قرص تولرین + موارد مصرف و عوارض قرص تولرین

تاريخ : 19 اسفند

برای درمان بی اختیاری ادرار داروهای مختلفی وجود دارد. یکی از این داروها قرص تولرین می باشد که نام دیگر آن دیترول می باشد. این دارو برای درمان مثانه بیش فعال و احساس فوری دفع ادرار استفاده می شود. موارد مصرف و عوارض قرص تولرین را در مطلب زیر دنبال کنید.

 

قرص تولرین 

قرص تولرین + موارد مصرف و عوارض قرص تولرین, پورتال خبری فرهنگی گهر

موارد مصرف و عوارض قرص تولرین

معرفی دارو

داروی دیترول (Detrol)، که با نام عمومی تولترودین (Tolterodine) نیز شناخته می‌شود، باعث کاهش گرفتگی عضلات مثانه می‌شود. این دارو برای درمان مثانه‌ی بسیار فعال با علائم تکرر ادرار، بی‌اختیاری ادرار و ادرار ناگهانی و سریع مصرف می‌شود. دیترول ممکن است در موارد درمانی دیگری نیز به کار رود.

قرص تولرین + موارد مصرف و عوارض قرص تولرین, پورتال خبری فرهنگی گهر

اطلاعات مهم درباره تولترودین یا دیترول

اگر نسبت به تولترودین یا فستو ترودین (یا Toviaz) حساسیت دارید، بیماری گلوکوم یا آب‌ سیاه کنترل نشده یا درمان نشده دارید، یا دچار انسداد دستگاه ادراری، انسداد شکم یا روده هستید، از داروی دیترول استفاده نکنید.

قبل از مصرف داروی تولترودین، اگر گلوکوم (آب‌سیاه)، بیماری کبدی یا کلیوی، یا سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی ابتلا به سندروم QT دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

قرص تولترودین را نجوید، تکه‌تکه نکنید و خرد ننمائید؛ بلکه آن را به طور کامل قورت دهید. شکستن قرص ممکن است باعث شود که مقدار بیش از حدی از داروی مورد نظر در یک لحظه آزاد شود و این مشکل‌ساز است.

قرص تولرین + موارد مصرف و عوارض قرص تولرین, پورتال خبری فرهنگی گهر

داروی مورد نظر بر روی اندیشیدن یا واکنش نشان دادن شما تاثیر می‌گذارد. اگر قصد دارید رانندگی کنید یا کاری که نیاز به دقت و هوشیاری دارد را انجام دهید، احتیاط کنید.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی باعث افزایش برخی از عوارض جانبی در اثر استفاده از این دارو می‌شود.

بسیاری از داروها وجود دارند که با تولترودین تداخل ایجاد می‌کنند؛ بنابراین، هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید را به دکتر خود اطلاع دهید. اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، داروهای گیاهی، ویتامین‌ها؛ همچنین بدون اجازه از دکتر، شروع به مصرف داروی جدیدی نکنید.

بهتر است لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را به همراه خودتان داشته باشید تا در مواقع لزوم به دکتر یا مسئول مراقبت از خود، نشان دهید.

قرص تولرین + موارد مصرف و عوارض قرص تولرین, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

نکات مهمی که قبل از مصرف تولترودین باید رعایت کرد

اگر نسبت به تولترودین یا فستو ترودین (یا Toviaz) حساسیت دارید، یا موارد زیر را دارید، از داروی تولترودین استفاده نکنید:

  • انسداد دستگاه ادراری (به سختی ادرار کردن)؛
  • انسداد شکم یا روده؛
  • گلوکوم (آب سیاه) درمان نشده یا کنترل نشده؛

برای اطمینان از اینکه مصرف تولترودین یا دیترول برای شما خطری در پی ندارد، اگر هر یک از وضعیت‌های زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی؛
  • بیماری کبدی؛
  • گلوکوم (آب سیاه)؛
  • سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی ابتلا به سندروم QT؛

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

هنوز مشخص نیست که آیا مصرف این دارو به جنین آسیب می‌زند یا خیر؛ در دوره مصرف داروی تولترودین، اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، به دکتر اطلاع دهید. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا داروی مورد نظر در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث صدمه به نوزاد می‌گردد یا نه؛ در صورتی که در دوران شیردهی قرار دارید، بدون پرسیدن از دکتر، اقدام به مصرف داروی دیترول نکنید.

قرص تولرین + موارد مصرف و عوارض قرص تولرین, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

نحوه مصرف

تولترودین را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

ممکن است دکتر شما، دوز مصرفی شما را هر از گاهی تغییر دهد تا بهترین نتیجه برایتان حاصل شود.

قرص دیترول را به همراه آب مصرف کنید. قرص را نجوید، نشکنید و تکه تکه یا خرد نکنید؛ بلکه آن را به صورت کامل قورت دهید. شکستن قرص ممکن است باعث آزاد شدن مقدار بیش از حد مجازی از این دارو در یک لحظه شود.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، تولترودین را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف زیاد داروی دیترول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خشک شدن دهان، تاری دید، ضربان قلب تند؛

 

قرص تولرین + موارد مصرف و عوارض قرص تولرین, پورتال خبری فرهنگی گهر

قرص تولرین

از چه مواردی در دوره مصرف این دارو باید اجتناب کرد؟

مصرف قرص تولترودین ممکن است باعث اختلال در اندیشیدن یا واکنش نشان دادن شما شود. بنابراین اگر رانندگی می‌کنید یا قصد انجام کاری را دارید که نیاز به هوشیاری و دقت شما دارد، بیشتر مراقب باشید و احتیاط کنید.

مصرف الکل، موجب افزایش برخی از عوارض جانبی این دارو برای شما می‌شود.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر یکی از این عوارض جانبی خطرناک را در اثر مصرف تولترودین دارید، بلافاصله مصرف دارو را متوقف کرده و به دکتر اطلاع دهید:

  • درد قفسه‌ی سینه، ضربان قلب تند یا نامنظم؛
  • گیجی، توهم؛
  • ادرار کمتر از حد معمول یا عدم ادرار؛
  • ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن؛

عوارض جانبی کمتر خطرناک در اثر مصرف داروی تولترودین یا دیترول عبارت است از:

  • خشک شدن دهان، خشکی چشم؛
  • تاری دید؛
  • سرگیجه، خواب‌آلودگی؛
  • یبوست یا اسهال؛
  • دل درد یا ناراحتی معده؛
  • درد مفاصل؛
  • سردرد؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي