متن دعوتنامه رسمی ، اداری و دوستانه، جشن

متن دعوتنامه رسمی ، اداری و دوستانه

مهمترین و اصلی ترین بخش متن دعوتنامه رسمی ، اداری و دوستانه متن آن نامه است. مبهم بودن و نرساندن درست مطلب باعث اتلاف وقت و دوباره کاری و نامه نگاری مجدد می شود.

متن نامه اداری و متن ادبی زیبا برای دعوتنامه از سه قسمت مقدمه ، پیام و نتیجه تشکیل می شود.


نمونه دعوتنامه رسمی برای شرکت در مراسم 

با سلام

جناب آقای / سرکار خانم ……….

احتراماً ، از شما دعوت به عمل می آید تا در همایش …………… ، با مدیریت ……………. و با حضور اساتید محترم ……………………. که به مناسبت ……………… برگزار می شود، شرکت فرمایید. سرفصل های اصلی مورد توجه در این همایش به شرح زیر است:

  1. سرفصل اول
  2. سرفصل دوم
  3. و …

متن دعوت نامه رسمی برای مراسم افتتاحیه و …

مراسم افتتاحیه  معمولا کمی خصوصی تر و با حضور شخصیت های مهم و برجسته تری برگزار می شود. بنابراین در متن دعتونامه ذکر کنید که حضور این اشخاص برای شما ارزشمند و گرانقدر می باشد. در زیر نمونه ای از متن دعوتنامه افتتاحیه نوشته شده است:

جناب آقای / سرکار خانم ……………

رئیس محترم …………………

با سلام و احترام

بدین وسیله ضمن تبریک و بزرگداشت به مناسبت فرا رسیدن ایام مبارک …………….. ، به استحضار می رساند، مراسم افتتاحیه شرکت/ فروشگاه/…….. در روز ………………. مورخه ……………… ازساعت ……. لغایت ………. برگزار می شود. حضور ارزشمند شما، رونق بخش این مراسم و موجب افتخار بنده می باشد.

مکان : …………………

با تشکر


نمونه متن دعوتنامه برای همایش های فرهنگی ، جشن ها و …

همایش های فرهنگی معمولا در مناسبت های خاصی مانند میلاد ائمه، دهه کرامت، دهه فجر و … برگزار می شود. به یک نمونه از متن دعوت نامه همایش فرهنگی توجه کنید:

« أَحَبُّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ أَنْفَعُهُمْ لِعِبَادِه »

«از جمله بندگان، آن کس پیش خدا محبوب تر است که که برای برندگان سودمندتر است.»

با سلام

فرهیخته گرامی، جناب آقای / سرکار خانم ……………………

احتراماً ، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام …………………… ، بدین وسیله از جناب عالی دعوت به عمل می آید تا در همایش ………………… با محوریت ……………………. که به بررسی ……………………… می پردازد، شرکت فرمایید.

زمان : …………….

مکان : ……………


دعوت نامه رسمی برای دعوت سخنران ، مداح و …

جناب آقای …….
مدیریت محترم …….
بدینوسیله از جنابعالی دعوت می شود که بعنوان سخنران در همایش …. ما را مفتخر نموده و با بیانات و سخنرانی خویش در رابطه با ….. در تاریخ …. در محل …. ما را بهره مند سازید.
با تشکر
نام و نام خانوادگی
امضاء و تاریخ


متن نمونه برای دعوت یک شخص و یا مسئول در جلسه 

متن دعوت به جلسه

جناب آقای …….
مدیریت محترم …….
موضوع: دعوت به جلسه
با سلام و احترام
بدینوسیله به استحضار می رساند جلسه ای با موضوات ذیر در تاریخ …. و راس ساعت …. در سالن جلسات با حضور ریاست محترم برگزار می گردد.
لذا از جنابعالی خواهشمند است راس ساعت مقرر حضور بعمل رسانید.
۱٫ بررسی موضوع و کشف …..
۲٫ارایه روش ها و راهکارهای …..
۳٫ بررسی مشکلات و اعلام برخی راهکارها ….
آدرس: …..
با تشکر
نام و نام خانوادگی
امضاء و تاریخ


 

در بیشتر نوشته های اداری در آغاز و قبل از مقدمه عبارتی برای ” ادب و احترام ” و در پایان بعد از نتیجه ” تشکر و سپاسگزاری ” اضافه می شود.

درعرف اداری اخیر مرسوم شده است که نوشته های اداری با سلام آغاز شود،

مانند:سلام علیکم / باسلام و درود/با سلام و تحیات / ضمن سلام و تحیت / با اهدا سلام / با سلام و دعای خیر/ ضمن سلام و خسته نباشید/ با سلام و آرزوی سلامتی شما و همکاران محترم / با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات .

این شیوه همزمان با تغییر و گسترش عنوان نامه های اداری از ” عنوان سازمان ها ” به ” عنوان اشخاص ” رایج شده و قبل از آن فقط در نامه های شخصی کاربرد داشته است .

اگر چه گفتن سلام کاربسیار پسندیده ایست ، اما باید توجه داشت که نوشتن این واژه در زمانی که به عنوان یک سازمان به طور مثال ” وزارت امور اقتصادی و دارایی – اداره کل خزانه ” نوشته می شود ، به چه کسی سلام شده است ؟ این گونه اظهار ادب کردن آیا بی ارزش کردن این واژه است ؟

نامه رسمی اداری

نامه ها به دو نوع نامه رسمی و اداری ، نامه های خصوصی و دوستانه تقسیم می شود. اما در ادارات نامه های رسمی کاربرد دارند که شامل نامه های رسمی و پیام های تبریک و دعوتنامه و… تقسیم می شوند. نامه اداری و رسمی نوشته ای است که توسط پرسنل یک سازمان یا اداره برای واحد و یا شخص مشغول به کار در سازمان خود یا سازمان دیگر نوشته می شود. برای نوشتن نامه رسمی اداری از کلمات خاصی مانند متقاضی ، مدارک ، پیوست ، اقدام لازم استفاده می شود.

قسمت های مختلف نامه رسمی اداری

قبل از نوشتن نامه رسمی باید با بخش های مختلف متن نامه رسمی آشنا شد. هر درخواست یا نامه اداری از پنج جزء زیر تشکیل می شود :

الف – بنام خدا

ب – اسم و سمت سازمانی گیرنده نامه

ج – متن درخواست یا نامه

د – تشکر و قدردانی

ه – مشخصات امضاء کننده

طریقه نوشتن نامه اداری و رسمی

با نشان دادن مثال و ذکر نکاتی ، می توان به آموزش نوشتن نامه اداری کمک کرد. چون نوشتن نامه اداری و رسمی چیزی نیست که بتوان به صورت گام به گام آموزش داد.

  • در یک طرف صفحه نامه نوشته شود
  • با دقت و صحت متن نامه رسمی تهیه شود
  • پست و مقام شخص گیرنده نامه درمتن نامه رسمی در نظر گرفته شود
  • رعایت شیوایی و روان بودن مطالب و متن نامه رسمی
  • از جملات عامیانه در متن نامه های رسمی استفاده نشود

دعوت نامه رسمی

در ادارات و سازمان ها یکی از انواع نامه رسمی اداری ، دعوت نامه رسمی می باشد که برای شخصی در سازمان یا خارج از سازمان برای شرکت در محفل علمی ، آموزشی و یا حتی همکاری با رعایت تمام اصول نامه نگاری رسمی ارسال می شود.

نکاتی که باید در متن دعوت نامه اداری رعایت کرد :

  • استفاده از کلمات احترام آمیز در شروع و پایان متن نامه های رسمی
  • متن دعوتنامه رسمی اداری خلاصه و بی ابهام و به دور از تعارف های بیهوده باشد
  • رعایت نشانه گذاری و پاراگراف و حاشیه در نمونه نامه رسمی
  • درج تاریخ نامه در بالا و سمت چپ نامه و امضاء در پایین و سمت چپ نامه همانند یک نمونه متن دعوتنامه رسمی

نمونه متن دوستانه ـ  کارت دعوت برای مهمانی شام

دلهایمان سرشار از رونقی است که با آمدن نوزاد نو رسیده زندگی مان را پر از شادی کرد و از آن روز یکسال می گذرد؛ به شکرانه وجودش جشنی برگزار میکنیم که حضور شما بر سبزی و رونق آن می افزاید در پرتو مهر یزدان با سلام و تقدیم احترام به اطلاع حضرتعالی می رساند مجلسی به مناسبت ………………….  در روز …. مورخ …. از ساعت  … تا ………………….  برقرار می باشد. خواهشمند است با تشریف فرمایی خود و صرف  شام / نهار / صبحانه / ما را مورد عنایت خود قرار دهید. با تشکر …………………. نشانی : …………………. ============= یا…
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه