شبکه تحویل محتوا یا CDN چیست + معرفی خدمات و کاربردهای آن

شبکه تحویل محتوا یا CDN به هر شبکه ای که برای دریافت محتوای الکترونیکی بهینه شده باشد گفته می شود ، شبکه تحویل محتوا دارای سرورهایی می باشد اگر می خواهید بدانید CDN چیست این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد شبکه تحویل محتوا یا CDN و مزایای آن را می خوانید.

شبکه تحویل محتوا یا CDN چیست + معرفی خدمات و کاربردهای آن

شبکه تحویل محتوا یا CDN چیست + معرفی خدمات و کاربردهای آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

CDN چیست

شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) که به اختصار CDN نیز خوانده می‌شود، طبق تعریف اتحادیه بین المللی مخابرات به هر گونه شبکه ای که برای تحویل محتوای دیجیتالی بهینه سازی شده باشد شبکه تحویل محتوا می گویند. معمولا شبکه های تحویل محتوا دارای سرورهایی است که در نقاط مختلف مستقر هستند و به صورت جغرافیایی توزیع شده‌اند. برخی شبکه های تحویل محتوا بسیار بزرگ هستند و به وبگاه های زیادی خدمت عرضه می کنند مانند آمازون، آکامی و کلود فلر برخی دیگر از شبکه های تحویل محتوا هم بسیار بزرگ هستند اما فقط برای مصرف یک مجموعه وبگاه توسعه پیدا کرده اند مانند شبکه تحویل محتوای گوگل. برخی شبکه های تحویل محتوا هم بر یک کشور خاص متمرکز هستند مانند چاینا کش در چین، گاهی اوقات به خادم های ذخیره سازی موقتی اپراتورهای دسترسی اینترنتی هم شبکه تحویل محتوا می گویند اما شبکه های تحویل محتوای تجاری بر اساس قرار داد با صاحب خدمات وبگاه و با دسترسی به خادم نام به اطلاعات وبگاه دسترسی دارند. شبکه تحویل محتوا با استفاده از خادم های توزیع شده توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به کاربر محتوا را ارائه می دهد. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند در وب سایت‌های با ترافیک بالا و وب سایت‌های جهانی مانند گوگل، یاهو، فیس بوک و … بسیار تأثیرگذار است.

مزایای استفاده از CDN

CDN به هاست قدرت سرورهای چندگانه را می‌دهد و می‌توان مزیت‌های استفاده از این روش را به صورت زیر فهرست نمود.

۱. افزایش سرعت بارگذاری و نمایش صفحات وب در سیستم بازدید کنندگان

۲. افزایش امنیت سایت‌ها (بیشتر ارتباط‌ها به صورت غیر مستقیم و محافظت دو چندان هستند)

۳. افزایش مقدار پهنای باند (برای مثال اگر سرور شما ۱۰ گیگابایت پهنای باند به شما ارائه می‌کند وقتی شما از یک CDN که دارای ۱۰ node است استفاده می‌کنید در حقیقت شما ۱۰ * ۱۰ گیگابایت به پهنای باند خود افزوده‌اید

۴. هزینه بسیار پایین (دلیل این مزیت توانایی استفاده اشتراکی چندین نفر از سرورها است)

۵. نصب آسان

۶. افزایش سرعت بارگذاری و نتایج مثبت در رتبه سایت شما در موتورهای جستجوگر.

CDN چیست و چرا ساخته شد

شرکت‌های بزرگ اینترنتی برای کنترل ترافیک سایت و سرویس‌های اینترنتی خود از چندین سرور در نقاط مختلف جهان برای ذخیره‌سازی و تحویل اطلاعات و امکانات خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود که کاربران مختلف در سراسر جهان در هنگام استفاده از سرویس‌های آن‌ها هیچگونه تفاوتی را حس نکنند و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک‌ترین سرور شرکت مورد بحث استفاده کنند. این امکان بسیاری از مزایای دیگر مانند امنیت، همیشه در دسترس بودن، پخش صحیح فشار بر روی چندین سرور و … را به همراه دارد.

اینجاست که تکنولوژی CDN بسیار کارآمد می‌شود و می‌تواند به تمامی شرکت‌های کوچک و وبمسترهای سایت‌های خصوصی قدرت شرکت‌های بزرگ را بدهد. این سرویس به اینگونه کار می‌کند که از روی اطلاعات قابل دانلود شدن سایت شما (مانند فایل کدهای CSS، فایل کدهای جاوااسکریپت، فایل‌های مولتی مدیا و …) یک نسخه کپی بر روی nodes یا سرورهای مختلف خود که در سراسر جهان دارد تهیه می‌کند و می‌توانند به صورت اشتراکی به بسیاری از سایت‌ها سرویس دهند. در این حالت وقتی کاربری با مرورگر خود می‌خواهد سایت شما را مشاهده کند اطلاعات از نزدیک‌ترین سرور موجود به آن کاربر به او ارسال می‌شود و این چون این اطلاعات قبلاً ثبت (Cache) شده‌اند و نیاز به پروسه خاصی نیست سرعت تبادل اطلاعات تغییر چشم گیری می‌کند و …

زمانیکه شما یک سیستم CDN را فعال میکنید تاثیر آن بصورت زیر خواهد بود:

۱- شبکه توزیع محتوا یا همان CDN تمامی سرورهای شبکه جهانی اینترنت را پوشش میدهد. بنابراین زمانیکه شما این سیستم را برای سایت خود فعال میکنید اطلاعات شما بر روی تمامی این سرورها کپی و ذخیره میشود و زمانیکه یک بازدیدکننده به سایت یا وبلاگ شما وارد میشود محتوای سایت شامل تصاویر و متون را از نزدیک ترین سرور نزدیک به خود دریافت میکند و مستقیماً به هاست یا سرور شما متصل نمی‌شود. این کار موجب بهبودی چشمگیر در عملکرد سایت شما خواهد شد.

۲- CDN تمام اطلاعات ثابت شما مانند تصاویر، کدهای CSS و javascript، mp3، pdf و فایلهای ویدئویی شما را پشتیبانی میکند و تنها اطلاعاتی که قابل تغییر و بروزرسانی هستند مانند متون و کدهای HTML از سرور اصلی شما فراخوان میشوند. با این کار مصرف پهنای باند هاست شما کاهش یافته و هزینه ای که سالانه برای آن میپردازید کاهش چشمگیری خواهد داشت.

۳- تفاوت سرعت و عملکرد برای خودتان یا افرادی که در نزدیکی سرور اصلی شما هستند تفاوت زیادی نخواهد داشت ولی برای کسانی که ار نقاط مختلف جهان به سایت شما وارد میشوند این افزایش سرعت ناشی از CDN کاملاً محسوس خواهد بود، با توجه به اینکه سایتهای ایرانی معمولاً سرور و هاست خود را از خارج و کشورهایی مانند آلمان و آمریکا تهیه میکنند و عموم بازدیدکنندگان از داخل کشور هستند استفاده از CDN میتواند بسیار مؤثر باشد. برای تعیین تاثیر CDN بر سرعت سایت میتوانید عملکرد خود را با ابزارهایی مانند Pingdom و GTmetrix بعد و قبل از فعال سازی CDN بررسی و مقایسه کنید.

چند سرویس دهنده CDN در حال حاضر وجود دارد

بسیاری از سرویس دهنده‌ها و شرکت‌های مختلف هم اکنون می‌توانند این امکان را برای شما نیز فراهم کنند که به دو بخش CDNهای رایگان و CDNهای تجاری (برای فروش) تقسیم می‌شوند.از معروف‌ترین سرویس‌های CDN رایگان می‌توان به Coral CDN، Speedy Mirror, CloudFlare اشاره کرد و همچنین در بخش CDNهای تجاری می‌توان به مایکروسافت ویندوز Azure (سرویس CDN مایکروسافت که البته خود یک هاست کامل است)، EdgeCast (که ویدئوهای وردپرس دات کام، و بخش‌هایی از لینکدین، تامبلر، تکنوراتی و … از آن استفاده می‌کنند)، Cache Fly و maxcdn و VPS.net و Amazon Cloudfront اشاره کرد که در میان آنها بهترین شرایط هزینه ای را MaxCDN دارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي