رفع بوی دهان با درمان هایی موثر

تاريخ : 20 خرداد

روش هایی برای رفع بوی دهان

بوی دهان را برای همیشه دور بیاندازید. این موضوع از جمله موضوعاتی است که امروزه در روابط اجتماعی برخلاف گذشته بسیار موثر خواهد بود. در این مقاله بهترین روش های حذف بوی بد دهان را یادآور خواهیم شد.

رفع بوی دهان با درمان هایی موثر, پورتال خبری فرهنگی گهر

بوی دهان را چطور باید از بین برد ؟

آدم‌هایی را می‌شناسیم كه به خاطر بوی بد دهان همسرشان از آنها طلاق گرفته‌اند. شاید هیچ‌چیز ناخوشایند‌تر از بوی بد دهان برای یك زوج نباشد. در واقع تحمل این بوی بد برای مدت طولانی غیرممكن است. این افراد حتی به‌تدریج دوستان خود را هم از دست می‌دهند.

مطالعات پزشكی جدید نشان می‌دهد بوی بد دهان به گروه خاص و كوچكی از مردم منحصر نمی‌شود بلكه افراد بسیاری نیز به این مشكل مبتلا هستند ولی چون بدن غالباً با این بوها سازگاری پیدا می‌كند بیمار آن را احساس نمی‌كند.

بد نیست بدانید كه زبان و پرزهای روی آن منطقه مناسبی برای رشد باكتری‌هاست بنابراین باید در كنار نظافت دندان نظافت زبان را هم مراعات كرد. بوی بد دهان، ترشحات چركی از بینی و بروز سردردهای خفیف و همچنین احساس سنگینی در سر از علائم سینوزیت مزمن است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد: انجیر، میوه‌ای مقوی و شیرین است كه موجب از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود. بیماری‌های سیستم گوارشی و اختلال در عملكرد كلیه و كبد، از مهم‌ترین عوامل سیستمی در بوی بد دهان است.

پژوهشگران ژاپنی می‌گویند كه مصرف منظم ماست، بوی بد دهان را كاهش می‌دهد چرا كه ماست سرشار از باكتری‌های سودمند است و درمواقعی از خمیر دندان‌های قوی خوشبو‌كننده بهتر عمل می‌كند. شما زمانی می‌توانید از بوی بد دهانتان جلوگیری كنید كه علت آن را بدانید. در ۹۰ درصد موارد این بوی بد به‌علت آلوده بودن محیط دهان است.

جرم‌هایی كه به‌علت وجود باكتری در دهان شما نقش می‌بندد عمده علت بوی بد دهان است. گاهی اوقات وجود عفونت و یا اشكالی در ریه‌ها باعث این بوها می‌شود. سریع خوردن غذا یكی دیگر از علل این مشكل است. بوی موادی همچون سیر و یا پیاز می‌تواند از طریق خون وارد ریه‌ها شده و بوی بد دهان را پدید آورد. تنباكو نیز یكی دیگر از مقصران این ماجراست و چرك سینوس‌ها و یا دیابت نیز به عنوان مسبب بوی بد دهان شناخته شده است.

چند راه برای جلوگیری از بوی بد دهان وجود دارد. اول اینكه دهان خود را تمیز نگه دارید. این به معنی ۲ بار مسواك زدن ‌در شبانه روز است. دوم اینكه باقیمانده غذا میان دندان‌های شما كه سبب تشكیل باكتری‌ها می‌شود تنها با نخ دندان بیرون می‌آید. سوم اینكه زبان خود را نیز تمیز نگه دارید.

پس از هر بار مسواك زدن زبانتان را هم با مسواك بشویید كه محل رشد باكتری‌ها نشود. دهانتان را مرطوب نگهدارید. بزاق دهان ضد‌عفونی كننده‌ای خدادادی است.  بوی بد دهان در اول صبح به‌علت كم شدن ترشح بزاق است. چهارم اینكه دهانتان را بشویید.

پس از هر بار غذا دهانتان را آب بكشید زیرا گشتن آب در دهانتان می‌تواند غذاهای باقیمانده را از دهانتان خارج كند. پنجم اینكه نعناع بجوید. گر چه خوشبو كننده‌های دهان سبب ریشه كن شدن بوی بد دهان نمی‌شود اما برای دقایقی می‌تواند بوی غذایی كه خورده‌اید را از بین ببرد.

درمان بوی بد دهان

برطرف کردن بوی بد دهان و نفس بد بو و معاینه کامل دهان و دندان و حذف عامل اصلی این مشکل در دهان با تکنولوژی لیزر دندانپزشکی در ایران:
امروزه بوی بد دهان halitosis به طور چشمگیری شایع شده است و باعث رنجش و ناراحتی دیگران در برخورد های اجتماعی با افراد مبتلا به بوی دهان می باشد. همچنین در زندگی زناشویی و در بین اعضای خانواده فرد مبتلا به این بیماری بیشتر مورد توجه و نکوهش قرار می گیرد.

هالیتوز که نام پزشکی بد بویی دهان است،‌ می‌تواند بسیار خجالت‌آور باشد و فرد را منزوی و بسیار خجالتی کند. نظر عامه این است که بوی بد دهان فقط از داخل دهان ایجاد می‌شود و به همان جا نیز ختم می‌شود. ولی این مسئله می‌تواند به خاطر وضعیت‌‌های مختلفی در زبان، بینی، لثه‌ها، لوزه‌ها، مجاری گوارشی،‌ معده، و حتی برخی بیماری‌های همستی ایجاد شود.

بسیاری از آدم‌ها این معضل را در سکوت تحمل می‌کنند و مراجعه به پزشک را پشت گوش می‌اندازند،‌ در حالی‌که برخی دیگر از افراد حتی نمی‌دانند برای حل این مشکل باید نزد کدام پزشک بروند. برخی دیگر نیز برای پیشگیری از این معضل فقط می‌ توانند به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان متوسل شوند. این مقاله راه‌حل‌های ساده‌ی زیادی را به شما معرفی می‌کند که استفاده از آن‌ها می‌تواند به مبارزه علیه بوی بد دهان به شما کمک کند.

چه عواملی باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند؟

چنان‌چه هالیتوز یا بوی دهان ناشی از مشکلات جسمی پایه‌ای نباشد، بهترین راه برای غلبه بر آن، حذف عوامل ایجادکننده‌ی آن در سبک زندگی‌تان است. در ادامه به برخی محرک‌های شایع بوی دهان اشاره می‌کنیم:

الف. روش نادرست مسواک زدن
ب. خشکی دهان
پ. بیماری لثه
ت. پوسیدگی دندان
ث. مصرف خوراکی‌هایی نظیر سیر یا پیاز
ج. باقی مانده‌های غذا روی دندان‌ها و زبان
چ. رژیم غذایی کم کربوهیدرات
ح. مصرف الکل
خ. مصرف تنباکو و سیگار
د. بیماری بازگشت اسید به مری
ذ. دیابت
ر. عفونت ریه
ز. مصرف برخی داروها، نظیر داروهای ضد حساسیت و داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

احتمال بسیار کمی وجود دارد که ایجاد بوی بد دهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های جسمی پایه باشد. با وجود این،‌ چنان‌چه هیچ یک از درمان‌‌های خانگی زیر برای‌تان اثربخش نبود، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید.

اکنون به معرفی درمان‌های خانگی مختلفی می‌پردازیم که می‌توانند در خلاصی از شر بوی دهان به شما کمک کنند.

چگونه می‌توان از شر بوی بد دهان (هالیتوز) خلاص شد

  • سرکه سیب برای مبارزه با بوی دهان
  • زغال چوب فعال برای رفع بوی دهان
  •  آدامس برای از بین بردن بوی دهان
  •  روغن نارگیل، درمان خانگی عالی برای بوی دهان
  • نمک اپسوم، درمان خانگی موثر برای بوی دهان
  •  روغن اوکالیپتوس، درمان خانگی عالی برای بوی دهان
  •  تخم رازیانه برای رفع بوی دهان
  •  زنجبیل برای مبارزه با بوی دهان
  •  چای سبز، درمان خانگی موثر برای بوی دهان
  • عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت
  •  جعفری، درمان خانگی عالی برای بوی دهان
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي