آموزش مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

تاريخ : 20 آبان

امروزه تبلیغات یکی از مهمترین عوامل موفقیت در هر کسب و کاری است. کمپین تبلیغاتی یکی از موارد مهم مربوط به تبلیغات است. گهر در این بخش آموزش مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی را شرح می دهد.

آموزش مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

آموزش مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی, پورتال خبری فرهنگی گهر

تعریف کمپین در لغت به معنی مبارزه، کارزار و هماورد هست. کمپین شامل مجموعه فعالیت‌های هدفمندی است که قبلاً مهندسی‌شده و با دقت اجرا و پیگیری می‌شود.

کمپین (Campaign) به معنی مجموعه فعالیت‌های طراحی‌شده و سازمان‌دهی شده که با ارسال پیام‌های مشخص و متوالی و تکرارپذیر برای مخاطبان هدف‌گیری شده از طریق ابزارهای ارتباط‌جمعی و رسانه‌های تأثیرگذار، در ایده، قضاوت و نگرش مخاطبان نسبت به یک کالا، خدمت، عقیده، ایده سیاسی و اجتماعی، بنگاه و موسسه، ایجاد تغییر نموده و به دنبال آن واکنش‌های مورد انتظار به وجود خواهد آمد.

کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) مجموعه‌ای از برنامه‌های مستقل، اما هماهنگ تبلیغاتی، رسانه‌ای، پیشبردی و روابط عمومی در مورد یک کالا، خدمت یا بنگاه اقتصادی در رسانه‌های مختلف صوتی، تصویری، چاپی و محیطی است که با یک محتوا و مضمون مشترک، اما پیام‌های متنوع و گوناگون در یک دوره زمانی معین و با بودجه‌ای مشخص برای دستیابی به هدف‌های کمی و کیفی معین طراحی و اجرا می‌گردد.

در فرهنگ تخصصی تبلیغات دو مفهوم زیر در کنار کمپین تبلیغاتی اشاره می‌گردد؛

برنامه کمپین تبلیغاتی (Campaign Plan): طرح اولیه یا پیش‌نویسی که مراحل طراحی و اجرای یک برنامه تمام‌عیار ارتباطات بازاریابی است که شرح وظایف و اقدامات را در هر مرحله از برنامه توسعه فروش یک محصول مشخص می‌کند.

مضمون کمپین تبلیغاتی (Campaign Theme): مضمون کمپین مهم‌ترین ایده فروش است که نقش اصلی را در استدلالات ایجاد کمپین ارتباطات بازاریابی ایفا می‌کند.

به طور کلی براساس مدل برنامه ریزی بازاریابی و فروش سیستماتیک، در همه برنامه های تبلیغاتی مراحل مشابهی وجود دارد که عبارتند از :

۱. بررسی بازار

باید مشخص می گردد بازار یا مشتریان کالایی که می خواهیم تبلیغات را در آن انجام دهیم چه خصوصیاتی دارند، عکس العمل رقبای تبلیغاتی با مشاهده و آگاهی از برنامه تبلیغاتی چگونه پیش بینی می شود، سهم بازار Market share فعلی آگهی دهنده چقدر است و چه عواملی را می توان به عنوان عوامل بزرگ و کوچک فهرست کرد که در تعیین استراتژی ارزیابی بازار کاربرد داشته باشد، نیز ممکن است از آمارهای موسسات پژوهشی و تحقیقاتی تبلیغاتی مانند پارک بازاریابی ایران استفاده شود.

۲ . تبیین هدف های تبلیغاتی

در آن وظایف هر یک از قسمتهای دفتر تبلیغاتی برنامه ریزی می گردد، به عنوان مثال سهم بازار مطلوب و مورد انتظار مدیران شرکت چقدر است ؟

۳ . محاسبه و بودجه بندی تبلیغات

با توجه به مراحل قبلی مشخص می شود که چه بودجه ای برای تبلیغات، بازدهی بهتری ایجاد می نماید. به عنوان تبلیغات در تلویزیون و ماهواره و شبکه های خارجی پربیننده بسیار گران است.

۴ . برنامه ریزی گروه خلاقیت

این مرحله شامل برنامه ریزی برای گروه خلاقیت است. فراموش نکنید که مهمترین اشتباهات در این مرحله انجام می شود و تصمیم گیری اشتباه در این مرحله ممکن است منجر به بدهکار شدن و ورشکست شدن گردد. همه خلاقیت ها باید در راستایی باشد که مورد توجه مشتریان واقع شود.

۵ . انتخاب رسانه Media

در این مرحله به دقت مشخص می شود که با توجه به اطلاعات مراحل قبل، از چه رسانه هایی و چه مقدار فضا و زمان، و چند نوبت تکرار باید در نظر گرفته شود.

۶ . برنامه ریزی گروه طراحی نسخه

در این مرحله، شرح وظبفه و برنامه کار طراحان هنری و اجرایی نسخه اولیه تعیین می گردد. این مرحله باید توسط افراد خبره صورت پذیرد تا کیفیت ایده های ارائه شده در حد قابل قبولی آماده گردند.

۷ . آزمایش و بازبینی پیش از انتشار نسخه

باید از شیوه های مختلف نظرسنجی استفاده شود تا مشخص گردد که آیا از نسخه ها استقبال خواهد شد؟ و استقبال چگونه خواهد بود؟ همچنین در این مرحله، ممکن است برخی از امور به مراحل قبلی بازگردانده و از نو اجرا شوند! طراحان برتر از برگشتن به مرحله اول هرگز هراسی ندارند و همواره اجرای پروژه ای را در دست می گیرند که از اثربخشی آن مطمئن باشند.

۸ . برنامه ریزی برای گروه تولید نهایی

نسخه ها و دستورالعمل ها باید به گروه تولید داده می شود تا متون چاپ، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، بیلبوردها، آگهی های پستی و پیامکی تولید یا به اجرا گذاشته شوند. ممکن است امور اجرایی مرحله خارج از موسسه انجام شود که احتمالا هیچ تخصصی در تبلیغات ندارند . به عنوان مثال ساخت ماکت

۹ . نظارت بر اجرای صحیح برنامه ها

مسئولین و مشاوران تبلیغاتی باید بر اجرای صحیح برنامه نظارت داشته باشند تا مطابق نظر آن ها تبلیغات برای مخاطبان اکران شود. برخی جزئیات در خلال اجرای برنامه ها قابلیت تصمیم گیری می خواهند و باید بهترین تصمیم را در مورد آن ها اتخاذ نمود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي