مراحل طراحی سایت چیست؟

تاريخ : 26 فروردین

طراحی سایت یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کسب و کارهای امروزی است. اگر می خواهید بدانید مراحل طراحی سایت چیست این بخش گهر را بخوانید.

مراحل طراحی سایت چیست؟

مراحل طراحی سایت چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

انواع وب سایت

سایت ها بسته به نوع طراحی انجام شده به چند دسته تقسیم می شوند:

سایت استاتیک

مراحل طراحی سایت های استاتیک

سایت استاتیک سایتی است که یک بار طراحی برای آن انجام میشود و برای اعمال تغییرات بعدی می بایست طراحی حرفه ای بر روی آن صورت گیرد. در طراحی این سایتها اکثرا از اچ تی ام ال HTML و سی اس اس CSS و یا جاوا اسکریپت JS استفاده می شود. با توجه به حجم پایین کدهای نوشته شده در طراحی سایت استاتیک سرعت بارگذاری انها بالاست و همین طورباز به دلیل حجم پایین امتیاز دهی رتبه سایت در موتورهای جستجو بهتر می شود علاوه بر این هزینه طراحی سایت های استاتیک پایین تر از سایت های داینامیک می باشد. این نوع سایت ها برای کسانی که سایتشان ۱ و یا  ۲ بار در سال تغییرات محتوا دارد مناسب است.

سایت داینامیک

مراحل طراحی سایت های داینامیک

در این نوع از طراحی سایت مدیر وب سایت دسترسی به سیستم مدیریت سایت را داراست بنابراین بعد از اتمام مراحل طراحی سایت و قرار داده شدن سایت بر روی هاست این امکان وجود دارد تا محتوای سایت را تغییر دهد. برای طراحی سایت های داینامیک از زبان های برنامه نویسی  پی اچ پی PHP و ای اس پی ASP و ای اس پی دات نت .NET و ایجکس Ajax استفاده می شود. در ابتدا سایت توسط طراح، طراحی می شود و بعد از آن بارها توسط مدیر سایت اصلاح می گردد برخلاف سایت های استاتیک این نوع وب سایت ها سرعت بار گذاری کمی دارند و این به دلیل استفاده از کدهای سنگین تر در طراحی سایت است.

سایت نیمه داینامیک

مراحل طراحی سایت های نیمه داینامیک

سایت های نیمه داینامیک و یا سایت های فلش FLASH با زبان هایی مانند ایکس ام ال XML و یا اکشن اسکریپت انجام می شود این سایت ها مانند سایت های داینامیک اند که توسط مدیر سایت قابل تغییر می باشد ولی اعمال این تغییرات به سادگی وب سایت های های داینامیک نیست. تنها مزیت این سایت ها بر سایر وب سایت ها جذابیت بصری آنهاست اصولا در طراحی سایت های فلش FLASH از گرافیک های پیچیده و البته جذاب و کاربر پسند استفاده می شود. از معایب و مشکلات این نوع وب سایت ها می توان به خوانده نشدن فلش ها توسط موتورهای جستجو و پایین آمدن سرعت بارگذاری صفحات سایت برای کاربر اشاره کرد.

بررسی مراحل طراحی سایت

۱. نیازسنجی و برنامه ریزی ساخت سایت

در این مرحله از پروژه ضمن بررسی کامل پروژه و درخواست های مشتری، خلاصه پروژه و نیازهای مشتری به صورت یک پروپوزال مکتوب تهیه شده و به تایید طرفین خواهد رسید. بر اساس این اطلاعات و پروپوزال برنامه ریزی جهت ادامه کار و امکانات مورد نیاز پروژه طراحی سایت انجام میشود.

۲. تحقیق و بررسی محتوا

با تهیه سند نیازسنجی و برنامه ریزی ، پروسه تحقیق و بررسی در جهت چگونگی ارائه مناسب تر محتوا توسط تیم فنی و مدیر پروژه آغاز می گردد. در این مرحله از طراحی سایت ، مدیر پروژه پیشنهادات خود را در جهت آغاز طراحی پیش طرح با کارفرما مطرح نموده و نتایج این همفکری به واحد طراحی ارجاع داده می شود.

۳. طراحی پیش طرح wireframe

طراحی پیش طرح می تواند الگوی بسیار مشخصی برای ادامه پروژه در اختیار طرفین قرارداد قرار دهد و بخش مهمی از مراحل طراحی سایت خواهد بود. پس از تایید پیش طرح ها توسط کارفرما پروسه اصلی طراحی آغاز می گردد. در طراحی پیش طرح ها به جایگذاری قسمت های مختلف وبسایت پرداخته می شود تا تصویر کلی از تجربه کاربری سایت تهیه گردد.

۴. طراحی قالب اصلی سایت

در این مرحله از طراحی سایت پروژه قالب اصلی صفحات با توجه به رنگ بندی و برندینگ کارفرما انجام می شود. به صورت کلی یک طرح با توجه به پیش طرح تایید شده توسط کارفرما به وی ارائه می گردد. طراحی قالب شامل طراحی صفحه اصلی سایت، صفحه دسته بندی و صفحه مطالب خواهد بود. تمامی طرح ها به تایید کارفرما خواهد رسید. در این مرحله کارفرما مجاز به اعمال ۳۰% تغییرات نسبت به پیش طرح تایید شده خواهد بود.

۵. کدنویسی سایت

با توجه به طرح تایید شده کارفرما پروسه کد نویسی قالب به صورت همزمان با کد نویسی PHP آغاز خواهد شد. در این مرحله طراحی سایت تمامی امکانات مورد نیاز وبسایت با استفاده از آخرین تکنولوژی های روز دنیا کد نویسی شده و به هیچ عنوان از پلاگین ها و کدهای آماده استفاده نمیشود. در کدنویسی سایت علاوه بر کارایی درست سیستم ها باید به بازدهی سیستم سایت نیز توجه داشت تا وبسایت بتواند سرعت و بازدهی مناسبی داشته باشد.

۶. تست و  بازنگری

در مرحله سیستم به صورت کامل و بر روی یک فضای نمونه در اختیار کارفرما قرار می گیرد تا ضمن کار با سیستم سایت به عنوان کاربر، بتواند نظرات و تغییرات خود را نسبت به موارد احتمالی موجود در پروژه به اطلاع طراح برساند. پس از آنالیز کامل سایت و رفع ایرادات احتمالی توسط وبسیما، سایت آماده تحویل خواهد بود. لازم به ذکر است در این مرحله با توجه به تایید مراحل مختلف پروژه توسط کارفرما، تنها ۱۵% تغییرات توسط تیم فنی قابل قبول خواهد بود. در صورت تغییرات بیشتر ،تیم فنی ، درخواست کارفرما را به صورت فاکتور جداگانه به وی ارائه می نماید.

۷. تحویل و آموزش

پس از اتمام مراحل طراحی سایت پروسه آموزش توسط وبسیما در یک جلسه ۳ ساعته در محل شرکت وبسیما برگزار می گردد. آموزش تنها برای ۲ نفر به صورت همزمان قابل اجرا خواهد بود و تمامی مراحل آموزش توسط مدرس فیلم برداری شده و بر روی DVD در اختیار کارفرما قرار می گیرد. در این جلسه آموزشی کلیه امکانات پنل مدیریت وبسایت به کارفرما آموزش داده خواهد شد. پس از آموزش پنل مدیریتی سیستم به کارفرما ، فضای نمونه وبسایت به مدت یک هفته در اختیار کارفرما قرار می گیرد تا ضمن تمرین موارد مختلف بدون نگرانی از اشکالات احتمالی سیستم را به صورت عملی فراگیرد. ضمنا در این دوره کارفرما می تواند نسبت به انتقال اطلاعات اصلی بر روی سایت نمونه اقدام نماید و مجموعه وبسیما پس از انتقال کامل اطلاعات سایت را بر روی دامنه اصلی بارگزاری نماید. پس از این دوره یک هفته ای سایت بر روی دامنه اصلی کارفرما بارگزاری خواهد شد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي