طرز تهیه خورش فسنجان اصل شمال

دسته بندي : آشپزی,سبک زندگی
تاريخ : 27 آذر

خورش فسنجان یکی از خورش های خوشمزه ایرانی است که مخصوص خطه سرسبز و زیبای شمال است. گهر در این بخش طرز تهیه خورش فسنجان اصل شمال را منتشر می کند.

طرز تهیه خورش فسنجان اصل شمال

طرز تهیه خورش فسنجان اصل شمال, پورتال خبری فرهنگی گهر

روش اول:

مواد لازم برای خورشت فسنجان گیلانی با مرغ :

مغز گردوئی سائیده شده : ۲۵۰ گرم

نمک و دارچین ،‌ روغن : به مقدار لازم

مرغ :سینه مرغ  ۳ تکه

آب :به مقدار لازم

رب انار ترش : یک و نیم قاشق غذاخوری سرصاف

رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت فسنجان گیلانی با مرغ :

ابتدا در یک قابلمه پیاز رنده شده را با کمی روغن (یک تا دو قاشق غذاخوری ) تفت می دهیم و بعد مرغ را اضافه می کنیم (با حرارت متوسط) و در ظرف را می گذاریم کمی که تفت خورد  و سرخ و پخته شد بعد مرغ ها را برمی داریم

و با روغن داخل قابلمه مغز گردوها را تفت می دهیم تا خامی آن از بین برود فقط مواظب باشید که نسوزد

رب گوجه و رب انار را اضافه می کنیم و مرغ را  هم به آن اضافه می کنیم وقتی جوش آمد مقداری که مواد پخته شد دارچین را اضافه می کنیم و آب را اضافه می کنیم (تقریباً ۴ تا ۵ لیوان آب)

بعد از یک ساعت تا دوساعت با حرارت خیلی کم (می توانید برای این که حرارتش بهتر باشد از شعله پخش کن استفاده کنید) فسنجان به این شکل درمی آید

برای این که فسنجان ما روغن بیندازد بعد از هر نیم ساعت دو تکه یخ به فسنجان اضافه می کنیم تا یک حالت شوک به غذا وارد شود و روغن پس بدهد هر وقت آب فسنجان کم شد فسنجان جا افتاده و آماده است

بهتر است که فسنجان حرارتش کم باشد و در قابلمه هم کمی باز باشد هم بهتر جا می افتد و هم روغن پس می دهد  . اگر می خواهید که فسنجان خوب و عالی شود تقربیاً ۴ تا ۵ ساعت طول می کشد

اگر دیدید که مرغ پخته شد . مرغ را بردارید و در آخر موقع کشیدن در ظرف آن را قرار دهید

نکته : مقداری میخک به اندازه نصف قاشق چایخوری به فسنجان اضافه کنید این کار هم برای خوش طعم شدن فسنجان و هم از بین رفتن نفخ موثر است (مغز گردو نفخ دار می باشد)

روش دوم:

مواد لازم برای درست کردن فسنجان گیلانی :

مرغ سه تکه ( نصف مرغ )

رب انار بسیار ترش یک قاشق غذا خوری سر پر ( من گاهی کمی بیشترش می کنم )

گردو دو پیمانه ( قبل از سائیدن )

پیاز یک عدد کوچک

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه فسنجان گیلانی :

مرغ ها رو با یه پیاز کوچک ریز شده و نمک و فلفل و زردچوبه میذاریم جوش بیاد بعد رب رو اضافه کرده و اجازه میدیم مرغ ها نیم پز بشند, بعد مرغ ها رو که رنگ و طعم گرفتن و نیم پزند از آب در میاریم و گردو ساییده رو اضافه می کنیم

خوب هم می زنیم تا حسابی یکدست بشه ..

بعد دو ساعت با حرارت ملایم می پزیم تا حسابی روغن بیاندازه (میشه گاهی یه ذره آب سرد بهش اضافه کرد تا بیشتر روغن بیاندازه) .. رنگ غذا بسته به نوع رب انارش کم رنگ و پر رنگ میشه که تو رشت اونقدر مهم نیست .. یعنی مهم نیست حتما سیاه بشه .. قهوه ای ملایم هم خوبه .. مامانم سال ها پیش برا تیره تر شدنش یه کفگیر مسی توش میذاشت تا باهاش بجوشه و تیرش کنه اما حالا دیگه میگن ضرره و کسی از این کارها نمیکنه .. مرغ ها رو تو این مرحله به غذا اضافه میکنیم و نیم ساعت بعد فسنجون ما جا افتاده و حاضره ..

تو استان گیلان این غذا با مرغابی , خوتکا و اردک هم درست میشه و خیلی هم خوشمزست.

” اردک فسنجان و مرغابی فسنجان کلی معروفند ” تو بعضی روستاهای گیلان به مواد فسنجون رب گوجه هم اضافه می کنند که باعث میشه طعمش متفاوت بشه و کمی قرمز تر به نظر بیاد که اصلا تو دستور اصیل این غذا همچین چیزی وجود نداشته ..

قدیمی ها فسنجون رو با ماهی کولی ” نوعی ماهی کوچک به دو رنگ سیاه و سفید است که پوست کنده و سرخ می شود و بسیار لذیذ می باشد. ”

درست می کردند که بهش می گفتند ” کولی غورابیج ” به این ترتیب که گردو رب انار و نمک و فلفل رو با آب می پختند بعد کولی های پوست کنده و سرخ شده رو توش میانداختند ..

الان خیلی از رشتی ها حتی اسمش رو هم یادشون نمیاد.

سال ها پیش فسنجون خیلی غلیظ و کم آبی هم در گیلان درست میشده که با نان محلی لاکو (با آرد برنج) و نه با برنج خورده میشده ..

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي