قرص هماتینیک برای چیست

کپسول هماتینیک دارویی است برای افرادی که دچار کم خونی شدید هستند تجویز می شود. این قرص هماتینیک برای درمان چند نوع کم خونی استفاده می شود.

در ادامه موارد مصرف و عوارض این دارو را به طور کامل شرح داده ایم.

توجه : استفاده از هر دارو بنا به تشخیص و تجویز پزشک می باشد. پورتال گهر هیچ گونه مسئولیتی در این قبال ندارد!

قرص هماتینیک برای چیست

موارد مصرف هماتینیک:

از این کپسول در نقص تغذیه ای ویتامین B12 که کم خونی پرنیشیوس، کم خونی مگالوبلاستیک، درمان نقص جذب آهن، فقر آهن وکم خونی در بارداری، نوزادی و کودکی استفاده می شود.

مکانیسم اثر دارو:

یک کوآنزیم در متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها است و برای رشد و تکثیر سلول ها، تولید گلبول های قرمز، میلین، بعضی اسید های نوکلئویک و پروتئین ها کاربرد دارد. آهن یک ماده معدنی در ترکیب هموگلوبین و میوگلوبین و برخی دیگر از آنزیم ها می باشد و فولیک اسید برای تولید گلبول های قرمز و سنتز پورین ها و متابولیسم اسید های آمینه حائز اهمیت و حیاتی است و همچنین اسید آسکوربیک جذب گوارشی آهن را افزایش می دهد.

فارماکوکینتیک دارو:

ویتامین B12 دارو از روده بزرگ جذب شده، در کبد ذخیره می شود و نیمه عمر آن حدودا شش روز می باشد. فولیک اسید موجود در آن به سرعت از طریق دستگاه گوارش به خصوص از قسمت فوقانی دوازدهه جذب می گردد و در کبد متابولیزه می شود. فروس فومارات از تمامی طول دستگاه گوارش جذب می گردد. میزان جذب آهن آن بستگی به کمبود آهن در بدن دارد و اسید آسکوربیک آن در جذب آهن غیر هم موثر می باشد.

موارد منع مصرف این کپسول:

اگر به هموکروماتوز، هموسیدروز، کم خونی همولیتیک دچار هستید و یا به هر یک از مواد موجود در این کپسول حساسیت مفرط دارید از قرص هماتینیک مصرف ننمایید.

مصرف این کپسول در بارداری و شیردهی:

از مصرف قرص هماتینیک در بارداری و شیردهی با اینکه در شیر ترشح می شود تا به الان هیچگونه عارضه ای گزارش نشده است.

تداخلات دارویی:

آهن موجود در کپسول جذب، لوودوپا، متیل دوپا، کینولون ها، تتراسایکلین ها، پنی سیلامینها و لووتیروکسین را کاهش می دهد و همچنین آنتاسیدها و سایمتیدین ها موجب کاهش جذب آهن این دارو می گردند. و بدانید مصرف همزمان آهن با الکل مسمومیت به همراه دارد.

میزان مصرف مجاز این کپسول:

معمولا از این کپسول روزانه یک عدد به صورت خوراکی مصرف می گردد.

شکل دارویی و محتویات کپسول:

در هر جعبه دارو ده عدد بلیستر ده عددی به همراه یک برگه راهنما وجود دارد و هر کپسول این دارو شامل: پانزده میکروگرم ویتامین B12، سیصد و پنجاه میلی گرم فروس فومارات، صد و پنجاه میلی گرم ویتامین C و یک میلی گرم فولیک اسید می باشد.

عارضه های جانبی:

بعد از مصرف این دارو احتمال ابتلا به اسهال، تهوع، استفراغ، واکنش های التهابی و یبوست، تیرگی رنگ مدفوع وجود دارد. و خوب است بدانید که مسمومیت حاد با این کپسول از استفراغ تا کما را شامل می شود که اقدامات پزشکی برای رفع آن لازم است.

شرایط نگهداری این دارو:

کپسول را در دمای اتاق (25 درجه سانتی گراد) به دور از نور و رطوبت و در داخل جعبه نگهداری نمایید.

توصیه های مهم در رابطه با مصرف این دارو:

در نظر داشته باشید که این دارو را برای مشکل فعلی شما تجویز کرده اند و از استفاده آن در موارد مشابه و توصیه آن به دیگران جدا خودداری نمایید و اگر قرار است دوز دارو را افزایش دهید و یا در طولانی مدت از آن استفاده کنید حتما با پزشک متخصص خود مشورت نمایید. از این کپسول بیشتر و یا کمتر از میزانی که برای شما تجویز شده است استفاده نکنید و حتما کپسول را بعد از غذا و با یک لیوان پر از آب میل بفرمایید.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه