سقوط کم‌سابقه قیمت سکه و کاهش بهای دلار

همشهری: روز گذشته بازار طلا و ارز واکنش مثبتی به مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داد.

در شرایطی که بازار جهانی طلا در تعطیلی پایان هفته به سر می‌برد، بهای سکه در سقوطی کم سابقه، 105هزار تومان کاهش را تجربه کرد و به یک میلیون و 205هزار تومان رسید.بازار ارز نیز دیروز با کاهش 150تومانی قیمت دلار مواجه شد تا هر برگ پول آمریکایی با قیمت 3 هزار و 500تومان معامله شود.

به گفته فعالان بازار، اعلام نتایج اولیه انتخابات و نزدیک‌شدن به روزهای پایانی فعالیت دولت فعلی موجب شده تا پیش‌بینی‌ها از بهبود وضعیت اقتصادی کشور تقویت شود و این موضوع موجب کاهش قیمت سکه و دلار شده است.در این زمینه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به همشهری گفت: کاهش قابل توجه قیمت سکه در واقع واکنش مثبت بازار به برگزاری پرشور انتخابات بود. مشارکت بالا در انتخابات روز جمعه موجب افزایش اقتدار سیاسی کشور شد که این موضوع ارزش پول ملی را تقویت کرد.

در این شرایط ارزش سایر ارزها همچون دلار در برابر پول ملی ایران کاهش یافت و مقدمات کاهش بیش از 100هزار تومانی قیمت سکه را فراهم آورد. محمد کشتی‌آرای چنین ادامه داد: روند قیمت‌ها در بازار نزولی است هرچند معامله‌ای به آن صورت شکل نگرفت و خریدار و فروشنده آنچنانی در بازار وجود نداشت اما به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده بازار به سمت آرامش پیش رود.
به‌نظر می‌رسد که تقویت پیش‌بینی‌ها از بهبود اوضاع اقتصادی و کاهش قیمت دلار موجب شده تا سرمایه‌گذاران کالاهای سرمایه‌ای، به تبدیل دارایی خود به ریال اقدام و محلی دیگر را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. این موضوع خود عرضه را در بازار افزایش خواهد داد و کاهش قیمت را به‌دنبال خواهد داشت.

روز گذشته سکه طرح قدیم 75هزار تومان ارزان شد و به یک‌میلیون و 200هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه با کاهش 32و 19هزار تومانی با نرخ 663هزار تومان و 411هزار تومان، فروخته شد. سکه یک گرمی هم با 7هزار تومان کاهش به 283هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18عیار هم حدود 6هزار و 100تومان کاهش قیمت را تجربه کرد تا با نرخ 116هزار و 800تومان معامله شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه