آموزش گام به گام تمیز کردن لپ تاپ (صفحه نمایش و صفحه کلید)

تاريخ : 5 آبان

تمیز کردن لپ تاپ جدای از پاکیزگی عمر لپ تاپ شما را افزایش خواهد داد پس باید حداقل هر ۶ ماه یکبار ۱ ساعت وقت خود را کامل برای تمیز کردن لپ تاپ خود بگذارید.

همه رایانه ها با گذشت زمان کثیف می شوند. با این حال ، لپ تاپ ها به دلیل نحوه کار با آنها تمایل به تمیز کردن بیشتر دارند. به خصوص اگر شما به طور مکرر با لپ تاپ خود مسافرت می کنید ، احتمالاً می خواهید حداقل یک بار در ماه آن را تمیز کنید.

ایجاد گرد و غبار و آهک مخصوصاً در صفحه مانیتور و صفحه کلیدها می تواند عملکرد لپ تاپ شما را مختل کند. همیشه مطمئن شوید که قبل از شروع تمیز کردن ، لپ تاپ خود را خاموش کرده و از هر منبع تغذیه جدا کنید. در صورت امکان ، باید باتری را نیز جدا کنید.

آموزش گام به گام تمیز کردن لپ تاپ (صفحه نمایش و صفحه کلید), پورتال خبری فرهنگی گهر

تمیز کردن صفحه نمایش

گرد و غبار سطح را با پارچه میکرو فیبر پاک کنید.

 پارچه را تا کنید و آن را به آرامی در عرض کامل صفحه خود ، به جلو و عقب مالش دهید. ممکن است بخواهید صفحه را با دست دیگر خود نگه دارید تا در حین تمیز کردن آن حرکت نکند.

آموزش گام به گام تمیز کردن لپ تاپ (صفحه نمایش و صفحه کلید), پورتال خبری فرهنگی گهر

  • به صفحه فشار ندهید یا سعی نکنید نقاط لکه دار را خراش دهید  اینطور به صفحه نمایش خود آسیب می زنید. فقط از کمترین فشار برای پاک کردن گرد و غبار سطح استفاده کنید.

نکته: اگر پارچه میکروفیبر ندارید ، هر پارچه ای می توانید استفاده کنید اما ممکن است ذراتی از پارچه روی صفحه نمایش لپ تاپ شما باقی بماند.

* از حوله های کاغذی یا بافت صورت استفاده نکنید . آنها می توانند به پوشش محافظ صفحه نمایش شما صدمه بزنند.

از یک اسفنج مرطوب برای کثیفی ها و آهک استفاده کنید. 

یک اسفنج تمیز مرطوب کنید ، سپس آنرا فشار دهید تا تقریبا خشک شود.  از آب تصفیه شده یا مقطر به جای آب شیر استفاده کنید ، چون ممکن است آب شیر مواد معدنی همچون گچ و … را روی صفحه به جای بگذارد

همچنین می توانید از یک پارچه پاک کننده از قبل مرطوب شده استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که این ماده حاوی مواد پاک کننده خشن مانند آمونیاک یا سفید کننده نیست ، که ممکن است به صفحه شما آسیب برساند.

آب می تواند به لپ تاپ و اجزای داخلی آن آسیب برساند ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که پارچه بدون آب می باشد و فقط نم دارد.

برای لکه های سفت و سخت مخصوصاً ، فقط یک قطره صابون به آب اضافه کنید. اگر صفحه لمسی دارید ، با کتابچه راهنمای یا وب سایت سازنده مشورت کنید تا مشخص کشود که مواد تمیز کننده برای صفحه نمایش شما موردی ندارد.

ترکیب دیگر: یک محلول تمیز کننده را با قطعات مساوی آب و سرکه سفید درست کنید. این راه حل برای صفحه نمایش و سایر قسمت های لپ تاپ شما بی خطر است.

برای صفحه های آلوده تر از کیت تمیز کننده استفاده کنید

شما می توانید کیت های تمیز کردن صفحه را بصورت آنلاین یا در هر فروشگاهی که قطعات الکترونیکی می فروشند ، خریداری کنید. این کیت ها شامل پاک کننده مخصوص صفحه نمایش لپ تاپ هستند و معمولاً همراه با پارچه میکرو فیبر مخصوص به خود هستند. اگر صفحه لمسی دارید ، اطمینان حاصل کنید که کیت با صفحه نمایش های لمسی سازگار است

برای تمیز کردن مداوم صفحه لپ تاپ به هیچ عنوان از شیشه پاک کن ، مخصوصاً مواد حاوی آمونیاک استفاده نکنید چرا که به صفحه شما آسیب جدی می رساند

 


تمیز کردن صفحه کلید

خروج گرد و غبار با تکان دادن صفحه کلید

لپ تاپ خود را باز کرد و آن را وارونه کنید و خوب تکان دهید.برای آزاد شدن بعضی از ذرات گیر کرده در بین کلیدها لپ تاپ را به دو طرف در حالت کج تکان دهید

آموزش گام به گام تمیز کردن لپ تاپ (صفحه نمایش و صفحه کلید), پورتال خبری فرهنگی گهر

اگر مدتی لپ تاپ خود را تمیز نکرده اید ، یا اگر مرتباً هنگام استفاده از لپ تاپ خود غذا می خورید ، آن را روی سطل زباله تکان دهید تا از ایجاد خرابکاری بیشتر جلوگیری کنید.

اگر صفحه خود را قبلاً تمیز کرده اید ، ممکن است بخواهید بعد از انجام این کار ، آن را با پارچه میکروفیبر خود پاک کنید. گرد و غبار صفحه کلید ممکن است روی صفحه نمایش باقی بماند

از  پاک کن مداد استفاده کنید

اگر از زاویه ای به کلیدها نگاه کنید ، می توانید ببینید که کثیفی روی کیبوردهای انگشتان از کجا ساخته شده است. پاک کن مداد خود را و به آرامی مالش دهید تا از شر این خلاء خلاص شوید.

آموزش گام به گام تمیز کردن لپ تاپ (صفحه نمایش و صفحه کلید), پورتال خبری فرهنگی گهر

 

بین کلیدها را با یک چوب پنبه ای تمیز کنید.

ممکن است متوجه شوید که کثیفی بین کلیدها نیز ایجاد شده است. یک چوب نوک پنبه ای (مثل گوش پاک کن) به اندازه کافی کوچک برای تمیز کردن این مناطق استفاده کنید. مخصوصا اگر صفحه کلید شما کثیف است ، سواب پنبه را در مالیدن الکل فرو کنید.

آموزش گام به گام تمیز کردن لپ تاپ (صفحه نمایش و صفحه کلید), پورتال خبری فرهنگی گهر

مواظب باشید تا پنبه پنبه خیلی مرطوب نشود. هنگام تمیز کردن بیش از حد فشار را فشار ندهید – شما نمی خواهید که الکل زیر کلیدها به داخل دستگاه شما بچرخد.

یک سواب پنبه ای که به الکل آغشته شده برای تمیز کردن قسمتهای بالای کلیدها نیز کاربرد دارد 

کلیدها را با یک پارچه کمی مرطوب پاک کنید

. از پارچه میکروفیبر مرطوب شده با آب مقطر یا با مخلوط ضد عفونی کننده قسمت های مساوی آب و الکل استفاده کنید. قبل از استفاده از پارچه روی صفحه کلید ، پارچه را خوب فشار دهید که فقط نم دار باشد. به آرامی بالای قسمتهای بالای کلیدها را برای پاکسازی فشار دهید.

آموزش گام به گام تمیز کردن لپ تاپ (صفحه نمایش و صفحه کلید), پورتال خبری فرهنگی گهر

بعد از استفاده از پارچه ای کمی مرطوب ، دوباره کلیدها را با یک پارچه کاملاً خشک پاک کنید تا رطوبت آن از بین برود.

کلیدها را فقط در صورتی که می دانید چگونه جای می روند بیرون بیاورید. 

بیرون آوردن کلیدهای صفحه ممکن است تنها راه برای از بین بردن تمام ذرات و کثیفیهای گرفته شده در زیر کلیدها باشد. این کار در صورتی صحیح است که شما هرگز لپ تاپ خود را تمیز نکرده اید ، یا در هنگام استفاده از لپ تاپ خود مرتباً غذا می خورید. با این وجود بسته به نوع طراحی دستگاه شما ، برای بیرون آوردن و جایگزینی صفحه کلید می تواند مشکل باشد.

شما بایست قبل از خارج کردن کلیدها از جای خود ، از صفحه کلید خود عکس بگیرید ، بنابراین باید عکس مرجعی وجود داشته باشید تا بتوانید آنها را دوباره جای بزنید.

 


تمیز کردن پشت لپ تاپ (پشت صفحه نمایش)

یک محلول پاک کننده ملایم را مخلوط کنید.

از آب خالص یا مقطر و چند قطره صابون ملایم استفاده کنید. همچنین می توانید از ترکیبی از قطعات مساوی که الکل و آب تصفیه شده یا مقطر استفاده می کنند ، استفاده کنید. از مواد پاک کننده معمولی برای موارد مورد نیاز خود و یا مواد شیمیایی خشن مانند سفید کننده یا آمونیاک استفاده نکنید. 

آموزش گام به گام تمیز کردن لپ تاپ (صفحه نمایش و صفحه کلید), پورتال خبری فرهنگی گهر

 

یک اسفنج را درون محلول پاک کننده خود فرو کنید.

یک اسفنج تمیز بردارید و آن را در محلول پاک کننده خیس کنید ، سپس آنرا بپیچانید تا تقریباً کاملاً خشک شود. اطمینان حاصل کنید که دیگر آب ندارد ، حتی وقتی آنرا فشار دهید. اسفنج را به آرامی روی سطح خارجی لپ تاپ خود بکشید.

آموزش گام به گام تمیز کردن لپ تاپ (صفحه نمایش و صفحه کلید), پورتال خبری فرهنگی گهر

برای تمیز کردن صفحه لمسی لپ تاپ می توانید از همان محلول اسفنجی و تمیز کننده استفاده کنید.

در داخل درگاههای USB یا دریچه فن را با اسفنج تمیز نکنید – چرا که خطر وارد شدن رطوبت داخل لپ تاپ  وجود دارد که باعث آسیب رساندن به اجزای داخلی می شود.

 

استفاده از الکل برای باقی مانده جای چسب

اگر لکه های چسبنده ماننده جای استیکرهای چسبی در پشت لپ تاپ شما باقی مانده می توانید یک پارچه یا پنبه را خیلی کم به الکل آغشته و آن را پاکسازی کنید.

آموزش گام به گام تمیز کردن لپ تاپ (صفحه نمایش و صفحه کلید), پورتال خبری فرهنگی گهر

خیلی آرام فشار دهید و تعداد دفعات رفت و برگشت دست را زیاد کنید تا در نهایت لکه پاک شد (فشار زیاد به صفحه نمایش آسیب می رساند)

هنگامی که مورد لپ تاپ شما تمیز است ، ممکن است متوجه لکه های زباله ای شوید که قبلاً ندیده اید. برای پایان دادن به این آخرین نقاط ، از یک سواب پنبه ای یا گلوله ای نخی آغشته به مالش الکل استفاده کنید.

منبع: wikihow

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

  1. پویا

    سلام من یه لب تاپ مات سفیدحدودنه ماه پیش خریدم الان تاچ پدومناطق اطرافش تیره شده باالکل سفیدتمیزش کردم ولی فرقی نکرده نمیدونم بایدچیکارکنم؟خواهشاراهنمایی کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي