برای داشتن فن بیان قوی این نکات را بخوانید

داشتن فن بیان قوی یکی از مهارت هایی است که کمتر کسی به آن تسلط دارد. ما در این بخش گهر نکات مهمی را که برای داشتن فن بیان قوی موردنیاز است را شرح می دهیم.

برای داشتن فن بیان قوی این نکات را بخوانید

برای داشتن فن بیان قوی این نکات را بخوانید

1-شیوه ی سخن (طرز بیان) واضحی داشته باشید:

طرز بیان دقیق و واضح موجب قاطعیت و اعتماد به نفس در شما خواهد شد. بنابراین تمام تلاش خود را برای بهتر کردن طرز بیان ‏خود به کار گیرید. کلمات را محکم و واضح بیان کنید. تلفظ نکردن برخی حروف به خصوص در آخر کلمات نشان دهنده ی ‏عصبی بودن و اضطراب شماست. افراد با اعتماد به نفس کلمات را واضح بیان می کنند.

2- صدای خود را تنظیم کنید:

افراد با اعتماد به نفس به راحتی شنیده می شوند. اگر خیلی آرام صحبت کنید، مخاطبان فکر می کنند شما مضطرب هستید حتی ‏اگر واقعا اینطور نباشد و یا فکر می کنند مطلب شما چندان مهم نیست. صدای خود را بالا ببرید تا به راحتی شنیده شوید. از صدای ‏خود نترسید بلند صحبت کنید. اگر این کار برایتان سخت است درخواست میکروفون کنید و یا با دیدن یک سخنران از او یاد ‏بگیرید که چطور بلند صحبت کنید. صدای شما نباید طوری باشد که مخاطبان مجبور شوند گوش های خود را تیز کنند تا بتوانند ‏صدای شما را بشنوند. بلند صحبت کنید تا مطمئن به نظربرسید.

3- ایجاد وقفه:

در صحبت کردن عجله نکنید. گاهی اوقات وقفه ای ایجاد نمایید. البته ممکن است به نظر شما چندان خوشایند نباشد ولی با ایجاد ‏وقفه، مخاطبان فرصت لازم برای دریافت آنچه را که شما بیان کرده اید پیدا خواهند کرد. هر چه مخاطبان بیشتر باشند مدت زمان ‏وقفه ی شما نیز باید طولانی تر باشد. افراد با اعتماد به نفس در طی صحبت هایشان وقفه دارند و برای آنها این کار امری عادی ‏است.

4- جمله ی خود را با توقفی کوتاه که نشان دهنده ی نقطه است به پایان برید:‏

به جای اینکه با عجله و بدون وقفه صحبت کنید، هر جمله را از جمله ی بعدی به طور واضح جدا کنید. گاهی اوقات وقتی افراد ‏عصبی و نگران هستند به جای اینکه با توقفی کوتاه در پایان جمله، نشان دهند که جمله آنها به پایان رسیده است. کلماتی چون ا‏‏……هوم…… را بین عبارات خود وارد می نمایند و با این کار همه ی جملات آنها پیوسته به نظرمی رسد. این کار باعث کاهش ‏تاثیر صحبت های شما بر روی مخاطبان می گردد. به خودتان اطمینان دهید که آنچه را گفته اید آنقدر خوب بوده که بتوانید پس از آن ‏توقفی داشته باشید. قبل از شروع جمله ی بعدی، کمی صبرکنید. فضای بین جملات خود را با هیچ چیز به جز سکوت پر نکنید. ‏این سکوت زمانی است برای فکر کردن شما، با رسیدن به پایان جمله، توقف کنید.

‏5- سرعت صحبت های خود را کنترل نمایید:

صحبت های همراه با تشویش و اضطراب معمولا تند و بی وقفه هستند. بعضی از سخنرانان یک نفس و با شتاب به صحبت های ‏خود ادامه می دهند در حالی که سخنرانان با اعتماد به نفس سرعت مناسبی را رعایت می کنند حتی برخی از آنها خیلی آرام ‏صحبت می کنند و با پایین آوردن سرعت در بعضی از کلمات اهمیت آنها را آشکار می سازند. بنابراین با تند صحبت کردن، پیام ‏های مهم و با اهمیت نادیده گرفته می شوند با کم و زیاد کردن صدای خود هم شما مطمئن به نظر خواهید رسید و هم کلماتی را که ‏بیان می کنید با اهمیت به نظر خواهند رسید.

‏6- دستور زبان را رعایت کنید از صرف های مختلف استفاده کنید:‏

اگر یکنواخت صحبت کنید مخاطبان خسته خواهند شد سعی کنید در صدایتان تنوع ایجاد نمایید کلمات را هم با صدای بلند و هم آرام ‏بیان کنید و صدای خود را کم و زیاد کنید به بیان دیگر به کلمات خود نور و سایه بدهید. اگر چیزی را که بیان می کنید مهم است ‏آن را به گونه ای بیان کنید که این اهمیت در آن مشخص باشد، کم و زیاد کردن صدا، آن را از یکنواختی خارج می سازد و توجه ‏مخاطبان را جلب می نماید.

7- در آخر جملات صدایتان را پایین بیاورید:‏

اگر نامطمئن باشید، صدایتان درآخر جمله، بالا می رود و جمله ی شما سوالی به نظر خواهد رسید، بالا بردن صدا در آخر جملات ‏در حالی که جمله ی شما خبری و یا امری است موجب می شود تا شما نامطمئن به نظر برسید. به عنوان مثال اگر به گویندگان ‏اخبار تلویزیون نگاه کرده باشید متوجه می شوید که آنها با پایین آوردن صدای خود در آخرجملات، قدرت و اهمیت خبر را نشان می ‏دهند، حتی اگر خبری هیجان انگیز باشد باید صدا در آخر جمله ی پایین آید تا اعتماد به نفس شما حفظ شود و اهمیت ‏خبر آشکار گردد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه