شربت تئوفیلین جی برای درمان چیست؟

تاريخ : 16 شهریور

شربت تئوفیلین جی یکی از داروهای ضد آسم می باشد که برای درمان مشکلات تنفسی مثل خس خس و برونشیت و… آشنایی کامل با این شربت و نحوه استفاده و موارد منع مصرف را در مطلب زیر دنبال کنید…

شربت تئوفیلین جی برای درمان چیست؟

شربت تئوفیلین جی برای درمان چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

تئوفیلین جی Theophylline G

 گشاد کننده های برونش و داروهای ضد آسم
   
شربت تئوفیلین جی (Theophylline) از داروهای ضدآسم است که برای درمان مشکلات تنفسی مثل خس‌خس سینه یا تنگی نفس ناشی از آسم و برونشیت تجویز می‌شود. سردرد، بی‌قراری، تحریک‌پذیری و مشکلات خواب از عوارض این داروست.
 آسم از بیماری‌های تنفسی است که سرفه، تنگی نفس و تنفس صدادار از علائم آن است.
این عارضه بر اثر تنگی شدن مجاری تنفسی رخ می‌دهد و متاسفانه درمان کامل و قطعی برای آن وجود ندارد.
عوامل ژنتیکی، گرد و غبار موجود در هوا، سیگار کشیدن یا در معرض دود آن قرار گرفتن، عفونت‌های تنفسی، استرس شدید، مصرف داروهای خاص، فعالیت‌های ورزشی و رفلاکس معده را می‌توان از دلایل بروز آسم دانست.
یکی از این داروها شربت تئوفیلین جی یا شربت تئوکال جی است. این دارو با شل کردن عضلات جدار مجاری تنفسی و بازکردن آن‌ها، عبور هوا را آسان می‌کند.

نام های دیگر 

Elixophyllin, Theo-24

موارد مصرف تئوفیلین جی

تئوفيلين جي براي جلوگيري يا تخفيف بروز علايم آسم نايژه اي و اسپاسم برگشت پذير نايژه همراه با برونشيت مزمن و آمفيزم ريوي بكار مي رود.

مقدار و نحوه مصرف شربت تئوفیلین جی

برای هر فرد متفاوت بوده و باید حتما توسط پزشک تعیین گردد. در مواردی برای اطمینان از مصرف دوز مناسب، به آزمایشات پزشکی منظم نیاز است. دارو باید با معده خالی و همراه با یک لیوان آب مصرف شود.

مکانیسم اثر تئوفیلین جی

تئوفيلين از طريق افزايش cAMP داخل سلولي به طور مستقيم سبب شل شدن عضلات صاف راههاي تنفسي و عروق ريوي شده و موجب كاهش اسپاسم نايژه و افزايش سرعت جريان هوا و ظرفيت حياتي مي شود. به نظر مي رسد كه اثر خلط آوري گايافنزين بواسطه افزايش حجم و كاهش چسبندگي ترشحات تراشه و برونش ها اعمال مي شود.

عوارض جانبی تئوفیلین جی

تاكيكاردي، تپش قلب، تهوع، اختلالات گوارشي، سردرد، بي خوابي،آريتمي و تشنج با مصرف تئوفيلين گزارش شده است.

هشدار ها تئوفیلین جی

۱. مقدار مصرف تئوفيلين را بايد براي هر فرد بطور جداگانه تنظيم نمود و غلظت سرمي دارو، بويژه در درمان طولاني مدت، پيگيري شود.
۲. بيماران سالخورده، نوزادان يا بيماران مبتلا به نارسايي احتقاني قلب، انسداد مزمن ريوي، بيماري هاي قلبي- ريوي، عفونت هاي ويروسي و تب زاي تنفسي يا كليرانس تئوفيلين به مقادير كمتري از دارو نياز داشته باشند.
۳. بيماران سيگاري بدليل احتمال افزايش متابوليسم تئوفيلين، ممكن است به مقادير بيشتري از دارو نياز داشته باشند.

توصیه های دارویی تئوفیلین جی

۱. دارو بايد با معده خالي همراه با يك ليوان آب مصرف گردد تا جذب آن تسريع شود.
۲. در صورت بروز تحريك گوارشي، دارو همراه با غذا يا بلافاصله پس از آن مصرف شود.
۳. طي درمان بااين دارو، از مصرف مقادير زياد فراورده ها يا نوشابه هاي حاوي گزانتين اجتناب گردد و در صورت بروز نشانه هاي آنفلوآنزا، تب يا اسهال بلافاصله به پزشك اطلاع داده شود.
دارو های هم گروه تئوفیلین جی
 Theophylline
 Aminophylline
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي