قیمت سهام بانک ملت

قیمت سهام بانک ملت

تحلیل سهام بانک ملت و شکل گیری این بانک

بانک ملت به موجب ماده 17 لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها مصوب مهر 1358 شورای انقلاب اسلامی و به استناد مصوبه‌ی مورخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸ مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام بانک‌‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمه‌ ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تشکیل و با شماره ۳۸۰۷۷ در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغازشد.

با ادغام بانک ها، سرمایه‌ی اولیه‌ بانک ملت به سی وسه میلیارد و پانصدمیلیون ریال رسید. به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها (مورخ ۱۷ فروردین۸۷) و تصویب نامه هیأت محترم وزیران (شماره ۶۸۹۸۵/ت ۳۷۹۲۵مورخ ۲ مرداد ۸۶) شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید

تحلیل بنیادی بانک ملت

روند تغییرات سرمایه

سرمایه بانکملت در بدو تاسیس مبلغ 33.5 میلیارد ریال بوده که طی مراحل جدول بالا افزایش سرمایه داده است . در حال حاضر بانک ، با سرمایه ۴۰۰۰۰ میلیارد ریال یکی از بزرگ ترین بانک‌های کشور است که درچارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است.

برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌است.

ترکیب سهامداران

قیمت سهام بانک ملت

نگاهی به آمار کلان بازار پول

حجم نقدینگی در سال جاری نیز به روند رو به رشد خود ادامه داده است، اما باید توجه داشت قسمتی از این افزایش حجم نقدینگی ، مربوط به سمت بدهی ، در ترازنامه بانک‌ها می باشد و در حقیقت ناشی از افزایش سپرده بانک‌ها در نتیجه سرمایه گذاری مجدد سود سپرده ها می باشد. به همین دلیل نرخ رشد نقدینگی در بازه یکساله نزدیک به نرخ سود بانکی می باشد .

نمودار بالا نسبت سپرده های بخش غیر دولتی به نقدینگی را نشان می دهد که جریان نقدینگی در اقتصاد به سمت بازار پول بوده و همانطور که در نمودار فوق ملاحظه می شود، این روند در سال جاری نیز ادامه داشته است و در حقیقت یکی از دلایل اصلی رکود در سایر بازار های موازی می باشد.

بررسی جایگاه بانک ملت

بر اساس جدول زیر ، بانک ملت دارای بیشترین ارزش بازار در گروه بانک‌ها و موسسات مالی است و 18 درصد از ارزش کل گروه را شامل می شود . بر اساس جدول زیر بانک ملت بر اساس سرمایه ثبت شده ، در جایگاه چهارم قرار دارد .

بحث و نتیجه گیری تحلیل بنیادی

بانکداری، یکی از صنایعی است که به ویژه در سالیان اخیر با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده و تحولات گوناگونی را تجربه کرده است. بانک‌ها و مؤسسات مالی در جهان امروزی نقش بی‌بدیلی در تعیین معادلات اقتصادی ایفا می‌کنند و موفقیت آنها سهم به‌سزایی در کامیابی اقتصادی کشورها دارد.

بانکداری به عنوان یک کسب‌و‌کار مهم در زندگی امروز ما جایگاه حساسی یافته است. از مبادلات روزمره مورد نیاز افراد گرفته، تا تأمین سرمایه به شیوه‌های پیچیده که کارآفرینان به آن اتکا می‌کنند و از گردش مالی در بازارها گرفته تا تبادلات تجاری بین کشورها، همه در چرخه عملیات حرفه‌ای بانک‌ها تحقق می‌یابند. بانک‌ها امروزه به محور اصلی توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری در جهان تبدیل شده‌اند. به گونه‌ای که بدون بانک‌های کارآمد و روزآمد عملا رسیدن به شکوفایی اقتصادی غیرممکن گردیده است .

تحریم بانک ملت و بسیاری دیگر از بانک‌ها از 17 ژانویه 2016 و پس از اجرای رسمی برجام لغو شده است ،همچنین اکثر بانک‌های کشور یا به شبکه سوئیفت متصل و یا اینکه طی هفته آینده متصل خواهند شد .

بر اساس گزارش روزانه اداره کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده آمریکا تحریم های بانک ملت ، بانک مرکزی ، سایر بانک‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که در لیست تحریم های SDN بودند به NON SDN تغییر پیدا کرده است که این تغییر به طور حتم سبب بهبود و رشد سودآوری بانک‌ها و شرکتهای مذکور خواهد شد.

از این رو انتظار بهبود شرایط بازار پول و صنعت بانکداری در آینده وجود دارد. اما باید توجه داشت سیستم بانکی با موانع و مشکلات قابل توجهی در مسیر بهبود رو برو می باشد. که یکی از آنها الزامات و قوانین بین المللی از جمله الزامات کمیته بال می باشد. در بانکداری بین الملل رعایت استانداردهای تعریف‌شده بین‌المللی به ویژه استانداردهای کمیته بال به‌عنوان فعال‌ترین‌ نهاد بین‌المللی‌ درگیر نظارت‌ بانکی، بسیار مهم و قابل توجه است.

از این رو در صورتی که بانک‌های ایرانی بخواهند در سطح بین المللی فعالیت کنند ملزم به اجرای این مقررات هستند. بر اساس مقررات بین‌المللی کمیته بال، بانک‌ها موظف شدند از سال 2012 تا 2018 میلادی مقررات مربوط به بال (3) را اجرا کنند، در حالی که در کشور ما در حال حاضر تمرکز بر اجرای مقررات بال (1) است، مقرراتی که در قالب آیین نامه کفایت سرمایه در سال 1382 در شورای پول و اعتبار تصویب و به بانک‌ها ابلاغ شد، که البته هنوز هم این مقررات در ساختار مالی برخی از بانک‌ها مشاهده نمی شود. بانک ملت نیز تا کنون اقدام قابل توجهی در جهت اجرای الزامات بال 3 انجام نداده است.

مانع دیگری که در حال حاضر سیستم بانکی با آن روبرو می باشد ، انجماد بخش قابل توجهی از دارایی های آنها در قالب معوقات و سرمایه گذاری در املاک می باشد. که منجر به افزایش هزینه پول برای آنها شده است. از این حیث بانک ملت شرایط مناسب تری نسبت به سایر بانک‌های داخلی دارد چرا که بر اساس عملکرد 9 ماهه سال 94 ، نسبت درصد تسهیلات به سپرده های این بانک در حدود 90 درصد می باشد که نسبت به اکثر بانک‌ها وضعیت بهتری دارد .

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه