راهکار و درمان عرق سوز شدن لای پا

تاريخ : 26 خرداد

خیلی از افراد هستند که بدلیل پوشیدن لباس تنگ و یا چاق بودن پاها با مشکل عرق سوز شدن لای پا مواجه هستند و در فصل تابستان و فصول و روزهای گرم هنگام پیاده روی بسیار آنها را اذیت می کند در ادامه این مقاله شما با راهکارهایی برای درمان عرق سوز شدن لای پا آشنا می شوید.

راهکار و درمان عرق سوز شدن لای پا

راهکار و درمان عرق سوز شدن لای پا, پورتال خبری فرهنگی گهر

عرق سوز با انسداد مجاری عرق پوست و معمولاً در آب‌وهوای گرم و مرطوب اتفاق می‌افتد. پوشیدن لباس‌های محدود‌کننده و سنگین در هوای گرم این وضعیت را بدتر می‌کند زیرا این نوع لباس‌ها از تنفس پوست جلوگیری می‌کند. مشکل عرق‌سوز در نوزادان، کودکان نوپایی که والدین‌شان لباس‌هایی بسیار گرم نسبت به آب‌وهوا تنشان می‌کنند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

عرق‌سوز را می‌توانید به صورت برآمدگی‌های ریزی روی پوست تشخیص دهید که معمولاً به صورت خوشه‌ای روی ناحیه‌ای از پوست ایجاد می‌شود. عرق‌سوز ممکن است زیر بغل، بین ران‌ها، روی باسن یا پشت اتفاق بیفتد. ممگن است عرق‌سوز بدتر شود ، مثلاً با پوشیدن پشت هم یک لباس ممکن است موجب یک مشکل پوستی دیگر شود.

در بزرگسالان، عرق‌سوز به ندرت به مراقبت پزشکی نیاز دارد اما برای بچه‌های کوچک در صورت تداوم مشکل می‌بایست به پزشک مراجعه شود. همچنین اگر کودک دچار تب شدید شد یا عرق‌سوزها شروع به پخش شدن کردند، می‌تواند به مشکلی جدی تبدیل شود. گاهی اوقات، عرق‌سوز به اشتباه تشخیص داده می‌شود، ازاینرو اگر والدین نگران بودند، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند. علائم غیرعادی عفونت عبارتند از:

– تورم زیاد یا قرمز شدن پوست آن ناحیه
– تب (بالاتر از ۳۹ درجه) همراه با لرز
– تورم غدد لنفی
– امتداد خطوط قرمزی از ناحیه عرق‌سوز شده

عرق‌سوز معمولاً خود به خود برطرف می‌شود 
و اگر نشد می‌توان
 با روش‌های زیر درمان کرد:

۱. ناحیه موردنظر را خنک کنید. یک دستمال خنک و خیس روی عرق‌سوزها بگذارید یا حداقل برای ۲۰ دقیقه آن را زیر دوش آب سرد نگه دارید.

۲. لباس‌های محدودکننده را از آن قسمت درآورید. شلوارها و بلوزهای تنگ، پارچه‌های سنگینی مثل لیکرا را باید با پارچه‌های سبک و گشاد جایگزین کنید.

۳. بعد از دوش گرفتن یا استفاده از دستمال خنک و خیس، بگذارید ناحیه عرق‌سوزشده خود به خود در هوای آزاد خشک شود و از کشیدن حوله روی آن خودداری کنید.

۴. اگر ناحیه موردنظر خارش یا درد داشت، روی آن لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون بزنید. اگر مشکل برطرف نشد، یا بدتر شد، از استفاده مجدد آن لوسیون و کرم اجتناب کنید.

۵. تا زمان بهبودی کامل، از صابون‌ها، لوسیون‌ها یا هر ماده خشن روی ناحیه عرق‌سوزشده خودداری کنید.

برای جلوگیری از بروز عرق‌سوز در آینده، موقع فعالیت یا بازی کردن در هوای گرم، برای خنک و خشک نگه داشتن پوست از لباس‌های نخی گشاد و سبک استفاده کنید. نوزادان را متناسب با آب‌وهوا لباس بپوشانید. عرق‌سوز مشکل جدی نیست اما ناراحتی زیادی ایجاد می‌کند.

درمان پوست عرق سوز شده:

درمان پوست عرق سوز شده هم کار آسانی است:

 

مرحله‌ی اول برای درمان پوست عرق سوز شده :
محل عرق سوز شده را با آب و صابون بشویید. سپس با ضربات آرام حوله، خشکش کنید.

 

مرحله‌ی دوم برای درمان پوست عرق سوز شده :
به محل مورد نظر یک لایه‌ی نازک پماد آنتی بیوتیک، یا اسپری ضد عفونی کننده بزنید، تا از عفونی شدنش جلوگیری کرده و به درمانش کمک کرده باشید.

 

مرحله‌ی سوم برای درمان پوست عرق سوز شده :
پوست تحریک شده را با گاز یا باند استریل بپوشانید. و هر ۲۴ ساعت یکبار تعویضش کنید.

توجه:
اگر به طور کامل از ساییده شدن محل مورد نظر جلوگیری کرده‌اید، اما تحریک پوستتان بیش از دو روز ادامه داشت، به سراغ مراقبت‌های پزشکی بروید.

نکته:
استفاده از پمادهای ویتامین A و D هم به بهبود سوزش محدوده‌ی عرق سوز شده و کاهش اصطحکاک کمک می‌کند.

روش های خانگی برای درمان عرق سوز شدن به شرح ذیل میباشد:

خیار

خیار یک درمان عالی برای رفع عرق سوز شدن کشاله ران و ناحیه تناسلی میباشد. خیار را به چند قسمت تقسیم کنید و دو قاشق غذا خوری آب لیموترش را در یک لیوان آب حل کنید. سپس چند قطعه از خیارها را درون محلول آب و لیمو قرار دهید و پس از چند دقیقه، خیارها را خارج کرده و مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی مناطقی که عرق سوز شده، قرار دهید. سعی کنید این کار را حدود ۲ تا ۳ بار در طول روز تکرار کنید تا تاثیر مطلوبش را روی بهبودی پوست بگذارد. خیار برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مفید است.

پودر بچه

استفاده از پودر بچه بسیار مفید می باشد برای این کار موضع را تمیز بشویید و خشک کنید، سپس پودر بچه را در محل مورد نظر بپاشید و تا یک الی دو ساعت موضع را نشویید.

کرم‌ ضدحساسیت

اگر پوست شما حساس است و احساس خارش دارید، می توانید از کرم “هیدروکورتیزون” برای از بین بردن حساسیت استفاده کنید.

ویتامین E

میزان مصرف ویتامین E باید از طریق مواد غذایی افزایش پیدا کند و به روزی حداقل ۵۰۰ میلی گرم برسد. مصرف مکمل ویتامین E باید تحت نظر پزشک باشد.

جوش شیرین

خمیری از جوش شیرین و آب و پودر بلغور جو دو سر تهیه کنید و به روی موضع به آرامی بمالید باعث ترمیم پوست می شود و بسیار مفید است.

نعناع

دم کرده نعنا تهیه کنید و پارچه ای تمیز را با آن خیس کنید و روی نواحی عرق سوز شده قرار دهید. همچنین می توانید دم کرده نعناع را به طور مستقیم، روی پوست عرق سوز شده بریزید تا تاثیر مطلوب خود را بگذارد.

استحمام

هر چه کمتر از صابون استفاده شود، بهتر است و برای تمیز کردن کشاله ران بهتر است از آب سرد استفاده شود. کشاله ران را باید همیشه خشک نگاه داشت، به خصوص پس از استحمام باید آ‌ن را به طور کامل خشک کرد.

استحمام صبحگاهی یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از عرق سوز شدن در فصل تابستان است، زیرا موجب باز‌شدن منافذ پوست و دیر بسته‌ شدن آنها، تعریق کمتر می‌شود.

شامپو بچه

ابتدا محل عرق سوز شده را با کمی شامپو بچه و اب ولرم تمیز بشویید وسپس گیاه آلوئه ورا که اثر خنک کنندگی و درمانی پوست را دارد به روی آن بمالید اگر الوئه ورا در دسترس نبود می توانید از ژل آن نیز استفاده کنید.

لباس

در منزل لباس های تنگ و پلاستیکی را کنار بگذارید و لباس‌های نخی ، گشاد و خنک بپوشید. از پوشیدن لباس های تنگ که سبب آزار منطقه عرق سوز می شود، جدا خودداری کنید. لباس های گشاد و آزاد انتخاب کنید تا هوای کافی به آن مناطق برسد و سریع تر بهبود پیدا کند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي