« مایکل جکسون زنده است » آیا این خبر واقعیت دارد؟

مایکل جکسون هنرمند سیاهپوستی بود که به واسطه رقص منحر به فردش و همچنین عمل های زیبایی که انجام داده بود در سراسر جهان بسیار معروف بود. مایکل جکسون در سال 2012 به دلیل بیماری درگذشت اما از آن سال به بعد زمزمه هایی مبنی بر اینکه مایکل جکسون زنده است شنیده می شود. گهر در این بخش جزئیات خبر را شرح می دهد.

« مایکل جکسون زنده است » آیا این خبر واقعیت دارد؟

« مایکل جکسون زنده است » آیا این خبر واقعیت دارد؟

مایکل جکسون هنرمند سیاهپوستی بود که با آهنگ ها و رقص های خاصش و همچنین با تغییر رنگ پوست خود شناخته شد. وی در سال 2009 که مصادف است با سال 1388 به علت بیماری پیسی درگذشت. اما چندی بعد از خبر درگذشت او شایعات و یا اخباری مبنی بر زنده بودن مایکل جکسون شنیده شد.

در ۲۵ آگوست ۲۰۰۹ (‎۳ شهریور ۱۳۸۸) و درست ۲ ماه بعد از مرگ مایکل جکسون و چند روز قبل از مراسم دفن او، شبکهٔ آرتی‌ال (RTL) اعلام کرد که از یک «منبع ناشناس» باخبر شده‌اند که مایکل جکسون زنده است. این شبکه، ویدئویی را در سایت یوتوب منتشر کرد که در آن فردی با ظاهر مایکل جکسون توسط یک نفر همراه، از اتومبیل وانت استیشن پزشکی قانونی در یک پارکینگ خارج می‌شوند. در همان روز ۸۸۰ هزار نفر این ویدئو را تماشا کردند. فردای آن روز شبکهٔ آرتی‌ال این ویدئو را از سایت پاک کرد و در طی خبری فوری اعلام کرد که این خبر و ویدئوی مربوط به آن در واقع آزمونی بوده است برای سنجش میزان زود باوری کاربران اینترنت. اما آن ویدئوی دروغین کپی شد و به تیتر اخبار جهان و وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی تبدیل شد. این خبر در همان یک روز به تیتر اکثر اخبار جهان بدل گشت و با این حال که شبکهٔ آرتی‌ال در روز بعد، این خبر را رد کرد و از آن به عنوان آزمونی برای میزان باورپذیری مردم در برابر شایعات یاد کرد، اما به جز تعداد کمی از شبکه‌ها آن هم در بازتابی بسیار کم، خبر تکذیب این ویدئو را ندادند. برخی خبرگزاری‌های فارسی زبان هم این اخبار دروغ را با عناوینی همانند: «مایکل جکسون زنده است»، «مایکل جکسون نمرده است»، «مایکل جکسون زنده در آمبولانس دیده شد» و «مایکل جکسون را به مکانی نامعلوم بردند» منتشر کردند و هیچ وقت آن را تکذیب نکردند.

به گفتهٔ خود شبکهٔ آرتی‌ال هدف از ساخت و انتشار این ویدئو، آزمون این مسئله بوده است که اطلاعات نادرست و دسیسه چینی‌ها تا چه حد می‌تواند ذهن مخاطبان را با موفقیت هدف قرار دهد. سخنگوی این شبکه گفت: «متأسفانه اکثر مردم گول خوردند». با اینکه این ویدئو بسیار آماتور وار و ناشیانه است. نور پردازی بسیار ضعیف و صدای گنگی دارد، در نزدیکی شهر کلن آلمان فیلم برداری شده‌است پس بنابراین هر فردی باید به سادگی بتواند به جعلی بودن آن پی ببرد، اما تماشاکنندگان این ویدئو فارغ از تمامی این جزئیات، گول آرم پزشکی قانونی را خوردند که با رنگ و حروف انگلیسی روی این وانت استیشن نوشته شده بود و الغا میکرد که مکان فیلم برداری، ایالات متحده است.

ما میخواستیم نشان دهیم که چگونه کاربران می‌توانند به سادگی هرچه تمامتر مورد بهره برداری ویدئوهای قلابی قرار بگیرند. بنابراین ویدئویی ساختیم که مایکل جکسون را زنده نشان می‌داد. گرچه اکنون همه می‌دانند که وی از دنیا رفته است، اما واکنش مردم به این ویدئو نفس ما را بند آورد. متأسفانه بسیاری آن را باور کردند، گرچه ما سعی کردیم این ویدئو را طوری بسازیم که هر بینندهٔ معمولی‌ای بتواند به جعلی بودنش پی ببرد.

اگر چه این شایعه کذب بود اما سایت‌های اینترنتی ضمن اعلام نکردن کذب بودن این خبر، شروع به اعلام خبرها و تصاویر دیگری از احتمال زنده بودن مایکل جکسون کردند.تصاویری از مراسم دفن مایکل جکسون پخش شد که زنی را نشان می‌داد که شباهتی به مایکل جکسون داشت و نظاره‌گر مراسم بود. گرچه این عکس‌ها ساختگی بود اما باز هم جنجال برانگیز شد.

مطمئن باشید مایکل جکسون زنده است !

“سی ان ان” در خبری فوری اعلام کرد : براساس فیلمی که یکی از سایت های تلویزیونی منتشر کرده ، “مایکل جاکسون ” درون یک آمبولانس دیده شده و پس از چند ثانیه آمبولانس را به مقصد نامعلومی ترک می کند.

کانال تلویزیونی “RTL” آلمان که این فیلم را منتشر کرده به دوستداران این خواننده پاپ اطمینان داده که مایکل زنده است.

” هیکی شولتر ” سخنگوی این شبکه تلویزیونی به “سی ا ن ان” گفته : ما این فیلم را بدون تحلیل منتشر کرده ایم و در انتظار انعکاس آن در جامعه هستیم.

تاکنون 880 هزار کاربر این فیلم را دیده اند و به این باور رسیده اند که مایکل زنده است

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه