علایم کم خونی شدید چیست؟

تاريخ : 11 اسفند

کم خونی علایم بسیار زیادی دارد. و معمولا شدیدترین کم خونی ها که در زنان وجود دارد بخاطر فقر آهن است. در مطلب زیر علایم کم خونی شدید چیست ؟ و ده راه تشخیص کم خونی را برایتان می گذاریم.

علایم کم خونی شدید چیست؟

علایم کم خونی شدید چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

علائم کم خونی شدید بسیار متفاوت و مختلف است، اما از جمله آن می‌توان به خستگی و کسالت شدید اشاره کرد که حاصل عدم تغذیه اکسیژن توسط اندام‌های بدن است و به دلایلی همچون از دست رفتن زیاد خون، کاهش گلبولهای قرمز و ابتلا به بیماری‌های خاص به وجود می‌آید.
علایم کم خونی شدید چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر
کم خونی چه تأثیری بر عملکرد بدن ما دارد؟ زمانی که شما کم خونی داشته باشید، بدنتان به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند. در نتیجه شما نمی توانید اکسیژن کافی را جذب کنید که نتیجه آن ایجاد احساس خستگی است ومی تواند بیماری‌های مهمی را دربر داشته باشد. در این مطلب به بررسی علائم کم خونی شدید و عوامل ایجاد آن می‌پردازیم.

آنمی یا همان کم خونی، یک اختلال معمول است و زمانی رخ می‌دهد که کمبود در سلول‌های خونی شما مانع رسیدن اکسیژن به قسمت‌های خونی بدنتان شود. دلیل عمده ایجاد آنمی کمبود آهن در خون است که به آن آنمی فقر آهن گفته می‌شود.

بدون آهن، پروتئینی به نام هموگلوبین در خون شما کم می‌شود. هموگلوبین اکسیژن را از ریه‌ها به قسمت‌های دیگر بدن می‌برد. در واقع این بیماری باعث می‌شود که شما از داخل مشکل تنفسی پیدا کنید. مقدار سلول خونی معمول در زنان ۱۲ گرم در هر یک دهم لیتر خون و در مردان ۱۵ گرم در یک دهم لیتر خون است. اگرمیزان خون شما در حالت طبیعی باشد، پزشک شما دیگر آزمایشات خون را برای شما تجویز می‌کند تا ریشه مشکل را بیابد.

افرادی که به کم خونی مبتلا هستند، احساس خستگی و کسلی شدید دارند و سلامت کلی آنها دچار آسیب می‌شود. در مواردی که بیمای شدید باشد، افرادی که به دنبال درمان خود نروند آسیب‌های جدی به اندام‌های بدنشان وارد می‌شود و دلیل آن کمبود اکسیژن است.

علایم کم خونی شدید چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

عوامل ایجاد بیماری کم‌خونی

سه دلیل اصلی برای ابتلا به کم‌ خونی وجود دارد:

  • کمبود خون
  • کاهش توانایی فرد در تولید گلبولهای قرمز جدید
  • بیماری خاصی که باعث افزایش تخریب گلبول قرمز خون شود

کمبود خون

زمانی که مقدار خون از دست رفته بیشتر از توانایی بدن شما در جایگزینی گلبول‌های قرمز باشد، ممکن است مبتلا به کم‌خونی شوید. به عنوان مثال زنانی که دارای چرخه قاعدگی سنگین هستند و نیز افرادی که به دلیل زخم معده و یا دیگر مشکلات گوارشی خونریزی داخلی را تجربه می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کم خونی هستند.

این نوع از کمبود خون گاهی نامحسوس بوده و تا زمانی که کم خونی در آزمایش خون خودش را نشان دهد، تشخیص داده نمی‌شود. خونریزی خارجی حاصل از جراحی و یا تروما نیز می‌تواند باعث ایجاد کم خونی شود.

علایم کم خونی شدید چیست؟

علایم کم خونی شدید چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

کاهش تولید گلبول‌های قرمز

گلبول‌های قرمز قدیمی در هر صورت باید با گلبول‌های جدید جایگزین شوند، حتی اگر شما خونریزی نداشته باشید. فاکتورهای مختلفی می‌تواند باعث شود که بدن شما گلبول‌های قرمز بسیار کمی تولید کند و یا گلبول‌های قرمزی تولید کند که همگلوبین کافی نداشته باشد.

این فاکتورها شامل این موارد می‌شوند:

۱. رژیم غذایی

 اگر برنامه غذایی شما دچار کمبود آهن، فولیک اسید، ویتامین ب ۱۲ و دیگر مواد غذایی ضروری باشد، تولید گلبول‌های قرمز خون در شما با اختلال مواجه می‌شود

۲. بیماری خاص

بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های کلیوی و ایدز می‌توانند در توانایی بدن برای تولید گلبولهای قرمز اختلال ایجاد کنند. زنانی که باردار هستند نیز ممکن است به کم‌خونی مبتلا شوند.

۳. اختلال ژنتیکی

کودکان ممکن است وارث بیماری‌هایی مانند کم خونی آپلاستیک شوند که این بیماری از تولید گلبولهای قرمز کافی در بدن جلوگیری می‌کند. بیماری‌های ارثی مانند کم‌خونی داسی‌شکل و کم‌خونی همولیتیک باعث تحریک بدن برای تخریب گلبولهای قرمز می‌شود.

۴. افزایش تخریب گلبول‌های قرمز

بیماری‌های خاصی می‌توانند باعث شوند تا بدن شما بر علیه گلبولهای قرمز خود عمل کند و آنها را تخریب نماید. به عنوان مثال، شما ممکن است به دلیل وجود بیماری در طحالتان که اندامی برای از بین بردن گلبولهای قرمز خراب از بدنتان است، دچار کم خونی شوید. وجود بیماری در طحال و یا حتی بزرگ شدن طحال ممکن است باعث شود تا این اندام، گلبولهای قرمز بیشتری را نسبت به آنچه باید باشد از بین ببرد.

علائم و نشانه‌های کم‌خونی یا آنمی

علایم کم خونی شدید چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

افرادی که دچار بیماری کم‌خونی می‌شوند، بیشتر اوقات احساس خستگی می‌کنند. اگر چه خستگی پس از یک روز کاری طولانی و یا یک جلسه ورزش سنگین طبیعی است، زمانی که شما دچار کم‌خونی باشید در فاصله‌های زمانی بسیار کم پس از کار احساس خستگی شدید می‌کنید چرا که سلول‌های بدن شما گرسنه اکسیژن می‌شوند.

زمانی که کم‌خونی شدید شود، بدن شما  تغییرات فیزیکی محسوس را تجربه می‌نماید. به عنوان مثال پوست شما ممکن است رنگ‌ پریده شده و  ناخنتان شکننده شود و پس از شکستن تا مدت طولانی خونریزی کند.

دیگر نشانه‌هایی که با بیماری کم‌خونی در ارتباط است شامل این موارد می‌شود:
  • تنگی نفس
  • کج خلقی
  • ضعف
  • سرگیجه
  • دست و پای سرد
  • ضربان قلب بالا و یا غیرعادی
  • عدم توانایی در تمرکز و یا تفکر واضح
  • درد سینه
  • ناتوانایی جنسی
علایم کم خونی شدید چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

علایم کم خونی شدید را یاد بگیرید

این علائم در ابتدا بسیار ملایم هستند به خصوص اگر شما کم خونی کم و یا متوسط داشته باشید. بدن ما بسیار انطباق‌پذیر است و سعی می‌کند تا کمبود اکسیژن در بدن را تا حد ممکن جبران نماید. زمانی که کم‌خونی شدید می‌شود، بدن شما توانایی خود در انطباق را از دست می‌دهد و علائم بیماری واضح‌تر می‌شود.

در صورتیکه این علائم را در خودتان مشاهده کردید باید با یک پزشک ملاقات کنید. به هرحال،  کم‌خونی معمولا با بررسی دیگر بیماری‌ها تشخیص داده می‌شود چرا که در مراحل اولیه؛ کم‌خونی علائم کمی را نشان می‌دهد یا حتی علائمی را نشان نمی‌دهد.

تشخیص بیماری کم‌خونی شدید معمولا با این روش‌ها انجام می‌شود:

  • هموگرام یک آزمایش خون است که عناصر مختلف خون را اندازه‌گیری می‌کند.
  • بررسی تاریخچه خانوادگی و پزشکی که نشان می‌دهد آیا شما به سبب بیماری یا اختلالات ژنتیکی دچار کم‌خونی هستید یا نه.
  • آزمایش فیزیکی برای تشخیص این که آیا تنفس یا ضربان قلب شما به دلیل بیماری کم‌خونی شدید بی‌نظم شده است یا نه.

دیگر آزمایشات خون، فقر ویتامین یا فقر آهن را مورد بررسی قرار داده و دقیق‌تر گلبولهای قرمز و هموگلوبین را چک می‌کنند.

در صورتیکه احساس خستگی مداوم داشته یا دیگر علائم کم‌خونی را مشاهده می‌کنید، مرحله بعدی ملاقات با پزشک خواهد بود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي