قورمه سبزی غذای کدام شهر است ؟

خورشت قورمه سبزی Ghormeh Sabzi یک غذای ملی ایرانی است که با برنج سرو میشود . این غذا در همه ی شهر های ایران پخته میشود و طرفداران بسیاری هم دارد . اما این غذا  در شهر های مختلف به صورت متفاوتی درست میشود . قورمه سبزی در ایران قدمت طولانی دارد و میتوان گفت که از چندین سال پیش تا کنون طریقه ی پخت آن یکسان مانده و تغییری نکرده است . اولین روز شنبه از ماه آذر را روز جهانی قورمه سبزی نام داده اند . این خورشت با سبزی هایی نظیر تره ، جعفری ، گشنیز ، شنبلیله ، اسفناج و برگ چغندر پخت میشود . اسفناج معمولا در فصل زمستان استفاده میشود چون تنها در این فصل قابل دسترس است . و برگ چغندر نیز همانند اسفناج هر موقع فراهم باشد استفاده میشود . مواد دیگری از جمله گوشت و لوبیا نیز در این غذا استفاده میشود اما همانطور که از اسم این غذا پیداست مواد اصلی این غذا سبزی است . همانطور که گفتیم قورمه سبزی در شهر های مختلف به صورت متفاوتی درست میشود . مثلا تفاوت اصلی آنها تفاوت نسبت سبزی های استفاده شده میباشد . به طور معمول بهتر است در قورمه سبزی از 150 گرم گشنیز ، 150 گرم جعفری ، 200 گرم تره ، 15 گرم اسفناج و 50 گرم شنبلیله استفاده شود . اما میبینیم که در شهر های مختلف بنا به سلیقه و ذائقه ی غذایی که دارند این نسبت ها تغییر میکند .

قورمه سبزی

قورمه سبزی در تهران

به طور مثال در تهران تنها از سبزی تره و جعفری آن هم به مقدار خیلی زیاد استفاده میشود و شنبلیله به مقدار یک پنجم تره و جعفری استفاده میشود .

در استان فارس و خوزستان تره و جعفری به یک اندازه و حدود 400 گرم ، گشنیز و اسفناج 200 گرم و شوید و شنبلیله به مقدار 100 گرم استفاده میشود . در شیراز حتما یکی از چاشنی هایی که برای قورمه سبزی استفاده میکنند باید  آبغوره ، آب نارنج یا آبلیمو باشد .

قورمه سبزی در آذربایجان

در آذربایجان سبزی قورمه سبزی  ترکیبی از تره ، جعفری ، گشنیز و چند برگ اسفناج و برگ چغندر میباشد . در این شهر مقدار تره به باقی سبزی ها غالب است . مثلا تره را 1 کیلو ، جعفری 250 گرم ، گشنیز 200 گرم و از اسفناج و برگ چغندر تنها به اندازه ی چند برگ استفاده میشود . در کل نسبت این سبزی ها به ترتیب ، یک ، یک چهارم و یک پنجم میباشد .

در مناطقی مانند شمال ایران حتما قورمه سبزی را به همراه بادمجان و گوجه درست میکنند . یعنی در انتهای پخت خورشت گوجه و بادمجان ها را سرخ کرده و به خورشت اضافه میکنند و10 دقیقه ان ها را درون خورشت نگه میدارند . یا گوجه ها را سرخ کرده و زمانی که خورشت را در بشقاب ریختید آن را کنار بشقاب میگذارند  .

در مناطقی مانند آذربایجان گفته میشود که سبزی ها را سرخ نمیکنند و بعد از اینکه آب را به خورشت اضافه کردند سبزی ها را نیز اضافه میکنند و البته که این یک روش بسیار سالم تر نسبت به  زمانی است که سبزی ها را به مدت طولانی در روغن تفت میدهیم .

در همدان در آخر پخت دو عدد تخم مرغ  نیز به خورشت اضافه میکنند و حتما این غذا را همراه با ماست سرو میکنند .

در جنوب کشور معمولا از لوبیا چیتی در قورمه سبزی استفاده میکنند و جعفری و تره را نیز دو برابر سبزی های دیگر استفاده میکنند . سبزی ها را به مدت خیلی طولانی تفت میدهند و در واقع  قورمه سبزی با رنگی تیره را میپسندند .

در ایران تنوع غذایی بسیاری وجود دارد و میتوان گفت هر شهر و استان غذاهای محلی مخصوص به خودش را دارد . اما برخی غذاها همانند قورمه سبزی هستند که در همه ی شهر ها پخته میشوند . غذاهای معروفی مانند چلوکباب ، زرشک پلو ، خورشت قیمه ، ماهی ، آبگوشت ، فسنجان و دلمه که بیشتر این غذا ها همراه با برنج سرو میشوند . یکی دیگر از مواد غذایی که در ایران به مقدار زیادی  مصرف میشود نان است . از انواع نان ها میتوان نان لواش ، سنگگ ، بربری و تافتون را نام برد .

طرز تهیه زرشک پلو Zereshk Polo – epersian food را در سایت epersian food ببینید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه