قرص آسیکلوویر 400

تاريخ : 10 بهمن

قرص و پماد آسیکلوویر موادی است که در درمان تبخال موثر بوده و معمولا کسانی که دارای ویروس تبخال در بدنشان می باشند مورد مصرف قرار میگیرد. درباره قرص آسیکلوویر ۴۰۰ و موارد مصرف و عوارض قرص آسیکلوویر در مطلب زیر بیشتر بدانید…

قرص آسیکلوویر ۴۰۰ + موارد مصرف و عوارض قرص آسیکلوویر

قرص آسیکلوویر 400, پورتال خبری فرهنگی گهر

تبخال بیماری‌ای است که هر چند وقت یکبار به سراغ افراد مختلف رفته و در بعضی موارد زندگی آن‌ها را دچار اختلال می‌کند. اما شاید بتوان با رعایت نکاتی کوچک و استفاده از داروهای مخصوص، عوارض این بیماری را به حداقل رسانید. استفاده از پماد آسیکلوویر می‌تواند در درمان سریع تبخال کمک فراوانی به فرد مبتلا کند. در این مقاله به چگونگی استفاده از این نوع پماد خواهیم پرداخت.

هر آنچه که باید از آسیکلوویر بدانید / عوارض و نحوه مصرف

قرص آسیکلوویر 400, پورتال خبری فرهنگی گهر

تبخال چیست؟

 موارد استفاده قرص آسیکلوویر ۴۰۰

منبع پیدایش تبخال‌ها از ویروس هرپس سیمپلکس (Herpes Simplex Virus) است و می‌تواند به سایر نقاط بدن یا افراد دیگر سرایت کند. در واقع تبخال یا زخم سرد یكی از رایج‌ترین زخم‌هایی است كه افراد بسیاری به طور روزمره با آن درگیر هستند. مشكلی كه به صورت زخمی اغلب كوچك، دردناك و پر از مایع در گوشه دهان و روی لب خود را نشان داده و تا زمانی كه دوره‌اش طی شود معمولاً برای فرد آزاردهنده است و مشكلاتی در زندگی روزمره او ایجاد می‌کند.

عمر تبخال ها چقدر است؟

 تاثیر استفاده قرص آسیکلوویر ۴۰۰ برای تبخال

به‌طور متوسط طول عمر تبخال بین ۷-۱۰ روز بوده و در این دوره به شدت مسری می‌باشد. حدود ۹۰ درصد مردم دنیا برای یك بار تبخال را تجربه می‌کنند. اولین تبخال معمولاً شدیدترین آن بوده و ممكن است در كودكان ایجاد بیماری عمومی كند. بسیاری از افراد بعد از اولین تبخال بدنشان شروع به ساختن آنتی بادی علیه تبخال كرده و دیگر به ان مبتلا نمی‌شوند.
قرص آسیکلوویر 400, پورتال خبری فرهنگی گهر

تبخال و پیشگیری از بروز آن با قرص آسیکلوویر

براى پیشگیرى از بروز تبخال و جلوگیری از انتقال تبخال با سایر افراد، بهتر است از روبوسی و تماس پوستى با افراد مبتلا به تبخال خوددارى کرد. همچنین از وسایل مشترک نباید استفاده کرد و مرتب دست ها را شست وشو داد. افرادی که تبخال دارند از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و تماس با چشم ها باید خودداری کنند.

 آسیکلوویر برای درمان تبخال دهان و انواع تبخال‌ها

  1. آسیکلوویر دارویی ضد ویروس هرپس سیمپلکس و واریسلازوستر است. به عبارت دیگر، از این دارو برای درمان تبخال و زونا استفاده می‌شود.
  2. آسیکلوویر به صورت پماد، قرص و همچنین آمپول در داروخانه‌های کشور موجود است.
  3. اگر جایی نام داروی زوویراکس را شنیدید، بدانید که همان آسیکلوویر است.
  4. پماد آسیکلوویر در دسته دارویی ضدویروس‌های موضعی قرار دارد و قرص‌های آن نیز ضدویروس به شمار می‌رود.

قرص آسیکلوویر 400, پورتال خبری فرهنگی گهر

عملکرد  آسیکلوویر در بدن چگونه است؟

شیوه ساز و کار آسیکلوویر در بدن، اختلال در همانند‌سازی دی ان ای ویروس است. این دارو پس از ورود به سلول، به ماده فعال آسیکلوویر تری‌فسفات تبدیل می‌شود که این ماده موجب مهار عملکرد دی.ان.ای پلیمراز می‌شود. از پماد آسیکلوویر اغلب در هرپس سیمپلکس‌ جلدی، مخاطی ساده و همچنین در افرادی که گرفتاری سیستم ایمنی و هرپس تناسلی دارند، استفاده می‌شود و قرص‌های آن نیز در هرپس سیمپلکس و زونا کاربرد دارد. پماد آسیکلوویر به صورت موضعی برای تمام ضایعات یاد شده کاربرد دارد و هر سه ساعت در زمان بیداری و شش بار در روز به مدت یک هفته استفاده می‌شود.

نکات لازم در هنگام استفاده از پماد آسیکلوویر

  • هنگام استفاده از پماد آسیکلوویر، برای جلوگیری از انتشار عفونت از دستکش لاستیکی یا انگشت پوش استفاده کنید. همچنین سعی کنید پماد به طور کامل ضایعات را بپوشاند. فراموش نکنید که این کارها را پس از شستن با‌ آب و صابون و خشک کردن کامل استفاده کنید.
  • پماد را در دمای اتاق و جای خشک نگهداری کنید.
  • بیماران و خانواده‌ها باید دقت کنند هنگام استفاده از پماد آسیکلوویر، از ورود آن به داخل چشم جلوگیری کنند و از مصرف کرم‌های بدون نسخه، پماد و لوسیون به جز مواردی که پزشک صلاح می‌داند، خودداری شود. همچنین شرایط استریل طبی مانند شستن دست‌ها پیش و پس از استفاده از دارو مراعات شود.
  • درخصوص قرص آسیکلوویر نیز میزان دارو براساس نوع بیماری، وزن بیمار و شدت آن از طریق پزشک تعیین می‌شود.
  • عوارض مصرف قرص و آمپول آسیکلوویر از پماد آن بیشتر است و می‌تواند دستگاه‌های عصبی، خون، گوارش، ادراری و پوستی را درگیر کند.
  • پس از مصرف قرص یا آمپول آسیکلوویر در صورتی که دچار خون‌ریزی، خستگی، گرگرفتگی و بی‌حالی شدید، بلافاصله پزشکتان را مطلع سازید زیرا احتمال دارد دچار یک بیماری خونی شده باشید.
  • در هر صورت استفاده مکرر از پماد آسیکلوویر در این مرحله می‌تواند سیر تبخال را کند نماید و ریزش ویروس را از سطح ضایعه به دیگر مناطق کاهش دهد.
قرص آسیکلوویر 400, پورتال خبری فرهنگی گهر

مقدار مصرف آسیکلوویر برای درمان انواع تبخال

در درمان تبخال تناسلی مقدار ۲۰۰ میلی گرم ( در بیمارانی كه دچار اختلال ایمنی شدید هستند یا جذب دارو در آن‌ها ناقص است تا ۴۰۰ میلی گرم) ۵ بار در روز و به مدت ۱۰-۵ روز مصرف می‌شود . برای درمان متناوب عفونت‌های عود كننده، همین مقدار به مدت ۵ روز مصرف می‌شود . برای درمان فرونشاننده طولانی مدت عفونت عود كننده، مقدار ۴۰۰ میلی گرم دوبار در روز یا ۲۰۰ میلی گرم ۵-۳ بار در روز و به مدت حداكثر ۲ ماه مصرف می‌شود. در درمان زونا ۸۰۰ میلی گرم ۵ بار در روز به مدت ۱۰-۷ روز مصرف می‌شود. در درمان تبخال مخاطی – جلدی در بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مقدار ۴۰۰ – ۲۰۰ میلی گرم ۵ بار در روز و به مدت ۱۰روز مصرف می‌شود.

پماد زیتون برای درمان تبخال

محققان توانستند با استفاده از برگ های درخت زیتون، نوعی پماد را برای درمان تبخال های نوع «یک و دو» عرضه کنند که این دارو با عنوان «زیتونکس» نامگذاری شده است. این پژوهشگران خاصیت ضد التهابی و بی حس کنندگی را از خواص برگ زیتون دانستن دو اعلام کردند برگ زیتون  دارای خاصیت ضد ویروسی است که این خاصیت منجر به تحقیق و تولید در زمینه پمادی برای درمان تبخال شد.

لازم به ذکر است استفاده از این پماد در مراحل اولیه بیماری اثرات درمانی بیشتری دارد. از این دارو همچنین می توان برای کاهش التهاب ناشی از گزش حشرات استفاده شود، اضافه کرد: زیتون حاوی آنتی اکسیدانهای بسیار قوی است. آنتی اکسیدان برای حفظ سلامتی انسان مفید است و با دریافت رادیکال های آزاد موجب می شود تا به بدن آسیبی وارد نشود.
قرص آسیکلوویر 400, پورتال خبری فرهنگی گهر

بیماران دچار نقص ایمنی بخوانند

تبخال اگرچه بیماری آزاردهنده ای است اما اصولاً خطرناك نیست و بدون بر جای گذاشتن اثری حداكثر تا ۲ هفته بهبود می‌یابد. اما اگر تبخال شما بعد از گذشت ۲ هفته هنوز خوب نشده بهتر است با یك پزشك مشورت كنید. همچنین كسانی كه به هر دلیلی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند (مثل مبتلایان به ایدز، بیماری‌های خونی، بیمارانی كه داروهای شیمی درمانی مصرف می‌کنند، مصرف كنندگان داروهای سركوبگر سیستم ایمنی، كسانی كه مدت طولانی است كورتون دریافت می‌کنند) بهتر است هنگام ابتلا به تبخال به پزشك مراجعه كنند چون این احتمال وجود دارد كه ویروس ارگان‌های حیاتی بدن از قبیل ریه، كبد و مغز را درگیر كند.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي