قیمت بنزین فوب خلیج فارس

دسته بندي : اقتصاد
تاريخ : 3 بهمن

بعد از کشور ونزولا قیمت بنزین با توجه به آمار جهانی، در کشور ما پایین ترین نرخ فروش را دارد. و این واقعی نبودن قیمت بنزین تبعات مختلفی را به دنبال دارد. در مطلب زیر به بررسی قیمت بنزین فوب خلیج فارس می پردازیم.

قیمت بنزین فوب خلیج فارس

قیمت بنزین فوب خلیج فارس, پورتال خبری فرهنگی گهر

طی ماه‌های اخیر و به دنبال افزایش شدید نرخ ارز، اختلاف قیمت حامل‌های انرژی و به طور خاص بنزین در داخل و خارج کشور افزایش شدیدی داشته است به طوری که بر اساس اظهار نظر مسئولین، قاچاق روزانه بنزین از پنج میلیون لیتر در سال ۱۳۹۶ به رقم ۲۰ میلیون لیتر در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

پلت خلیج فارس   ـ قیمت بنزین فوب خلیج فارس

قیمت گازوئیل و بنزین و مازوت در پلت خلیج فارس نشریه پلتس به عنوان مرجع معتبر قیمتهای جهانی نفت و گاز و فراورده های نفتی مانند گازوئیل و بنزین و نفت و مازوت و گاز ال پی جی به صورت ماهانه قیمتهای جاری در همه بنادر دنیا را اعلام میکند.

منطفه خلیج فارس در نشریه پلتس به خلیج عربی نام گذاری شده است و ما آنرا پلت خلیج فارس می نامیم.

در زیر تیتر قیمتهای پلت خلیج فارس قیمت انواع فراورده های نفتی بروز اعلام میشود. قیمتهای اعلام شده در پلت خلیج فارس برای هر بشکه می باشد. برای محاسبه قیمت فراورده های نفتی در پلت خلیج فارس با واحد تن لازم است که دو تا فاکتور اعمال گردد :

ابتدا حجم بشکه را با تقسیم بر وزن مخصوص محصول مربوطه به کیلوگرم تبدیل می کنیم. سپس محاسبه میکنیم هر تن از محصول چه قیمتی دارد.

قیمت بنزین فوب خلیج فارس, پورتال خبری فرهنگی گهر

مثلا در ۲۸ اوت ۲۰۱۷ قیمت گازوئیل معمولی در پلت خلیج فارس ۶۲.۴۲ دلار برای هر بشکه اعلام شده است. وزن مخصوص گازوئیل را ۸۵۰ کیلو برای هر متر مکعب در نظر گرفته ایم که در عمل نیاز به اصلاح دارد.

وزن گازوئیل در هر بشکه ۱۵۹ لیتری ۱۳۵.۱۵ کیلوگرم می شود. هر تن گازوئیل با وزن مخصوص ۸۵۰ کیلو بر متر مکعب شامل ۷.۴ بشکه می گردد.

قیمت هر تن گازوئیل در پلت خلیج فارس در تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۱۷ برابر با ۴۶۱.۸۶ دلار می باشد. شرکت ملی نفت ایران قیمتهای پایه محصولات خود را بر اساس قیمت های پلت خلیج فارس محاسبه و در قرارداد های فروش خود وارد می کند و متناسب با کشش بازار هدف به قیمتهای پلت خلیج فارس دیسکانت یا پرمیوم اعمال میکند.

البته پرمیوم به معنی اضافه کردن به قیمت پایه میباشد ولی در بورس انرژی ایران با گذاشتن علامت منفی جلو عدد آنرا از قیمت پایه کسر نموده و میگویند اینقدر پرمیوم اعمال شده است که منظور همان دیسکانت است.

افزایش قیمت بنزین باید از اواسط سال اجرایی شود

قیمت بنزین فوب خلیج فارس, پورتال خبری فرهنگی گهر

قیمت بنزین در فوب خلیج فارس

قیمت بنزین در حال حاضر در فوب خلیج فارس حدود ۵۰ سنت به ازای هر لیتر است که ۹۵ درصد قیمت فوب می‌تواند مبنای تعیین نرخ بازاری بنزین در نظر گرفته شود؛ در واقع به نظر می‌رسد دولت برای کنترل قاچاق باید نرخ بنزین در بازار آزاد را بر این اساس انتخاب کند؛ لازم به ذکر است،‌ کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی بایستی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در اواسط سال و نه آغاز سال اجرایی شود تا آثار روانی و اجتماعی ناشی از این افزایش به حداقل برسد.

میزان بالای قاچاق سوخت در حاشیه کشور و لزوم در نظر گرفته شدن قیمت‌ها و سهمیه‌های متفاوت برای نقاط مرزی کشور از طرف دستگاه‌های سیاستگذاری، طرح دیگری که با فعال‌ شدن سیستم کارت سوخت می‌تواند پیگیری شود، امکان منطقه‌ای کردن تخصیص بنزین در کشور است، بنا به نظر کارشناسان، در این طرح می‌توان در سامانه کارت سوخت این امکان را فراهم آورد تا هر چه به مناطق مرزی نزدیک‌تر می‌شویم، میزان سهمیه بنزین اختصاص یافته کاهش یابد تا انگیزه قاچاق بنزین به مرزهای همجوار کاهش یابد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي