زندگی شیر آفریقایی چگونه است؟

تاريخ : 27 شهریور

شیر آفریقایی یکی از گونه های گربه سانان است که بسیار کمیاب است و فقط در بخش هایی از آفریقا یافت می شوند. این گونه شیرها نحوه زندگی و ویژگی ها و تغذیه شبیه به دیگر همنوعان خود دارند. برای آشنایی با سبک زندگی شیر آفریقایی این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد تغذیه شیر آفریقایی و ویژگی های شیر آفریقایی می خوانید.

زندگی شیر آفریقایی چگونه است؟

زندگی شیر آفریقایی چگونه است؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

زندگی شیر آفریقایی

تمامی ماده شیرهای پراید به خانواده خود وابسته اند و توله های ماده عموما با این گروه می مانند تا به سن بلوغ برسند. نرهای جوان خانواده را ترک می کنند و پرایدهای خود را با غلبه بر شیرهای دیگر و تشکیل یک گروه خانوادگی با رهبری شیر نر دیگر برپا می کنند.

حفظ ددمنشانه پراید یا کانون خانواده، شیرهای نر سرزمین پهناوری را که وسعت آن معمولا به ۱۰۰ مایل مربع (۲۶۰ کیلومتر مربع) می رسد، تحت سیطره خود دارند.

تنها شیرهای نر هستند که به یال های خود می بالند، ریش حجیمی از موهای بلند که گرداگرد سرشان را احاطه می کند. شیرهای نر از قلمروی پراید خود که ممکن است وسعتی حدود ۱۰۰ مایل مربع (۲۵۹ کیلومتر مربع) از مراتع، بوته زارها، یا درختزارهای آزاد را شامل شود محافظت می کنند. این جانوران شرور، قلمروی خود را را با ادرار، غرش هولناک برای هشدار به مزاحمان و شکار حیواناتی که به مقر آنها تجاوز می کنند، علامت گذاری می کنند.

ماده شیرها شکارچیان اصلی پراید هستند. آنها اغلب برای شکار بز کوهی، گورخر، و دیگر حیوانات بزرگ درختزارهای آزاد با یکدیگر همکاری می کنند. بسیاری از این حیوانات از شیرها سریعترند، بطوری که شیرها مجبورند بطور گروهی اقدام به شکار آنها نمایند.

پس از شکار، تلاش گروه اغلب با نزاع بر سر تصرف شکار تباه می شود، و توله ها در سلسله مراتب پایین تر قرار دارند. شیرهای جوان تا حدود یک سالگی به عملیات شکار کمک نمی کنند. در صورتی که فرصت به خودی خود پیش آید، شیرها خودشان اقدام به شکار می کنند، و نیز اجساد شکار را از کفتارها و سگ های وحشی می دزدند.

در طول تاریخ شیرها به واسطه قدرت و شجاعت خود مشهور بوده اند.

پیش از این، در اغلب نواحی آفریقا و بخش هایی از آسیا و اروپا پرسه می زدند. مضاف بر جمعیت بسیار کوچکی از شیرهای آسیایی که در جنگل Gir هند زندگی می کنند، این شیرها امروزه فقط در بخش هایی از صحرای آفریقا یافت می شوند.

قلمروی جغرافیایی شیرهای آفریقایی

در یک نگاه

نوع شیرهای آفریقایی: پستان دار

رژیم خوراکی شیرهای آفریقایی: گوشت خوار

اندازه شیرهای آفریقایی:

سر و بدن، ۴.۵ تا ۶.۵ فوت (۱.۴ تا ۲ متر)

دم، ۲۶.۲۵ تا ۳۹.۵ اینچ (۶۷ تا ۱۰۰ سانتی متر)

نسبت قد شیرهای آفریقایی به یک انسان ۶ فوتی (۲ متری) وزن

۳۶۵ تا ۴۲۰ پوند (۱۲۰ تا ۱۹۱ کیلوگرم)

نسبت قد شیرهای آفریقایی به یک انسان ۶ فوتی (۲ متری)

وضعیت حفاظت شیرهای آفریقایی

در معرض آسیب

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي