ساخت آنتی بیوتیک با زنبور عسل

تاريخ : 21 شهریور

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

ساخت آنتی بیوتیک با زنبور عسل

ساخت آنتی بیوتیک با زنبور عسل, پورتال خبری فرهنگی گهر

ساخت آنتی بیوتیک جدید به کمک زنبور عسل

محققان آمریکایی می گویند: یک نوع پروتئین که توسط زنبورهای عسل تولید می شود، می تواند در عرض ۳۰ سال به ساخت یک آنتی بیوتیک جدید منجر شود.

 

هر سال شمار زیادی از مردم سراسر جهان به باکتری های مقاوم به دارو آلوده می شوند و برای تعدادی از آنها این عفونت و عوارض مرتبط با آن کشنده است.

 

مقامات بهداشتی به دلیل مقاوم شدن گونه های باکتریایی در مقابل داروهایی که مدت های زیادی استفاده شده اند، به دنبال ساخت آنتی بیوتیک های جدید هستند.

 

محققان دائما سرگرم اسکن کردن ماهیت ترکیبات و مولکول هایی هستند که می توانند الهام بخش ساخت آنتی بیوتیک های جدید باشند.

 

مطالعات اخیر ترکیبات بالقوه ای را در اسفنج ها و اژدهای کومودو (یک گونه بزرگ مارمولک که در جزایر کومودو، رینکا، گیلی موتانگ، پادار و فلورس در کشور اندونزی یافت می شود) برای ساخت آنتی بیوتیک های جدید شناسایی کرده اند.

 

اما در یک مطالعه جدید که هفته جاری در مجله Nature Structural & Molecular Biology منتشر شد، محققان یک پروتئین نوید بخش به نام Api137 را شناسایی کرده اند که توانایی مسدود کردن تولید پروتیین را در باکتری های مضر دارد.

 

این پروتئین که بطور طبیعی توسط زنبورهای عسل تولید می شود این حشرات را از آلوده شدن به عفونت محافظت می کند.

 

بیشتر آنتی بیوتیک ها، تولید پروتئین را با هدف قرار دادن ریبوزوم در داخل سلول های باکتریایی مختل می سازند. ریبوزوم مسئول سنتز پروتئین هایی است که به سلول های باکتری اجازه عملکرد می دهد.

 

اما Api137 یک پپتید ضدباکتریایی است که با شکستن رویه DNA translation عمل می کند؛ DNA یک رویه ژنومیک است که در جریان آن ساختارهای ژنتیک به پروتئین های تازه خوانده و تعبیر می شوند.

 

تجزیه و تحلیل جدید Api137 که در دانشگاه ایلینویز در شیکاگو انجام شد به محققان در شناخت بهتر نحوه عملکرد این پروتئین کمک کرده است. اکنون محققان سرگرم فعالیت برای تکثیر و سنتز این پپتید در آزمایشگاه هستند.

 

به گفته محققان با استفاده از نحوه عملکرد این پروتئین می توان داروهای جدیدی ساخت که با استفاده از یک مکانیزم عمل مشابه موجب کشته شدن باکتری می شوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي