شمالی یا جنوبی بودن ساختمان یعنی چه؟

حتما شما هم مثل ما ابهام بزرگی در مورد ساختمانهای شمالی و جنوبی دارید!  سعی داشته ایم در این مطلب تا حدودی ابهام شما را برطرف کنید و خیلی روان به شما توضیح دهیم.

وقتی وارد یک خیابان اصلی می شوید قطعا کوچه هایی هم در چپ و راست آن وجود دارد.

توضیح تصویری شمالی یا جنوبی بودن ساختمان

شمالی یا جنوبی بودن ساختمان یعنی چه؟

خانه های شمالی جنوبی

اگر شما داخل یک خیابان بایستید طوری که دست راست شما رو به طلوع آفتاب (شرق) باشد قطعا روبروی شما شمال و پشت سر شما جنوب خواهد بود ، اگر ساختمانی در روبرو دیدید این ساختمان شمالی (ساختمانهای شمالی معمولا حیاطشان جلو است) و اگر در پشت سرتان ساختمانی بود جنوبی (ساختمانهای جنوبی معمولا پشت خانه حیاط است)خواهد بود

شمالی یا جنوبی بودن ساختمان یعنی چه؟ شمالی یا جنوبی بودن ساختمان یعنی چه؟

خانه های شرقی غربی

ساختمانهایی شرقی غربی هم وجود دارند که اگر طوری بایستید که صورت شما رو به آفتاب باشد (شرق) خانه های روبرو را شرقی و خانه های پشت سر شما غربی خواهند بود ، حال اگر این خانه های حیاطشان جلو باشد یعنی شمالی ساخته شده اند و اگر عقب باشد یعنی جنوبی ساخته شده اند

 

حالا اگر با توضیحات بالا کامل متوجه نشدید توضیح جامع تری در ادامه برای شما تهیه کرده ایم 

اصولاً ساختمانی را شمالی می گویند که ورودی آن از گذر (کوچه یا خیابان) به داخل حیاط باز می شود و شمال ملک به پلاک مجاور ختم می شود.
بنای جنوبی ساختمانی است که ورودی آن از گذر به داخل سطح اشغال بنا باز می شود و حیاط در جنوب ملک است.

در ساختمان های شمالی سازه از سمت جنوب (حیاط) نور مستقیم و از سمت شمال نور غیر مستقیم (از نورگیر) دارد.
در ساختمان های جنوبی ملک از هر دو طرف نور مستقیم دارد.

در سازه های جنوبی میزان سطح اشغال مفید طبقات به دلیل عدم نیاز به نورگیر اضافی بیشتر از نمونه شمالی است . آپارتمان های آن ها مرغوب و تعداد پارکینگ های قابل ایجاد در آن ها بیشتر و به همین دلیل ، معمولاً گران تر هستند.

در ساختمان های به اصطلاح دوکله ، نحوه ساخت معمولاً مشابه سازه های جنوبی است اما نحوه قرار گرفتن سازه در شمال یا جنوب زمین بستگی به فرم غالب محله و نقشه های تفصیلی گذر دارد.

مزایای خانه های شمالی و جنوبی چیست ؟

در شهرهاي بزرگ براي نورگيري بهتر جهت شمالي، جنوبي بهتر است و اين به عنوان يك امتياز محسوب مي‌شود ولي شناخت ويژگي‌هاي نورهاي جبهه‌هاي گوناگون مي‌تواند در تعيين جهت‌گيري، بسته به نظر طراحي تغيير كند. نور جنوب در نيمكره شمالي زمين جهت اصلي نورگيري است چرا كه خورشيد براي اين قسمت همواره از طرف جنوب مي‌تابد، بنابراين انرژي گرمايي و نوراني زيادي دارد. نور شرق و غرب نورهايي هستند كه تنها ساعات محدودي از روز درك مي‌شوند. نور شرق به هنگام صبح با انرژي گرمايي كم و روشنايي متوسط بوده و نور غرب كه به اصطلاح نور تيزي است، چشم را اذيت مي‌كند. درباره نور شمال بايد گفت اين نور از انعكاس خورشيد روي سطوح ديگر درك مي‌شود زيرا هرگز خورشيد متمايل به شمال نمي‌شود و نوري انعكاسي است. به همين علت، انرژي نوراني و گرمايي متعادلي دارد. با اين تفاسير، براي مثال بهتر است آشپزخانه سمت نور شمال باشد. البته قرارگيري فضاها بر اين اساس حكم نيست بلكه پيشنهاد است و طراحي مي‌تواند به گونه‌اي باشد كه نور غرب نيز نوري مناسب باشد.
قديمي‌ترها و مسن‌ترها خانه‌هاي شمالي را بيشتر دوست دارند و وقتي براي خريد خانه مراجعه مي‌کنند به ما مي‌گويند شمالي باشد. علت اين انتخاب از دو جنبه قابل طرح است. يکي اينکه نور بيشتري به خصوص در آشپزخانه و پذيرايي دارند و ديگري که اهميت آن بيشتر است امنيت خانه هاي شمالي است. اين خانه‌ها به خاطر ديدي خوبي که ساکنان آن به حياط و ورودي دارند از دزدي در امان هستند و اغلب جرم و جنايت در اين خانه‌ها کمتر از خانه‌هاي جنوبي است.

 

همان‌طور که می‌دانید در هر کوچه و خیابان دو ردیف ساختمان وجود دارند که در دو طرف کوچه یا خیابان قرارگرفته‌اند. حال فرض کنید که شما وسط این کوچه یا خیابان قرار دارید به‌گونه‌ای که دید شما رو به شمال جغرافیایی است، در این حالت، یک ردیف از ساختمان‌ها پشت سر شما قرار دارند و یک ردیف دیگر از ساختمان‌ها نیز روبه‌روی شما وجود خواهند داشت و سمت چپ و راست شما نیز امتداد کوچه یا خیابان است؛ حال ساختمان‌هایی که بر اساس جهت‌یابی در جهت شمال کوچه یا خیابان قرار دارند(روبه‌روی شما) را شمالی و ساختمان‌های جهت جنوب(پشت سر شما) را ساختمان جنوبی می‌گویند.

 

در اکثر مواقع و در حالت عادی ساختمان‌های شمالی در به حیاط هستند، یعنی شما برای ورود به خانه ابتدا وارد حیاط می‌شوید و سپس وارد ساختمان می‌گردید. این در حالی است که ساختمان‌های جنوبی در به ساختمان هستند، یعنی شما از کوچه یا خیابان مستقیم وارد ساختمان می‌شوید و سپس در آن‌طرف ساختمان با حیاط روبه‌رو خواهید شد.

ازلحاظ نورگیر بودن، ساختمان‌های شمالی از وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به ساختمان‌های جنوبی برخوردار هستند. بااین‌حال در آپارتمان‌هایی شمالی که به‌صورت واحدی ساخته می‌شود در هر  طبقه دو نوع واحد وجود دارد که برخی روبه حیاط هستند و نورگیری بسیار مناسبی دارند و برخی نیز هیچ دیدی به حیاط ندارند و پنجره‌ی آن‌ها در سمت دیگر ساختمان قرار می‌گیرد که نورگیری مناسبی نداردم چنین ساختمان‌های غربی-شرقی نیز وجود دارند که بر اساس موقعیت خیابان و کوچه شکل‌گرفته‌اند.

اگر دو ردیف از ساختمان‌هایی که در کوچه یا خیابان وجود دارند را در نظر بگیرید و موقعیت خود را در آن کوچه یا خیابان فرض کنید به‌نحوی‌که دید شما رو به شمال جغرافیایی باشد، در این صورت روبه‌روی شما امتداد کوچه یا خیابان خواهد بود(شمال) و پشت سر شما نیز امتداد دیگری از کوچه و خیابان هست(جنوب) و فقط در سمت راست و چپ ما ساختمان وجود دارد که به این نوع از ساختمان‌ها به ترتیب ساختمان شرقی و غربی می‌گویند.

ملک‌هایی که آپارتمان شمالی هستند و در هر طبقه دارای دو واحد هستند واحد سر جلو رو به آفتاب هست و دارای پنجره‌ها بزرگ‌تر و نورگیر خیلی بهتری دارند و واحدهای پشت از ساختمان‌های شمالی پنجره‌ی بی با ارتفاع کمتر و بعضاً از کف واحد به‌اندازه ۱متر و ۸۰ سانت بالاتر هست حالا گاهی سازنده میاد پنجره رو بلند می‌گیرد و پشت پنجره تراس رو تا ۱متر و ۸۰ سانتی متر می‌برد بالا که به ملک‌های دیگر مشرف نباشد و نور نسبتاً خوبی هم داشته باشد اما متأسفانه دید ندارد که معمولاً واحدهای رو به آفتاب گران‌تر از واحدهای پشت هشتش حدود متری ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی وقت هست که واحد شمالی هشتش اما در هر طبقه تک‌واحد بیشتر نیست که این نوع واحدها نور خوب و خواب‌ها از نورگیر خوبی برخوردار هستش (اختلاف قیمت برحسب منطقه من بهتون اعلام کردم) واحدهای جنوبی هم از دو طرف نورگیر بوده و دارای پنجره‌های بزرگ و نور عالی هستند که معمولاً قیمت نسبتاً بیشتری دارند .

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه