عوارض قرص سیپروهپتادین + موارد مصرف قرص سیپروهپتادین

نوعی آنتی‌هیستامین که برای درمان چاقی مورد استفاده قرار می گیرد قرص سیپروهپتادین می باشد. عوارض قرص سیپروهپتادین را در مطلب زیر به همراه موارد مصرف قرص سیپروهپتادین برای شما می گذاریم.

عوارض قرص سیپروهپتادین 

موارد مصرف قرص سیپروهپتادین

قرص سیپروهپتادین برای چیست

قرص سیپروهپتادین (Cyproheptadin) نوعی آنتی‌ هیستامین است که برای چاقی استفاده می‌شود.سرگیجه،خواب آلودگی و یبوست از عوارض قرص سیپروهپتادین است
 

همانطور که چاقی بیش از حد مورد علاقه افراد نیست لاغری بیش از اندازه هم خوشایند نبوده و چه بسا باعث مشکلات جسمی و روحی همچون عدم اعتماد به نفس و… در فرد گردد. از این رو درمان چاقی و لاغری هر دو به مراتب با اهمیت هستند. یکی از داروهایی که به عنوان داروی افزایش اشتها در رفع مشکلات لاغری تجویز می‌شود قرص سیپروهپتادین است اما در اصل یک نوع آنتی هیستامیناست.

قرص سیپروهپتادین چیست؟

سیپروهپتادین (Cyproheptadin) به گروهی از داروها تعلق دارد که نسل اول آنتی‌هیستامین نامیده می‌شوند. این دارو مانع آزادسازی هیستامین می‌شود، هیستامین یک ماده شیمیایی در بدن است که واکنش‌های حساسیتی مثل آبریزش بینی، اشک چشم، عطسه و خارش را ایجاد می‌کند. این دارو برای تسکین علایم حساسیت مثل تب یونجه و برخی از حساسیت‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو به خوبی از دستگاه‌ گوارش جذب می‌گردد. اثر آن ۶۰–۱۵ دقیقه پس از مصرف خوراکی ظاهر می‌گردد. دفع آن کلیوی و اغلب بصورت متابولیت طی ۲۴ ساعت صورت می‌گیرد.

سیپروهپتادین و چاقی

مصرف قرص سیپروهپتادین برای افزایش وزن در حال زیاد شدن است و متاسفانه تعدادی از مردم بصورت خودسرانه مبادرت به مصرف آن می‌کنند اما باید بدانید اثرات داروی سیپروهپتادین موقت بوده و به محض قطع شدن وزن دریافت شده برمی‌گردد.

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 موارد مصرف درمان علایم حساسیت‌ها
خارش
کهیر در اثر سرما
التهاب حساسیتی ملتحمه
افزایش اشتها
سردردهای خوشه‌ای عروقی
 عوارض خشکی دهان، خواب‌آلودگی، سفت شدن ترشحات دستگاه تنفس، تاری دید، شلی بدن، افزایش وزن، سرگیجه، یبوست و دل درد
 تداخل دارویی
داروهای مهاركننده مونوآمينو اكسيداز، باربيتورات‌ها ، آرامبخش‌ها، داروهای خواب‌آور و يا داروهای ضداضطراب
 
 

قرص سیپروهپتادین

مقدار و نحوه مصرف

می‌توانید قرص سیپروهپتادین را قبل یا بعد از هر وعده غذایی میل کنید. برخی از افراد این قرص را همراه با مقدار زیادی آب میل مصرف می‌کنند. اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید، نگران نباشید دوز بعدی را در زمان مشخص خود بخورید و به برنامه عادی مصرف آن ادامه دهید.

اگرچه برای اطلاع از مقدار مصرف دارو باید پزشک مشورت کنید اما به طور کلی پزشکان مقدار مصرف زیر را برای بزرگسالان و کودکان توصیه می‌کنند:

  • بزرگسالان: در درمان آلرژی مقدار ۴ میلی‌گرم ۳ الی ۴ بار در روز و حداكثر ۳۲ میلی‌گرم در روز مصرف می‌شود. در میگرن ۴ میلی‌گرم تجويز كه درصورت نياز پس از نيم ساعت تكرار می‌شود. مقدار مصرف نگهدارنده آن ۴ میلی‌گرم هر ۴ تا ۶ ساعت است.
  • كودكان: در كودكان ۲ تا ۶ سال، 2 میلی‌گرم ۲ الی ۳ بار در روز و حداكثر ۱۲ میلی‌گرم مصرف می‌شود.

توجه: اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه‌های جدی همچون سردرگمی، توهم، افکار یا رفتار غیر معمول، تشنج، زنگ در گوش شما، ضربان یا تپش قلب سریع، کبودی یا خونریزی، ادرار کمتر از حد معمول، زردی یا کم رنگی پوست، ادرار تیره رنگ، تب یا ضعف غیر معمول شدید مصرف این دارو را متوقف نموده و سریعا با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه