روش خشك كردن توت سفيد

همانطور که می دانید خشك كردن توت سفيد که یکی از مفید‌ترین میوه‌ها برای حفظ سلامت بدن است در این فصل زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. در مطلب امروز به سه روش خشک کردن توت سفید و یا توت قرمز شما را آشنا می کنیم.

روش خشك كردن توت سفيد

روش خشك كردن توت سفيد

توضیحات :

توت سفید را می‌توان هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده مصرف کرد.

اين ميوه نسبت به كپك، مخمر و ضربه حساس است.

خشك كردن توت رواج زیادی دارد و از قديمي ترين روش هاي محافظت اين محصول است.

میوه خشک شده توت از تنقلات مفید محسوب می شود و از آن می توان به عنوان تزئین شیرینی و کیک ها، به عنوان میان وعده همراه با ماست، طعم دهنده در کنار نوشیدنی هایی  همچون چای و یا به تنهایی مصرف کرد.

خواص توت سفید

  • پرخاصیت و پرکالری است.
  • دارای آنتی اکسیدان، فیبر، انواع ویتامین، تانن، املاح معدنی، پکتین و سقز می باشد.
  • همچنین منبع بسیار غنی از آهن و پروتئین است و می‌تواند در رفع کم خونی و نیز افزایش انرژی مورد نیاز بدن بدون نگرانی از چاقی و اضافه وزن موثر باشد.
  • توت خشک باید متناسب با نوع بافت و سرعت روند خشک کردن، تهیه گردد تا میزان خشکی و نرمی آن مناسب باشد.
  •  توت خشک شده بسته به این که چه نوعی داشته باشد و دارای چه میزانی از قند باشد، به شکلی از توت خشک تبدیل می گردد. 

 

این میوه خشکباری معروف در ایران می باشد که گونه های مختلفی دارد .

اگر می خواهید توت خشک سالم و بهداشتی و عاری از آلودگی داشته باشید بهتر است خودتان نسبت به خشک کردن این میوه خوشمزه و پر خاصیت اقدام کنید.

روش خشك كردن توت سفيد

از چندین روش برای تهیه خشك كردن توت سفيد می توانید استفاده کنید .

روش اول :

معمول ترین و ابتدایی ترین روش خشک کردن توت روش سنتی یعنی خشک کردن  با آفتاب است.

توجه داشته باشید ،توت های سفید در اوج رسیده بودن برای خشک کردن مناسب هستند.

در این روش، توت ها را بعد از تمیز کردن و شستن  روی پارچه ای تمیز با فاصله و بدون آنکه کمترین رطوبتی به هر کدام برسد پهن کرده و  به مدت ۳-۴ روز در معرض حرارت مستقیم خورشید قرار دهید و بعد از این که به صورت نیمه خشک تبدیل شد، توت ها را به سایه منتقل کنید.

و خشک کردن آن به صورت کامل را در سایه ادامه دهید ، تا در مجموع  یک هفته سپری شود. کیفیت ، رنگ و بسیاری از ویژگی های توت خشک بستگی به روش خشک کردن  آن خواهد داشت.

می توانید برای جلوگیری از نشستن حشرات بر روی توت ها یک پارچه توری روی توت ها پهن کنید توجه داشته باشید جایی که برای خشک کردن توت در نظر گرفتید نزدیک لانه مورچه ها نباشد چون در این صورت توت ها پر از مورچه می شوند.

 

*توجه داشته باشد  توت اگر فقط  در سایه و یا فقط در آفتاب خشک شود ،سیاه می شود .بهترین روش به همان صورتی است که در توضیحات  قبلی گفته شد.

روش خشك كردن توت سفيد

روش دوم :

استفاده از مایکروویو،‏ یک روش سریع دیگری می باشد. با ماکروویو در عرض ۳ دقیقه می توانید توت خشک تهیه نمایید.

 

روش سوم :

از دستگاه های میوه خشک کن هم می توان استفاده کرد این دستگاه ها  آب میوه را به صورت خیلی آرام، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر می کند و میوه را خشک می کند.

 

*روش های دوم ( استفاده ازمایکروویو ) و سوم ( دستگاه های میوه خشک کن ) چندان توصیه نمی شود ، چون کیفیت و طعم و ظاهر توت خشک با روش سنتی یعنی خشک کردن با آفتاب بسیار بهتر است.

 

*بهترین شیوه و شرایط  برای نگهداری این ماده خوراکی خوش طعم، قرار دادن در ظروف مناسب و نگهداری در یخچال یا فریزر برای مصارف بعدی می باشد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه