قرص اورلپت + نحوه مصرف و عوارض قرص اورلپت

یکی از داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی قرص اورلپت  ORLEPT می باشد که برای ضد تشنج مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با این دارو و نحوه مصرف و عوارض قرص اورلپت با مطلب زیر همراه باشید.

قرص اورلپت

نحوه مصرف و عوارض قرص اورلپت

قرص اورلپت  ORLEPT با نام علمی والپروات سدیم VALPROATE SODIUM  از دسته داروهای می باشد.

قرص اورلپت برای درمان صرع، اختلال دو قطبی و پیشگیری از میگرن مصرف می شود.

قرص اورلپت یا سدیم والپروات یکی از مهم ترین و موثرترین داروها برای کنترل حملات تشنجی بیماری صرع در همه سنین است. مصرف این دارو تنها به این مورد محدود نمی شود و در پیشگیری از میگرن، درمان دردهای عصبی، اختلالات شخصیتی، بیماری های اعصاب و روان مانند افسردگی و دردهای عصبی ناشی از دیابت نیز تجویز می شود.

هشدار در مورد قرص اورلپت

  • قبل از شروع درمان و در طول ۶ ماه اول درمان با این دارو، باید عملکرد کبد تحت نظر باشد.
  • در صورت وجود نارسایی شدید کلیه، لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا پورفیری با احتیاط فراوان مصرف شود.
  • اختلال عملکرد کبد (از جمله نارسایی کبدی کشنده) با مصرف این دارو ممکن است در کودکان کمتر از۳ سال، افرادی که اختلالات متابولیک یا دژنراتیو دارند، در حالت اختلال ارگانیک مغزی یا تشنجات شدید همراه با عقب‎ ماندگی ذهنی، ‌بروز کند.
  • در صورت بروز درد حاد شکمی که ممکن است نشانه پانکراتیت باشد، باید مراقبت های لازم انجام شود.
  • در صورت بارداری یا شیردهی،سابقه ی مشکلات کبدی و کلیوی،خونی و در صورتی که مبتلا به بیماری لوپوس می باشید حتما پیش از شروع مصرف این دارو پزشک خود را مطلع سازید.

قرص اورلپت

نام های مختلف قرص اورلپت

سدیم والپرووات توسط شرکت های مختلف و با نام های تجاری متفاوت تولید می شود و باید بدانید که مقدار و نوع دارو در این محصولات می تواند متفاوت باشد.

از این رو اگر این دارو توسط پزشک با نام تجاری خاصی برای شما تجویز شده است و به هر دلیلی موفق به تهیه ی آن نشدید حتما با پزشک خود در مورد تغییر دارو و جایگزینی داروی مناسب صحبت کنید و بدون مشورت پزشک از تغییر برند داروی خود خودداری کنید. در برخی موارد با تعویض دارو نیاز به تغییر مقدار مصرف دارو نیز می باشد.

عوارض جانبی قرص اورلپت

تحریک گوارشی، تهوع، عدم تعادل و رعشه، افزایش غلظت آمونیاک خون، افزایش اشتها و وزن، ریزش موقتی مو، خیز، کاهش پلاکتهای خون، مهار تجمع پلاکتی، اختلال در عملکرد کبد که ندرتاً به نارسایی کشنده کبدی منجر می‌شود، بثورات جلدی، اغتشاش شعور، ندرتاً پانکراتیت، کاهش گلبول‌های سفید، هیپوپلازی گلبول‌های قرمز، کاهش فیبرینوژن، آمنوره و نا منظم شدن قاعدگی و ژینکوماستی از عوارض جانبی دارو هستند.

 

قرص اورلپت

این دارو غالباً غلظت پلاسمایی فنوباربیتال و فنی‎توئین و گاهی نیز غلظت پلاسمایی اتوسوکسیمید و پریمیدون را زیاد می‌کند.

داروهای ضد افسردگی و ضد جنون با کاهش آستانه تشنج، با اثر ضد تشنجی این دارو مقابله می‌کنند. سایمتیدین با مهار آنزیمهای کبدی،غلظت پلاسمایی والپروات را افزایش می دهد. تجویز همزمان داروهای ضد صرع، موجب افزایش سمیت دارو می‌گردد، بدون این که اثرات درمانی آن افزایش یابد. کلروکین با اثر ضد تشنجی این دارو مقابله می‌ کند.

غلظت سرمی و نیمه عمر والپروات، در صورت مصرف همزمان با کاربامازپین ممکن است کاهش یابد. نیمه عمر لاموتریژین، در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است افزایش یابد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه