روش کاشت گوجه فرنگی در زمین ، چطور نشا گوجه بکاریم؟

اگر شما روش کاشت گوجه فرنگی در زمین را بدانید در اواخر بهار می توانید خودتان نشا گوجه فرنگی بکارید و شاید کمتر از یک ماه بعد گوجه برداشت کنید  اما چطور نشا گوجه بکاریم؟ مطلب امروز ما دنبال کنید و با آماده سازی نشا و خاک به کاشت آن بپردازید.

روش کاشت گوجه فرنگی در زمین ، چطور نشا گوجه بکاریم؟

روش کاشت گوجه فرنگی در زمین ، چطور نشا گوجه بکاریم؟

بخش اول: شروع کاشت بذرهای گوجه فرنگی در محیط داخلی

کاشت گوجه‌ فرنگی با استفاده از بذر کار مشکلی نیست و فقط باید به چند نکته در کاشت بذر توجه شود. تمام عوامل از جمله زمان بندی، ژنتیک و محیط زیست باید مورد توجه قرار گرفته شوند.

 

زمان و مکان

بذر گوجه‌ فرنگی معمولا ابتدا در محیط داخلی مانند خانه یا گلخانه کاشته می‌شود و بعد از این که گیاه چند برگ تشکیل داد آن را به محیط خارجی منتقل می‌کنند.

کاشت بذر در محیط داخلی اختیاری است اما بذر گوجه‌ فرنگی برای جوانه زنی به یک درجه حرارت ثابت نیاز دارد.

حداقل دما برای جوانه زنی بذر گوجه فرنگی 15 درجه سانتی گراد و بهترین دما برای جوانه زنی 26 درجه سانتی گراد می‌باشد.

در آب و هوای معتدل ممکن است در اواسط تابستان دما مناسب ‌شود و دیگر برای رشد و بلوغ گوجه‌ فرنگی دیر می‌شود، در نتیجه بهتر است ابتدا بذر گوجه‌ فرنگی در محیط داخلی کاشته شود.

بذر گوجه‌ فرنگی معمولا 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرما در محیط داخلی کاشته می‌شود.

گوجه فرنگی در دمای صفر درجه سانتی گراد از بین می‌رود و چون سه ماه طول می‌کشد که میوه تولید کند، اکثر کشاورزان قبل از پایان سرما و در محیط داخلی شروع به کاشت بذر گوجه‌ فرنگی می‌کنند.

 

چگونه می‌توان فهمید آخرین سرمای منطقه چه زمانی است؟

در گذشته از کشاورزان با تجربه در این مورد مشورت می‌کردند. امروزه وب سایت های زیادی وجود دارند که می‌توانند آب و هوای منطقه را پیش بینی کنند.

چطور نشا گوجه بکاری

روش کاشت گوجه فرنگی در زمین ، چطور نشا گوجه بکاریم؟

روند کاشت

  • از گلدان های آماده که با خاک استاندارد پر شده اند برای کاشت گوجه‌ فرنگی استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید از سینی های نشا که چندین خانه دارند استفاده نمایید و آن را با یک خاک مناسب پر کنید.
  • در حالت ایده آل می‌توان از یک گلدان 8 تا 10 سانتی‌ متری استفاده کنید تا ریشه نهال ها بتوانند به راحتی گسترش پیدا کنند.

 

مراحل کاشت بذر گوجه‌ فرنگی عبارتند از:

  • گلدان ها را با یک خاک مناسب پر کنید و 1.5 سانتی متر از بالای گلدان را خالی بگذارید. هر یک از بذرها را در وسط گلدان بکارید. در صورت امکان در هر گلدان دو بذر بکارید، زیرا ممکن است یکی از بذرها جوانه نزنند. در صورتی که هر دو بذر جوانه زدند، نهال ضعیف تر را حذف کنید.
  •  بذرها را با لایه نازکی خاک به اندازه 6 میلی متر بپوشانید و با انگشتان خود خاک را فشار دهید. دانه باید به خوبی با خاک در تماس باشد تا جوانه بزند.
  • هر زمان که احساس کردید قسمت بالایی خاک خشک شده است به آرامی به خاک آب دهید و آن را مرطوب کنید. از خیس کردن خاک اجتناب کنید زیرا باعث فاسد شدن بذر می‌شود.
  • گلدان ها باید در یک پنجره آفتابی قرار بگیرند و حداقل روزی 4 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کنند، اگر نور خورشید بیشتر باشد بهتر است. در صورتی که درجه حرارت بالا باشد جوانه زنی بذر گوجه‌ فرنگی سریع تر انجام می‌شود.

کاشت گوجه فرنگی در چه دمایی؟

دمای محیط را طوری تنظیم کنید که بیشتر از 15 درجه سانتی گراد باشد. می‌توانید از تشک های حرارتی استفاده کنید و گلدان ها را بر روی آن قرار دهید و یا از حرارت لامپ برای سرعت بخشیدن به جوانه زنی استفاده نمایید.

یک روش ساده این است که گلدان را با پلاستیک روشن پوشاند تا زمانی که خاک در طول روز از نور خورشید گرما دریافت می‌کند بتواند آن را حفظ کرده و در شب نیز از گرمای خود استفاده کند.

یک نکته مهم

در ارتباط با پوشاندن گلدان با پلاستیک وجود دارد، زمانی که بذر جوانه می‌زند شما باید بلافاصله پلاستیک را از روی گلدان بردارید. در غیر این صورت عفونت های قارچی در گیاه تکثیر شده و باعث مرگ گیاهچه می‌شوند.

زمانی که گیاه دچار عفونت قارچی شود بر روی برگ ها لکه های قهوه ای و خاکستری ایجاد می‌شود و خیلی زود گیاه از بین می‌رود.

مرگ گیاهچه یکی از بزرگترین مشکلات نهال گوجه فرنگی است بنابراین در طول مراحل ابتدایی سعی کنید که گیاه در معرض گردش هوای خوبی قرار داشته باشد.

هراز گاهی پنجره را باز کنید تا هوای اتاق گردش داشته باشد ( این کار را باید زمانی انجام دهید دمای خارجی با دمای داخلی تفاوت زیادی نداشته باشد و باعث تغییر درجه حرارت داخلی نشود ).

روش کاشت گوجه فرنگی در زمین ، چطور نشا گوجه بکاریم؟

روش کاشت گوجه فرنگی در زمین

بخش دوم: انتقال نهال های گوجه‌فرنگی به محیط خارجی

مقاوم کردن نهال ها

مقاوم کردن نهال های گوجه‌ فرنگی به این معناست که آن ها را به تدریج با محیط خارجی عادت داد. این کار حدوداً 10 روز طول می‌کشد. برای این که نهال گوجه‌ فرنگی به محیط جدید خو پیدا کند ممکن است کمی طول بکشد.

یک مکان امن که در معرض نور مستقیم خورشید و باد نباشد پیدا کنید و نهال ها را در آن جا قرار دهید. می‌توان نهال ها را در کنار یک دیوار قرار داد.

  1. نهال های گوجه‌فرنگی را هر روز به مدت چند ساعت در یک مکان امن قرار دهید.
  2. نهال ها را دوباره به محیط داخلی برگردانید.
  3.  در روز دوم نهال ها را به مدت بیشتری در محیط خارجی قرار دهید.
  4. هر روز نهال ها را به مدت بیشتری در محیط خارجی بگذارید و بعد به محیط داخلی بیاورید، کم کم آن ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  5. بعد از گذشت 5 یا 6 روز نهال ها را در محیط خارجی بگذارید و آن ها را برای چهار یا پنج روز  رها کنید. به تغییرات آب و هوایی توجه کنید و در صورت وجود خطر سرمازدگی نهال ها را به داخل برگردانید.

 

آماده سازی خاک برای کاشت گوجه‌ فرنگی

در خاک های گرم تر، گوجه‌ فرنگی رشد سریع تری دارد. گوجه‌ فرنگی خاک های غنی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد و حداقل به روزی 8 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

1 – با استفاده از ماشین شخم زنی و یا چنگک خاک را تا عمق 20 سانتی متری نرم کنید.

2 – یک لایه 5 تا 7 سانتی متری کمپوست بر روی خاک گسترش دهید و آن را کاملا با خاک مخلوط نمایید.

3 – با استفاده از چنگک یک تپه ای از خاک به عرض 120 سانتی متر درست کنید.

 

کاشت نهال های گوجه‌ فرنگی در زمین

زمانی که نهال  به اندازه 7 تا 10 سانتی متر رسید و درجه حرارت در شب بالاتر از 10 درجه سانتی گراد باشد، نهال آماده انتقال به زمین است.

1 – یک گودال که چند سانتی متر عمیق تر از گلدان گوجه‌ فرنگی باشد در محل کاشت حفر کنید.

فاصله بین نهال ها با توجه به نوع گوجه‌ فرنگی 75 تا 150 سانتی متر می‌باشد. هرچه گونه کوچک تر باشد این فاصله کمتر می‌شود. نهال ها را نباید بیش از حد به هم نزدیک کاشت زیرا به گسترش بیماری کمک می‌کند.

2 – هر کدام از نهال ها را به آرامی از گلدان بیرون آورید.

3 – نهال ها در بالاترین قسمت زمین باید کاشته شوند. این کار باعث می‌شود گوجه‌فرنگی در برابر خشکی و باد مقاوم شود.

4 – بعد از کاشت، خاک اطراف نهال را با دست فشار داده و سپس آبیاری انجام دهید.

 

روش کاشت گوجه فرنگی در زمین ، چطور نشا گوجه بکاریم؟

نکات مهم در روش کاشت گوجه فرنگی : 

  • PH مناسب برای رشد گوجه‌ فرنگی 6 تا 6.8 می‌باشد. شما می‌توانید PH خاک را با استفاده از کیت های خانگی تست کنید و یا یک نمونه از خاک را به آزمایشگاه ببرید تا PH دقیق را مشخص کنند. در صورتی که خاک بیش از حد اسیدی است به خاک آهک اضافه کنید و اگر خاک قلیایی می‌باشد به آن گوگرد اضافه نمایید تا PH خاک به سطح مناسب برسد. رساندن PH خاک به سطح مناسب ممکن است مدت زیادی طول بکشد، بنابراین بهترین زمان برای اصلاح خاک چند ماه قبل از کاشت می‌باشد.
  • در صورتی که در سال گذشته در یک مکان گوجه‌ فرنگی کاشته اید برای جلوگیری از ایجاد بیماری ها و جذب آفات، نهال ها را در سال جدید در یک منطقه متفاوت بکارید.
  • بعد از اینکه خاک را برای کاشت آماده کردید، چند هفته قبل از کاشت خاک را با مالچ پلاستیکی سیاه بپوشانید تا خاک گرم شود. دمای هوا ممکن است در شب بالاتر از 10 درجه سانتی گراد باشد اما همیشه دمای خاک سردتر از دمای هوا است. پلاستیک سیاه در طول روز گرما را از خورشید دریافت می‌کند و آن را به خاک منتقل می‌نماید و بعد از اینکه نهال ها به زمین منتقل شدند گرما را دریافت می‌کنند. در مناطقی که فصل رشد کوتاه است شما می‌توانید پلاستیک ها را چند هفته بعد از کاشت بر روی خاک رها کنید و نهال ها را از طریق شکاف های کوچک در میان پلاستیک ها در زمین قرار دهید.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه