قرص فروزماید + نحوه مصرف و عوارض قرص فروزماید

تاريخ : 24 تیر

یکی از داروهای درمان پرفشاری خون قرص فروزماید  Furosemide می باشد و این داروی مدر ( ادرار آور ) باید قبل از مصرف با نحوه مصرف و عوارض قرص فروزماید آشنا شوید و سپس مورد مصرف قرار دهید.

قرص فروزماید

قرص فروزماید + نحوه مصرف و عوارض قرص فروزماید, پورتال خبری فرهنگی گهر

نحوه مصرف و عوارض قرص فروزماید

 

قرص فروزماید از دسته ی داروهای دیورتیک (مدر یا ادرار آور) می باشد. این داروها با افزایش حجم ادرار و مایعات دفعی بدن می توانند در مواردی مانند کاهش ورم موثر واقع شود از این رو به آنها قرص آب نیز گفته می شود.

فروزماید نیز با دفع مایعات اضافه ی بدن که موجب مشکل تنفسی،خستگی و ورم (بطور مثال ورم در ناحیه پا که می تواند ناشی از نارسایی قلبی باشد.) می شود، به بهبود شرایط بیمار کمک می نماید.

داروهای ادرار آور در درمان فشار خون بالا نیز تجویز می گردند. فوروزماید به این منظور تنها در مواقعی تجویز می گردد که فشار خون با سایر داروهای این گروه کنترل نشده باشد.
این دارو به تنهایی یا همراه با سایر داروهای مدر توسط پزشک تجویز می گردد و امروزه محصولاتی چند دارویی از فوروزماید در کنار داروهای ادرار آور دیگری همچون تریامترن، آمیلوراید یا اسپیرنولاکتون در بازار دارویی موجود می باشد.

 

پیش از شروع مصرف فروزماید

  • در صورت بارداری یا شیردهی پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • در صورتی که مشکل یا درد هنگام دفع ادرار یا ناراحتی مرتبط با پروستات دارید حتماً پزشک خود را مطلع نمایید.
  • اگر مبتلا به دیابت یا نقرس می باشید حتماً به پزشک خود بگویید زیرا ممکن است با مصرف داروهای ادرار آور این بیماری ها تشدید گردند.
  • در صورتی که طبق آزمایشات بالینی اخیر سطح خونی سدیم یا پتاسیم شما پایین تر از حد طبیعی باشد لازم است پیش از شروع مصرف این دارو به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
  • لیست کاملی از داروهای مصرفی خود تهیه نمایید و در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت نیاز به تنظیم دوز مجدد یا وجود تداخل دارویی، اقدامات لازم صورت گیرد.
  • در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا سایر داروها به پزشک معالج اطلاع دهید.

نحوه مصرف و عوارض قرص فروزماید

قرص فروزماید + نحوه مصرف و عوارض قرص فروزماید, پورتال خبری فرهنگی گهر
نحوه ی صحیح مصرف قرص فروزماید

فوروزماید را دقیقاً به مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف نمایید. بطور معمول این دارو یک نوبت در روز تجویز می گردد که در این صورت بهترین زمان مصرف آن صبح ها پس از صبحانه می باشد.

با این حال برای برخی افراد مصرف دو نوبت در روز تجویز می شود که می توان آن را صبح و عصر مصرف نمود.

با وجود اینکه معمولا فوروزماید صبح ها مصرف می شود، شما می توانید با توجه به برنامه های روزمره ی خود، در هر زمانی از روز که راحت تر هستید آن را مصرف نمایید.

بطور مثال اگر صبح ها فعالیت خارج از منزل زیادی دارید و افزایش تعداد دفعات دفع ادرار برایتان مشکل ایجاد می کند، می توانید مصرف این دارو را به وقت دیگری موکول نمایید و همچنان بهتر است تا عصر دارو را مصرف نمایید تا زمان اثرگذاری دارو که همراه با افزایش دفع ادرار خواهد بود با خواب شبانه همزمان نشود و به استراحتتان لطمه نزند.

قرص فوروزماید را بصورت کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید .می توانید آن را قبل یا پس از غذا نیز مصرف نمایید.

در صورت فراموشی یک نوبت مصرف، به محض یادآوری آن را مصرف کنید اما در صورتی که از ساعت ۴بعد از ظهر گذشته باشد، می توانید داروی فراموش شده ی صبح را مصرف نکنید و نوبت عصر را طبق روال سابق مصرف نمایید. به هر حال از دو برابر نمودن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید .

 

عوارض ناخواسته قرص فروزماید

  • در صورت احساس تهوع یا معده درد می توانید فوروزماید را پس از غذا میل کنید.
  • احساس سرگیجه خصوصاً در تغییر وضعیت ها ی ناگهانی می تواند ناشی از عملکرد این دارو باشد لذا تا حد امکان به آرامی تغییر وضعیت دهید(از حالت دراز کش به حالت نشسته یا ایستاده) و در زمان اثرگذاری دارو از رانندگی و کار با ابزار خطرناک خودداری نمایید.
  • در صورت احساس خشکی دهان می توانید از آدامس ها و آبنبات های فاقد شکر استفاده نمایید.
  • در صورت تاری دید،سردرد و یا احساس خستگی شدید یا مداوم به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • فوروزماید سطح خونی املاح مختلف از جمله سدیم و پتاسیم را در بدن شما تغییر می دهد به همین دلیل لازم است آزمایشات خونی منظم و دوره ای توسط پزشک جهت بررسی این موارد تجویز گردد.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي