سنگ ماه تولد و خواص آن ها

تاريخ : 27 بهمن

همانطور که می دانید هر کدام از ماه های سال، سنگ مخصوص خود را دارند. این سنگ ها معنای خاصی دارند و به متولدین آن ماه مرتبط هستند. گهر در این بخش به معرفی سنگ ماه تولد و خواص آن ها می پردازد.

سنگ ماه تولد و خواص آن ها, پورتال خبری فرهنگی گهر

سنگ ماه تولد و خواص آن ها

سنگها می توانند شما را جادو کنند و بر فعالیت هایتان تاثیر بگذارند. اگر در درستی این قضییه تردید دارید در موقعیتی که نیاز به شجاعت دارید یک تکه سنگ «حدید» با خود حمل کنید تا اثر آن را به چشم ببینید. یا می توانید برای اینکه عشق بین خود و همسرتان را افزایش دهید گردن بندی از لاجورد به گردن بیاویزید، چون لاجورد عشق و دوستی را زیاد می کند. . هر یک از سنگهای موجود در طبیعت خاصیتی ویژه و منحصر به فرد دارد. انرژی از امواج کیهانی عبور می کند و به واسطه سنگهایی که بر گردن آویخته اید یا به نحوی با بدن شما در تماس قرار گرفته اند به شما منتقل می شود.

علاوه بر این دانشمندان بر این باورند که هر سنگ با متولد ماه خاصی ارتباط بیشتر و بهتری برقرار می کند و می تواند برای درمان بیماریها یا متعادل کردن قوای روحی و دماغی او مثمر ثمر باشد. به خاطر داشته باشید که برای متولدین هرماه، علاوه بر سنگ مخصوص خود او، ممکن است چندین سنگ دیگر هم مفید باشد. شما سنگ ها را چقدر می شناسید و درباره آنها چه اطلاعاتی دارید؟چه سنگی برای شما مفید است؟

سنگ ماه متولد فروردین : الماس

الماس‌(DIAMOND) یكی‌ از گرانبهاترین‌ سنگ های‌ روی‌ كره‌ زمین‌ است‌ كه‌ از فراوان‌ ترین‌ عنصر موجود – یعنی‌ كربن‌ – ساخته‌ شده‌ و سخت‌ ترین‌ ماده‌ را تشكیل‌ می‌دهد. بلورهای‌ الماس‌ از چهل‌ و پنج‌ میلیون‌ سال‌ پیش ، در اعماق‌ زمین‌ بر اثر آتشفشان ‌ها در شرایط‌ فشار بسیار بالا و درجه‌ حرارت‌ زیاد از كربن‌ خالص‌ با درجه‌۹۵/۹۹ درصد تشكیل‌ شده‌اند. الماس‌ تراش ‌داده ‌شده‌ را برلیان‌ گویند.

الماس‌ را به‌ دلیل‌ درخشش‌ و تلألو بسیار زیاد آن‌ در قرون‌ و اعصار گذشته‌ برای‌ تزیین‌ مجسمه‌ ها و بت‌ ها استفاده‌ می‌ كرده‌اند و درباره‌ این‌ سنگ‌ زیبا افسانه ی ، داستان‌ ها و فیلم‌ های‌ بسیاری‌ ساخته‌ اند. در تاریخ ، الماس‌ را منشاء بسیاری‌ از جنگ‌ و ستیزها می‌ دانند؛ و نمونه‌ معروف‌ آن‌ انقلاب‌ فرانسه‌ است‌ كه‌ لویی‌ پانزدهم‌ سفارش‌ یك‌ گردنبند برلیان‌ برای‌ معشوقه‌ خود داد و باعث‌ خشم‌ مردم‌ فقیر شد. همچنین‌ شاه‌ شجاع‌ افغان‌ به ‌خاطر الماس‌ كوه نور از هر دو چشم‌ نابینا و بسیار شكنجه‌ شد. در طول‌ تاریخ ، بسیاری‌ از معابد و آثار تاریخی‌ ، برای‌ یافتن‌ الماس‌ به‌ دست‌ غارتگران‌ ویران‌ گردیده‌ و به‌ مكان‌های‌ مقدس‌ و اجساد كشته ‌شدگان‌ در جنگ ‌ها بی‌ حرمتی‌ شده‌ است. در قدیم‌ به‌ دلیل‌ نداشتن‌ شناخت‌ از خصوصیات‌ واقعی‌ الماس ، برای‌ آن‌ خصوصیات‌ اغراق‌ آمیزی‌ قائل‌ می ‌شدند و آن‌ را منشاء شجاعت‌ و دلیری‌ و نیز طلسم‌ خوشبختی‌ می‌ دانستند. از پودر الماس‌ هم‌ به ‌عنوان‌ دارو استفاده‌ می‌ كرده‌اند.

سنگ ما زمرد(EMERALD) مترادف‌ رنگ‌ سبز است. این‌ گوهر زیبا كه‌ همرنگ‌ طبیعت‌ و رنگ‌ زندگی‌ است‌ برای‌ ما ایرانیان‌ شكوه‌ و جلوه‌ای‌ خاص‌ دارد و رنگ‌ آن‌ گنبدهای‌ سبز و مقدس‌ ائمه‌ را تداعی‌ می ‌كند. به‌ همین‌ دلیل‌ بسیاری‌ از خانواده‌ها ترجیح‌ می‌دهند به‌ عروس‌ سرویس‌ زمرد هدیه‌ بدهند.

سنگ متولدين اردیبهشت ماه

در فرهنگ‌ های‌ مختلف، اعتقادات‌ متفاوتی‌ درباره‌ ی زمرد وجود دارد و انسان‌ ها خواص‌ جادویی‌ حیرت ‌آوری‌ برای‌ آن‌ متصور بوده‌اند؛ برای‌ مثال‌ مصریان باستان‌ در دهان‌ مرده‌ زمرد قرار می ‌دادند تا در آن‌ دنیا بهتر تكلم‌ كند و نیز معتقد بودند این‌ سنگ‌ باعث‌ باروری‌ می ‌شود. همچنین‌ برای‌ درمان‌ چشم‌ از آن‌ استفاده‌ می‌ كردند. در بعضی‌ جوامع‌ به‌ عنوان‌ پادزهر و برای‌ درمان‌ بیماری‌ صرع‌ یا بیماری‌ های‌ معده‌ استفاده‌ می ‌شده‌ است‌ و معتقد بوده‌اند كه‌

زمرد باعث‌ تقویت‌ حافظه‌ و دور كردن‌ ارواح‌ خبیث‌ و نیز تقویت‌ عشق‌ می‌ شود.

در یونان‌ باستان‌ زیورآلات‌ نقش‌ بزرگی‌ به‌ عنوان‌ سمبل‌ قدرت، سلامتی‌ و ثروت‌ داشت‌ و معتقد بودند كه‌ اگر شخصی‌ قطعه‌ ای‌ زمرد زیر زبان‌ خود داشته‌ باشد از دید مخفی‌ می‌ ماند؛ به ‌علاوه، دارندهِ زمرد را صاحب‌ ثروت، رفاه‌ و قدرت‌های‌ مافوق‌ طبیعی‌ می دانستند.

 سنگ ماه متولد خرداد : مروارید

مروارید جزو سنگ‌ها نیست، اما در گروه‌ گوهرها قرار دارد. این‌ گوهر زیبا را مظهر پاكی ، زیبایی‌ و ظرافت‌ می‌دانند و بشر از چندین‌ هزار سال‌ پیش‌ آن‌ را می ‌شناخته‌ است.

مروارید به‌ رنگ‌های‌ كرم ، طلایی ، نقره‌ای ، نقره‌ای‌ مایل‌ به‌ سفید ، سفید متمایل‌ به‌ صورتی ‌، و نیز به‌ رنگ ‌های‌ طوسی‌ و مشكی‌ وجود دارد.

یك‌ دانه‌ مروارید یا یك‌ رشته‌ مروارید وقتی‌ ارزش‌ و قیمت‌ دارد كه‌ گوهر ، صافی‌ و درخشش‌ طبیعی‌ داشته‌ باشد. با مروارید جواهراتی‌ چون‌ انگشتر، گردنبند ، سنجاق‌ سینه‌ و دستبند ساخته‌ می‌ شود.

اعراب‌ و هندوها از گذشته ‌های‌ دور شیفته‌ مروارید بوده‌اند و بر طبق‌ روایات‌ اعتقاد داشتند كه‌ این‌ گوهر از قطرات‌ شبنم‌ – كه‌ شب‌هنگام‌ از آسمان‌ به‌ دریا فرو می ‌ریزد و در دل‌ صدف‌ها جای‌ می‌ گیرد – به‌ وجود می ‌آید. هندوها بر این‌ باور بوده‌اند كه‌ همراه‌ مروارید بخت‌ بلند هم‌ به‌ آدمی‌ روی‌ می ‌آورد، به‌ همین‌ دلیل‌ به‌ نوعروسان‌ مروارید هدیه‌ می‌ دهند.

سنگ ماه متولد تیر : یاقوت قرمز

سنگ‌ متولدین‌ تیرماه‌ ، یاقوت‌ قرمز(RUBY) است. رنگ‌ قرمز یاقوت‌ سمبل‌ عشق، میهن ‌پرستی‌ و خشم‌، و رنگ‌ مورد علاقه‌ كودكانِ پرخاشگر است. این‌ سنگ‌ در اروپا در اواخر قرون‌ وسطی ، سنگ‌ مورد علاقه‌ كشیشان‌ بود؛ آن‌ را روی‌ انگشتر می ‌گذاشتند و می‌ گفتند از بهشت‌ آمده‌ است. «یاقوت» بین‌ سنگ‌های‌ قرمز بیشترین‌ خواهان‌ را دارد و با ارزش‌ ترین‌ است. پس‌ از الماس، یاقوت‌ قرمز سخت‌ ترین‌ كانی‌ محسوب‌ می‌شود و در سایزهای‌ بالاتر از پنج‌ قیراط ، از الماس‌ با ارزش‌ تر است. در میان‌ جواهرات‌ به‌ «سلطان‌ سنگ‌ها» شهرت‌ دارد.

یاقوت‌ قرمز، خواص‌ درمانی‌ آن‌ برای‌ جسم‌ و روان‌ است. از این‌ سنگ‌ برای‌ بیماری ‌های‌ قلبی ، تنظیم‌ جریان‌ خون‌ و تقویت‌ غده‌ فوق ‌كلیه‌ استفاده‌ می ‌شود.« یاقوت» فشارخون‌ ِ پایین‌ را افزایش‌ می ‌دهد و حالت‌ ضعف‌ و ناتوانی‌ را از بین‌ می ‌برد. بینایی‌ را تقویت‌ می ‌كند و جریان‌ خون‌ را در ناحیه‌ چشم‌ها به‌ گردش‌ می‌ اندازد.این‌ سنگ‌ توانایی، نیرو، زندگی، شهامت، شجاعت‌ و تفكرات‌ مثبت‌ را تقویت‌ می ‌كند.

یونانیان‌ اعتقاد داشتند كه‌ این‌ سنگ‌ به‌ صاحبش‌ نیروهای‌ خاصی‌ از جمله‌ سلامتی ، دانش ، ثروت‌ و موفقیت‌ در عشق‌ می‌دهد. همچنین‌ آنها معتقد بودند اگر در سمت‌ چپ‌ لباس‌ روی‌ سینه‌ با سنجاق‌ سنگ‌ یاقوتی‌ بگذارند ، زندگی‌ آنها همراه‌ با صلح‌ و صمیمیت‌ می شبود و اگر سربازی‌ آن‌ را با خود داشته باشد شكست‌ناپذیر می‌ شود

سنگ ماه متولد مرداد : پریدوت

پریدوت‌ (PERIDOT) گوهر زیبایی‌ است‌ كه‌ هم‌ جواهر فروشان‌ و هم‌ مردم‌ عادی‌ كمتر درباره ی آن‌ اطلاعات‌ دارند. این‌ گوهر زیبا كه‌ نام‌ آن‌ از زبان‌ یونانی‌ سرچشمه‌ گرفته‌ و معنی‌ و مفهوم‌ خاصی‌ ندارد به‌ رنگ‌ سبز زیتونی‌ و شفاف‌ است‌ و درخششی‌ روغنی‌ و شیشه ‌ای‌ دارد.

پریدوت‌ تحت ‌تأثیر اسید سولفوریك‌ تجزیه‌ می‌ شود و بیشتر از معادن‌ جزیرهِ سنت‌جان‌ (SAINT JOHN) در دریای‌ سرخ‌ و نیز در برمه، استرالیا، برزیل‌ و آفریقای‌ جنوبی‌ همراه‌ با الماس‌ استخراج‌ می ‌گردد.

باور عمومی‌ این‌ است‌ كه‌ همراه‌ داشتن‌ این‌ سنگ‌ به‌ قلب‌ نیرو می ‌بخشد ، گردش‌ خون‌ را منظم‌ می‌ كند و باعث‌ تقویت‌ استخوان ‌ها می ‌شود.

به ‌علاوه، وجود گردنبند پریدوت‌ بر گردن‌ خانم‌ها وقار و جلوه‌ خاصی‌ به‌ آنها‌ می‌ دهد و نیز باعث‌ روشن‌ بینی‌ و بصیرت‌ و غلبه‌ بر اندوه‌ و ناراحتی‌ های‌ روزانه‌ خواهد شد. بلورهای‌ زیبای‌ پریدوت‌ در دوران‌های‌ مختلف‌ از معادن‌ دریای‌ سرخ‌ توسط‌ جنگجویان‌ به‌ اروپا آورده‌ شده‌ و بیشتر برای‌ كلیساها مورد استفاده‌ قرار می ‌گرفته‌ است.

این‌ نگین‌ به‌ علت‌ نداشتن‌ سختی‌ لازم‌، كمتر در جواهرات‌ به ‌كار می ‌رود. به‌ خانم‌های‌ متولد مرداد توصیه‌ می ‌شود یك‌ نگین‌ پریدوت‌ را به ‌صورت‌ مدال‌ با زنجیر به‌ صورتی‌ به‌ گردن‌ بیاویزند كه‌ قسمت‌ زیر آن‌ با بدن‌ تماس‌ داشته‌ باشد. در ضمن‌ یادآوری‌ می‌ شود چون‌ نگین‌ پریدوت‌ را به‌ شكل‌ زمرد تراش‌ می‌ دهند، بیشتر به‌ صورت‌ مدال‌ و انگشتر می‌ توان‌ از آن‌ استفاده‌ كرد.

سنگ ماه متولد شهریور : یاقوت کبود (سفیر)

گوهری‌ به‌ رنگ‌ آبی‌ روشن‌ تا تیره ؛ و سمبل‌ صلح‌ و رنگ‌ تسكین ‌دهنده‌ و نوازشگر چشم.

یاقوت‌ كبود یا سفیر (SAPPHIRE) سمبل‌ واقعیت، وفاداری، عقل‌ و تفكر است چنانكه‌ گاه‌ آن‌ را «سنگ‌ خردمندان» نیز می‌ نامند.

در قرن‌ نوزدهم‌ جواهر شناسان‌ متوجه‌ شدند كه‌ یاقوت‌ كبود از خانواده‌ كروندوم‌ و عنصر رنگ‌ در آن‌ آهن‌ و تیتانیوم‌ است.

سفیر به‌ رنگ‌ های‌ قرمز- قرمز روشن ، صورتی ، زرد و سبز وجود دارد كه‌ همگی‌ فرمول‌ شیمیایی‌ یكسان‌ دارند و عناصر رنگ‌ موجود در آنها باعث‌ تنوع‌ رنگ‌ می ‌شود.

یاقوت‌ كبود و یاقوت‌ قرمز سختی‌ یكسان‌ دارند و به‌ همین‌ دلیل‌ برای‌ دستگاه‌های‌ برش‌ دهنده‌ و لیزر استفاده‌ می‌ شوند. موارد دیگر كاربرد آنها در ساخت‌ نوك‌ خودكار و صنعت‌ ساعت ‌سازی‌ (برای‌ پایه‌ های‌ چرخ ‌دنده) است.

سنگ ماه متولد مهر : اوپال

اوپال‌ (OPAL) را در مشرق ‌زمین‌ سمبل‌ وفاداری‌ و امید می‌ شناسند و استفاده‌ از آن‌ به‌ فرد حالتی‌ از تقدس‌ می‌ دهد. عرب‌ها اعتقاد دارند این‌ سنگ‌ از بهشت‌ روی‌ زمین‌ افتاده‌؛ و ظاهراً حالت‌ نورانی‌ آن‌ باعث‌ به ‌وجود آمدن‌ این‌ باور شده‌ است.

یونانی ها معتقدند اوپال‌ باعث‌ دوراندیشی‌ می ‌شود و از امراض‌ جلوگیری‌ می ‌كند؛ و شكسپیر آن‌ را ملكه‌ گوهرها می ‌داند. اما غربی‌ ها اوپال‌ را بدشگون‌ می ‌دانستند چون‌ والتراسكات WALTER SCOTT نویسنده‌ نامدار اسكاتلندی‌ (۱۸۳۲-۱۷۷۱) به‌ طور غیرعمد در یكی‌ از داستان‌هایش‌ اوپال‌ را سنگی‌ منفی‌ و بدیمن معرفی‌ كرده؛ درست‌ برعكس‌ شرقی‌ ها كه‌ هرچه‌ صفات‌ و درجات‌ نیكوست‌ برای‌ این سنگ‌ زیبا‌ در نظر دارند.

سنگ ماه متولد آبان : توپاز

تا پیش‌ از رنسانس، در اروپا هر سنگ‌ زرد رنگی‌ را توپاز می ‌نامیدند (سنگ‌ پریدوت‌ را هم یك‌ نوع‌ توپاز می‌دانستند). توپاز ( TOPAZ ) از واژه‌ توپازیوس‌ كه‌ نام‌ جزیره‌ای‌ در دریای‌ سرخ‌ است‌ گرفته‌ شده‌ و در زبان‌ یونانی‌ معنای‌ جست‌ و جو كردن‌ می ‌دهد.

این‌ سنگ‌ سمبل‌ وقار و ابهت،‌ و نشانه‌ شادی‌ و موفقیت‌ است. مصری‌ها سنگ‌ توپاز را سمبل‌ خورشید می‌ دانند. یونانی‌ها نیز معتقدند این‌ سنگ‌ به‌ انسان‌ نیرویی‌ خاص‌ می‌ دهد و طلسم‌ و جادو را باطل‌ می ‌كند. حتی‌ در گذشته‌ بر این‌ باور بودند كه‌ اگر كسی‌ این‌ سنگ‌ را همراه‌ داشته‌ باشد از نظرها دور می ‌ماند. رومی‌ها اعتقاد داشتند كه‌ توپاز هوش‌ و وفاداری‌ را افزایش‌ می ‌دهد. به‌ علاوه، آنان‌ پودر این‌ سنگ‌ را در شربت‌ حل‌ می کردند و برای‌ درمان‌ خونریزی‌ و آسم‌ از آن‌ استفاده‌ می ‌كرده‌اند. از پودر آن‌ برای‌ درمان‌ و التیام‌ سوختگی‌ و زخم‌های‌ شدید نیز بهره‌ می‌ برده‌اند. حتی‌ در مواردی‌ به‌ عنوان‌ پادزهر استفاده‌ می‌ شده‌ است. توپاز در برزیل‌ نشانه‌ و سمبل‌ دندان پزشكان‌ است.

سنگ ماه متولد آذر : فیروزه

تاریخچه‌ كشف‌ معادن‌ فیروزه‌(TURQUOISE) در ایران‌ به‌ حدود هفت‌هزار سال‌ پیش‌ می‌ رسد. اصولاً در قدیم‌ از سنگ‌هایی‌ كه‌ یافت‌ می‌ شد به‌ عنوان‌ طلسم‌ و بیشتر در مراسم‌ مذهبی‌ استفاده‌ می‌ كردند. در عهد باستان، دو سنگ‌ فیروزه‌ و لاجورد بسیار قیمتی‌ و مهم‌ به‌ شمار می ‌رفتند؛ چنان‌ كه‌ هنگام‌ تقسیم‌ غنایم‌ نسبت‌ به‌ طلا در اولویت‌ قرار می ‌گرفتند؛ و همواره‌ جزو ذخایر با ارزش‌ و مهم‌ پادشاهان‌ بوده‌اند.

فیروزهِ ایران‌ كه‌ معادن‌ اصلی‌ آن‌ در شمال‌ شرقی‌ كشور واقع‌ شده، بهترین‌ و زیباترین‌ نوع‌ این‌ سنگ‌ در دنیا قلمداد می ‌شود و هر نوع‌ فیروزهِ مرغوب‌ را فیروزهِ ایران‌(PERSIAN TURQUOISE) می ‌گویند. اصولاً فیروزه‌ را در دنیا به‌ نام‌ ایران‌ می ‌شناسند و در نمایشگاه‌های‌ جواهر نیز، این‌ سنگ‌ را سمبل‌ كشور ما می ‌دانند.

سنگ ماه متولد دی : لعل

گارنت‌در رنگ‌های‌ مختلف‌ وجود دارد و متداول ‌ترین‌ رنگ‌ آن‌ قرمز تیره‌ است. نام‌ دیگر گارنت‌ لعل‌ است. البته‌ در حرفه‌ جواهرسازی‌ به‌ سنگ‌ اسپینل‌ هم‌ چون‌ رنگ‌ قرمز دارد، گاهی‌ لعل‌ گفته‌ می‌شود.

رنگ‌های‌ گارنت‌ جلوه‌ و زیبایی‌ خاصی‌ دارند. این‌ گوهر به‌ دلیل‌ تنوع‌ رنگ‌ و وجود معادن‌ پراكنده‌ در تمام‌ دنیا به‌ خصوص‌ در كشورهای‌ پرجمعیت‌ (از جمله‌ هندوستان، پاكستان‌ و برزیل) و انواع‌ خاصی‌ از آن‌ در كشورهای‌ اروپایی‌ در ساخت‌ جواهرات‌ بومی‌ جایگاه‌ خاصی‌ دارد و به‌ دلیل‌ ارزانی‌ برای‌ تمام‌ طبقات‌ مردم‌ قابل‌ استفاده‌ است. ناگفته‌ نماند در بسیاری‌ از همین‌ كشورها در مورد این‌ گوهر اعتقادات‌ و باورهای‌ خاصی‌ وجود دارد. گفتنی‌ است‌ این‌ گونه‌ اعتقادات‌ در مورد سنگ‌ها، به‌ طور كلی‌ جنبه‌ نمادین‌ دارد. امروزه‌ با پیشرفت‌ علم‌ و كشف‌ خواص‌ فیزیكی‌ این‌ عناصر، در مورد هر سنگ‌ مواردی‌ مشخص‌ شده‌ كه‌ در شماره‌های‌ قبل‌ به‌ نمونه هایی‌ اشاره‌ كرده‌ایم.

سنگ ماه متولد بهمن : آماتیس

اَمتیست (AMETHYST) نوعی‌ كریستال‌ كوارتز به‌ رنگ‌ بنفش‌ است؛ و در گروه‌ كوارتز گرانبهاترین‌ سنگ‌ محسوب‌ می‌ شود. كوارتز در گروه‌ اكسید سیلیس‌ قرار دارد. خود سنگ‌ كوارتز در طبیعت‌ به‌ رنگ‌های‌ گوناگون‌ یافت‌ می‌ شود كه‌ هر كدام‌ به‌ نامی‌ معروف‌ است؛

مثلاً دُر كوهی‌ (ROCK CRYSTAL) كه‌ بی‌ رنگ‌ است‌ و در تمام‌ نقاط‌ جهان‌ معادن‌ متعددی‌ از آن‌ وجود دارد؛ از جمله‌ در ایران‌ كه‌ این‌ نام‌ (دُر) همیشه‌ مترادف‌ با جواهر به‌ كار برده‌ می‌ شود و جایگاه‌ خاصی‌ دارد.

سنگ ماه متولد اسفند : آکوامارین

متولدین‌ اسفند خصوصیاتی‌ دارند كه‌ با متولدین‌ دیگر ماه‌های‌ سال‌ كاملاً متفاوت‌ است؛ از بارزترین‌ این‌ موارد آرام بودن‌ را می توان‌ نام‌ برد. سنگ‌ این‌ ماه‌ آبی‌ روشن‌ است؛ رنگی‌ كه‌ به‌ انسان‌ آرامشی‌ همراه‌ با نشاط‌ می ‌دهد.

این‌ سنگ‌ آكوامارین‌ (AQUAMARINE) نام‌ دارد و مخصوص‌ جنس‌ مؤنث‌ است. سیستم‌ ایمنی‌ و اعصاب‌ را تقویت‌ می ‌كند و باعث‌ آرامش‌ غدد می ‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي