روش تکثیر کاج مطبق

برای نگهداری و روش تکثیر کاج مطبق یکی از گلهای بسیار زیبای خانگی ، نکاتی که حائز اهمیت است و برای قلمه زدن و نگهداری کاج می باشد را در مطلب امروز برایتان به همراه تصویر آموزش می دهیم.

روش تکثیر کاج مطبق

روش تکثیر کاج مطبق

کاج مطبق 

کاج مطبق همان طور که از نامش نیز پیداست، باید دارای ظاهری طبقه طبقه باشد. این ظاهر زیبا باعث شده تا از آن به عنوان نمادی تزیینی در منزل و آپارتمان استفاده شود. برای قلمه زدن گل کاج مطبق نیاز به انجام مراحل سختی نیست.

کاج مطبق نیز مانند شفلرا به دو روش کشت بذر و قلمه زدن انجام می شود. شیوه قلمه زدن گیاه کاج مطبق به دلیل راحتی و صرف زمان اندک برای رشد مورد توجه و استقبال است.

روش های نگه داری و قلمه زدن کاج مطبق

ویژگی های کاج مطبق

قبل از آشنایی با نحوه تکثیر بهتر است با کاج مطبق آشنا شوید. کاج مطبق(norfolk island pine) از خانواده نمونه آراکرییاسه (Araucaria) و در دسته گیاهان آپارتمانی گروه بندی می شود.

سرزمین اصلی این سوزنی برگ نور فولک استرالیا می باشد. قلمه زدن کاج مطبق راحت تر از کشت بذر انجام می شود و نتیجه بخش است اما به طور کلی کاج مطبق در محیط های آپارتمانی دارای سرعت پایینی در رشد می باشد.

 

روش تکثیر کاج مطبق

 

این گیاه از نظر ارتفاع به ۱۵۰ سانتی متر می رسد. برای رشد به اکسیژن فراوان نیاز دارد و در دمای بالا بسیار آزار می بیند. گیاهان نامنظم و بیمار از طریق کاشت بذر به وجود می آیند. بهتر است قلمه زدن کاج مطبق از قلمه های انتهایی جوان انتخاب شوند.

روش تکثیر کاج مطبق

چگونگی قلمه زدن گیاه کاج مطبق

برای شروع قلمه زدن گیاه مطبق، ابتدا ساقه های جوان گیاه را انتخاب کنید(منظور ساقه هایی است که تنها یک سال از عمر آن ها سپری شده است). قلمه را از انتهای ساقه انتخاب کنید. چون در غیر این صورت، رشد گیاه به شکل کج انجام می گیرد. مسلماً جدا کردن انتهای گیاه، ظاهر زینتی گیاه آپارتمانی را از بین می برد.

ساقه مورد نیاز به اندازه ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر می باشد. این کار موجب می شود که گیاه دارای تنه ای صاف و مستقیم باشد. بهترین زمان قلمه زدن گیاه کاج مطبق مربوط به فصل تابستان است.

روش تکثیر کاج مطبق

روش تکثیر کاج مطبق

پودرهای هورمونی برای تکثیر کاج مطبق

بعد از قطع، ساقه را به مدت چند دقیقه در پودرهای هورمونی ریشه زایی (مانند اسید ایندول بوتریک) بگذارید. بعد از این اقدام باید قلمه را در کمپوست مخصوص قلمه بکارید و به صورت مرطوب حفظ کنید.

ترکیبی از پرلایت با خاک برگ بهترین گزینه برای خاک کاج مطبق می باشد.

 

روش تکثیر کاج مطبق

دمای مناسب برای تکثیر 

بهتر است برای رشد و تکثیر کاج مطبق، دما را بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد حفظ کنید. رطوبت عامل مهمی در تکثیر و پرورش کاج مطبق است.

بنابراین برای حفظ آن، بهتر است پلاستیک شفافی بر روی قلمه ها بکشید و برای برقراری تهویه چند سوراخ در آن ایجاد کنید. این مسئله از بروز بیماری های قارچی جلوگیری می کند.

روش تکثیر کاج مطبق

استفاده از تکنیک پاگرما برای تکثیر کاج مطبق

می توانید سیستم پاگرما را در خاک با دمای ۲۵ درجه به کار بست. این سیستم منجر به شانس بیشتر ریشه دار شدن قلمه ها خواهد شد. پاگرما را بیشتر در سیستم های گلخانه ای انجام می دهند.

روش تکثیر کاج مطبق

برای قلمه زدن کاج مطبق نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. رعایت نکات بهداشتی
  2. سن گیاه
  3. زمان برداشت قلمه
  4. شرایط محیطی

روش تکثیر کاج مطبق

روش تکثیر کاج مطبق

  • بعد از برقراری شرایط محیطی لازم، ریشه ها بعد از ۴ تا ۶ هفته پدید می آیند.
  • برگ های سوزنی انتهای ساقه را قطع کنید. این کار موجب قرار گرفتن آسان قلمه در خاک خواهد شد. ضمن اینکه با زدن زخمی بر قلمه، فرآیند ریشه زایی بهتر خواهد شد.
  • خراش سطحی قلمه منجر به پدیدار شدن ریشه های جدید از قسمت خراش خواهد شد. این زخم ها باید سطحی باشند تا اثر کنند. در واقع عمقی بودن این خراش ها منجر به نابودی و از بین رفتن گیاه می شود.
  • بعد از رشد ریشه باید کاج مطبق را به محیطی پر نور منتقل کرد.
  • این گیاه نباید در معرض نور شدید آفتاب باشد. در زمستان هفته یک بار و در تابستان هفته ای دو بار به اسپری غبار پاشی نیاز دارد.
  • کود دهی باید به شکل محلول در آب در فصل رشد گیاه انجام شود.
  • این گیاه در فصل تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یا ده روز یک بار به آبیاری نیازمند است.
  • با نزدیک شدن به ارتفاع یک متر، باید گلدان بزرگ تری برای آن انتخاب کرد.
  • کمپوست سبک خاک مناسب برای رشد گیاه می باشد.

روش تکثیر کاج مطبق

 

  • حداکثر دمای تابستانی ۱۶ درجه و حداقل دمای زمستانی باید ۵ درجه سانتی گراد باشد.
  • از مواد براق شیمیایی استفاده نکنید.
امیدواریم روش تکثیر کاج مطبق را به خوبی فرا گرفته باشید و بتوانید این گیاه زینتی را به صورت مطلوب در محیط آپارتمان پرورش دهید و از آن مراقبت به عمل آورید.
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه