قرص هیدروکسی زین + نحوه مصرف و عوارض قرص هیدروکسی زین

تاريخ : 13 خرداد

معرفی یکی از دارویی هایی که برای درمان خارش و آلرژی و حساسیت مصرف می‌شود. قرص هیدروکسی زین می باشد که شما در این مطلب با نحوه مصرف و عوارض قرص هیدروکسی زین آشنا می شوید و چگونه مصرف آن را یاد می گیرید.

 

قرص هیدروکسی زین

قرص هیدروکسی زین + نحوه مصرف و عوارض قرص هیدروکسی زین, پورتال خبری فرهنگی گهر

نحوه مصرف و عوارض قرص هیدروکسی زین

 

اکثر ما در زندگی حداقل یک بار دچار آلرژی شده‌ایم و به ناچار به انواع آنتی هیستامین ها یا همان داروهای ضد حساسیت پناه برده‌ایم. اگر چه این داروها کمک شایانی در رفع آلرژی دارند اما بهتر است قبل از اقدام به مصرف هر کدام از آن‌ ها اطلاعات کافی درباره موارد و یا نحوه مصرف آنها داشته باشیم.

معرفی دارو  

قرص هیدروکسی زین  Hydroxyzine برای درمان خارش و آلرژی مصرف می‌شود. همچنین از این دارو در درمان اضطراب و تنش عصبی، به عنوان آرام‌ بخش قبل از بیهوشی عمومی، کاهش عوارض قطع مصرف مواد مخدر و الکل، کنترل خارش‌ های آلرژیک از جمله کهیر مزمن و کنترل تهوع استفاده می‌گردد. این دارو به دلیل داشتن خاصیت ضد حساسیت اثر آرام‌بخش و خواب‌آور دارد.

موارد مصرف، عوارض  و تداخل دارویی

 موارد مصرف درمان حساسیت یا آلرژی
درمان خارش
ضد اضطراب
 عوارض انرژی زیاد، خشکی دهان، گیجی، فعالیت غیرارادی حرکتی، گیجی، خواب آلودگی شدید، کاهش فشار خون، حملات تشنج، لرزش
 تداخل دارویی الکل، آنتی هیستامین‌های دیگر  مانند دیفن هیدرامین

داروهای خواب آور و اضطراب مانند آلپرازولام، دیازپام، Zolpidem

شل کننده‌های عضلانی و ضد درد مخدر _ مانند کدئین

مقدار و نحوه مصرف

معمولا مصرف این دارو بصورت یک مرتبه شب‌ها پیش از خواب، علائم را کنترل می‌نماید. با این حال ممکن است این دارو دو تا سه مرتبه در روز با توجه به شدت علائم شما تجویز شود. مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می‌كند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به شرح زیر می‌باشد:

  • بزرگسالان: به عنوان داروی آنتی هیستامین یا ضد تهوع ، مقدار ۱۰۰ – ۲۵ میلی‌گرم ، سه یا چهار بار در روز تجویز می‌شود و همچنین به عنوان داروی ضد اضطراب یا آرام‌بخش مقدار ۱۰۰ – ۵۰ میلی‌گرم یكجا مصرف می‌شود.
  • كودكان: در كودكان زیر ۶ سال به عنوان داروی آنتی هیستامین یا ضد تهوع ، ۵/۱۲ میلی‌گرم هر ۶ ساعت مصرف می‌شود و همچنین به عنوان داروی ضد اضطراب یا آرام بخش روزانه ۵۰ میلی‌گرم در دوزهای منقسم مصرف می‌شود. در كودكان بالاتر از ۶ سال به عنوان داروی آنتی هیستامین یا ضد تهوع ۲۵ – ۵/۱۲ میلی‌گرم هر ۶ ساعت مصرف می‌شود و به عنوان داروی ضد اضطراب و آرام بخش ، ۱۰۰ – ۵۰ میلی‌گرم در روز در دوزهای منقسم مصرف می‌شود.

 

در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو

از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق برنامه مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دو برابر ننمایید. این دارو را می‌توان همراه غذا ، آب یا شیر مصرف نمود.

 

قرص هیدروکسی زین + نحوه مصرف و عوارض قرص هیدروکسی زین, پورتال خبری فرهنگی گهر

نکاتی که در ارتباط با مصرف هیدروکسی زین باید بدانید

  1. در صورت داشتن سابقه حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه ـ رنگ‌ ها ـ غذاها و مواد محافظ حتما با پزشک مشورت کنید.
  2. در صورت داشتن بیماری‌های قلبی ـ كبدی ـ بزرگی پروستات ـ گلوكوم ـ اشكال در دستگاه ادراری ـ زخم معده ـ پایین بودن پتاسیم خون با پزشک مشورت کنید.
  3. این دارو می‌تواند سبب خشكی دهان شود. برای جبران موقت این حالت می‌توان از یخ، آدامس یا آب نبات استفاده كرد.
  4. این دارو ممكن است سبب خواب‌ آلودگی شود، لذا ضمن درمان با آن از رانندگی و كار با وسایلی كه نیاز به هوشیاری كامل دارند خودداری كنید.
  5. اين دارو ممكن است سبب حساسيت به نور شود.
  6. در صورت بارداری، اقدام به بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید تا داروی ضد حساسیت مناسب شرایط شما را برایتان تجویز نماید.
  7. در افراد بالای ۶۵ سال حساسیت به عوارض این دارو بیشتر می‌باشد و ممکن است منجر به خواب‌آوری عمیق در فرد گردد.

 

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری

  • این دارو را نباید به وسیله تزریق زیر جلدی داخل شریانی، یا داخل وریدی تجویز شود. تزریق تصادفی با این روش‌ها ممکن است سبب درد در محل تزریق، صدمه بافت و ممکن است منتهی به ترومبوز یا فلبیت شود.
  • در صورتی که بیمار تحت درمان با دوز مصرفی بالای هیدروکسی زین است، روزانه وضعیت مخاط دهان را کنترل کنید.
  • اثربخشی این دارو باید به طور دوره‌ای مجددا ارزیابی شود.
  • اثربخشی مصرف بیش از ۴ ماه باید براساس پاسخ فردی به این دارو مجددا بررسی شود.
  • به بیمار تاکید کنید تا مراقبت زیادی از دندان‌ها به عمل آورد و از تحریک یا زخمی کردن لثه‌ها و سایر بافت‌ های دهانی اجتناب کند.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي