل دهید باید بدانید که یکی از مشتری‌های شما از دست خواهد رفت.

برخی سفارش‌دهندگان مبلغ بیشتری را پرداخت می‌کنند تا کالایشان را در زمانی که می‌خواهند تحویل بگیرند، به این دلیل که ممکن است به مصرف‌کننده نهایی قول داده باشند و نخواهند که نزد آنها بد قول شوند. برای در‌نظر گرفتن مبلغ دستمزد نیز عرف بازار را جویا شوید و برای مشتریان ثابت خود تخفیفی در نظر بگیرید.

آنها هم حتما در زمان‌هایی مانند نوروز هوای‌تان را خواهند داشت. هیچ زمانی مبلغ بالاتر از بازار به مشتری نگویید، به این امید که با تخفیف به مبلغ اصلی برسید. این کار شما باعث نارضایتی مشتریان خواهد شد. اگر قصد تخفیف ندارید به آرامی برای وی شرح دهید که به دلیل بالا بودن هزینه‌ها نمی‌توانید پایین‌تر از مبلغ به آنها خدمات تحویل دهید.

در شغل مبل سازی طرح‌های متنوع ارائه بدهید

برخی سفارش‌دهندگان ممکن است طرح مشخصی را به شما سفارش دهند، اما اگر شما از یک طراح در کارگاه تولیدی خود استفاده کنید می‌توانید یک پیشنهاد‌دهنده بزرگ در این زمینه باشید و بعد از مدتی کسب‌و‌کار جدیدی را برای خود رقم بزنید. وجود یک طراح می‌تواند کسب‌و‌کار شما را زیر و رو کند و سهم بازار شما را به یکباره افزایش

دهد. ممکن است در چند ماه اول وجود یک طراح حس نشود، اما بعد از چند ماه فعالیت و همچنین مشاهده برخی طرح‌های آماده مبل و میز نهارخوری نانتان در روغن می‌افتد.

سعی ‌کنید حتما کارگاه خود را به ساخت یک وسیله خاص به‌صورت تخصصی معروف کنید. به‌عنوان مثال آنقدر سفارش میز نهارخوری یا مبلمان بگیرید تا در تولید این کالاها نامی به‌‌هم بزنید. در یک کارگاه شما به طور معمول به حداقل ۱۰ نفر نیاز دارید؛ ۷ نفر در بخش فنی و اجرایی، دو نفر در بخش بازاریابی و یک نفر در بخش طراحی. کارگاه خود را به چشم یک سازمان نگاه کنید و برای همه بخش‌های آن قانونی تعریف کنید. یکی از قوانین می‌تواند ساعت کاری باشد که کارکنان باید سر موقع به سرکار بیایند و در ساعت مشخصی محل کار را ترک کنند.

استفاده از لوازم ایمنی در حین کار هم باید به‌عنوان یک قانون اجرا شود. حتما از بازاریابان حرفه‌ای هم استفاده کنید، چرا که آنها می‌توانند در کوتاه‌مدت کسب‌و‌کار شما را رونق ببخشند. زمانی که تعداد سفارشات ثابت زیاد شد می‌توانید کارگاه خود را گسترش دهید و کارکنان بیشتری را در اختیار داشته باشید.

در شغل مبل سازی خوش‌قول‌ها کم هستند

امید رحیمی یکی از فعالان بازار مبل و میز نهارخوری در‌خصوص فعالیت تولیدی‌های لوازم چوبی به «فرصت امروز» می‌گوید: این روزها بیشتر فروشگاه‌ها به دنبال تولیدی‌هایی هستند که خوش‌قول باشند و محصولات ارزان ارائه بدهند.

او اضافه می‌کند: امروز تولیدی‌های زیادی در شهر تهران وجود دارد، اما تعدادی از آنها کار را به‌صورت دلخواه مشتری انجام نمی‌دهند و ممکن است بعد از ساخت و تحویل آن با سلیقه مصرف‌کننده مغایرت داشته باشد و در نتیجه جنس چندین روز در فروشگاه خاک بخورد. اگر تولیدی‌ها بتوانند زمان را مدیریت کنند و همچنین محصولات خود را مطابق با سلیقه مشتری تولید کنند، می‌توانند بسیار موفق شوند.

این فعال بازار اضافه می‌کند: البته تولیدی‌های وقت‌شناس و حرفه‌ای در سطح تهران وجود دارد، اما تعدادشان بسیار اندک است. بیشتر فعالان این صنف به‌صورت از سر باز کنی سفارشات را انجام می‌دهند و بعد از مدتی شاهد هستیم که تولیدی‌هاشان جمع می‌شود. به این دلیل که کسی دیگر به آنها سفارش کار نمی‌دهند و مجبور می‌شوند این شغل را ترک کنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي