راهنمای سفر به اصفهان

به پایان سال نزدیک میشویم و با تعطیلات زیادی که پیش رو هست میشود تدارک یه سفر داخلی را داشته باشیم. و چه بهتر که به یکی از شهرهای بزرگ تاریخی کشورمان اصفهان سفری داشته باشیم. در مطلب زیر راهنمای سفر به اصفهان را برایتان می نویسم. امیدواریم سفر خوبی پیش رو داشته باشید.

راهنمای سفر به اصفهان

شهر اصفهان یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای کشور ماست. دیدن مکان های زیبا و تاریخی اصفهان برای هر گردشگری جذاب و به یاد ماندنی خواهد بود. به خاطر تنوع جاهای زیبای اصفهان، ما ایرانی ها در اصطلاح به اصفهان نصف جهان می گوییم.

هر سال مسافران زیادی از داخل و خارج کشور برای دیدن این آثار، به اصفهان می روند. حیف است یک ایرانی از “میدان نقش جهان” این شهر دیدن نکند و بعید است کسی به اصفهان برود و از آثار تاریخی و دیدنی این شهر بهره نبرد.

آثار زیبا و تاریخی اصفهان:

میدان نقش جهان

این میدان که در بخش مرکزی شهر اصفهان قرار گرفته، در عصر تیموریان احداث شده و در دوره شاه عباس اول گسترش یافته است. این میدان حدود ۸۰ هزار متر مربع مساحت دارد و به دلیل وسعت زیادش، در زمان شاه عباس اول، مرکز برگزاری مراسم، بازی چوگان، نمایش های مختلف، جشن و سرور و رژه قشون بوده است.

اکنون نیز دروازه های  چوگان مربوط به آن زمان باقی است.

سی و سه پل

سی و سه پل یا پل الله وردی خان یکی از معروف ترین و زیباترین پل های ایران و یکی از شاهکارهای بی بدیل معماری  دوره صفوی است و در انتهای خیابان چهارباغ اصفهان قرار دارد. این پل بر روی زاینده رود و با هزینه و نظارت الله وردی خان، سردار شهیر صفوی ساخته شده است.

سی و سه پل همیشه مورد تحسین بسیاری از صاحب نظران در ایران و خارج از کشور قرار داشته است. این مکان محلی برای جشن آب ریزان یا آب پاشان بوده است. این جشن در سیزده تیر ماه هر سال برگزار می شده. مردم با ریختن آب و گلاب به روی یکدیگر این جشن را برگزار می کردند. حتما که بسیار دیدنی بوده است.

در ضمن در دوران صفویه مراسم “خاج شویان” که مخصوص ارامنه اصفهان بوده  در این مکان برگزار می شده است.

از دیگر رویدادهای تاریخی برگزار شده در این مکان می توان به اجتماعات بزرگان علم و ادب و شاعران نیز اشاره کرد.

از دیدنی های اصفهان ـ پل خواجو

این پل از برجسته ترین آثار هنری زمان شاه عباس دوم بوده که بر روی زاینده رود ساخته شده است. پل خواجو از نظر استحکام، تقارن و معماری، بی بدیل است. این پل شگفت انگیز در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ ثبت ملی شده است. پل خواجو عملکردی شبیه تنظیم جریان آب داشته است. (از این پل به نام بابا رکن الدین نیز یاد شده است.)

در وسط پل خواجو ساختمانی با نام بیگر بیکی که سقف آن منقش به تزیینات نقاشی است، برای اقامت موقت شاه صفوی و خانواده وی بنا شده بود که هنوز هم وجود دارد.

متأسفاه کم آبی سال‌ های اخیر و خشکیدن زاینده رود باعث شده این دو پل دیدنی جذابیت و صفای کمتری نسبت به گذشته داشته باشند اما هنوز هم دیدن آنها لطف زیادی دارد.

کاخ چهل ستون

این عمارت در اوایل قرن ۱۱ هجری قمری در میان کاخ ها و مجموعه ساختمان های دولتخانه صفوی، بیشتر به منظور پذیرایی از میهمانان و سفرای خارجی ساخته شد. این بنا طبق یک طرح واحد و طی سه مرحله ساخته شد. به علت کثرت ستون ها و بازتاب تصویر بیست ستون آن در آب استخر، به این عمارت چهل ستون گفته می شود.

رضا عباسی هنرمند شهیر دوران صفوی، با تلفیقی استادانه از  شیوه بزرگنمایی و سبک  مینیاتورهای اصیل ایرانی، طرح ها و نقاشی های زیبایی بر دیوار این بنا به یادگار گذاشته است. این طرح ها شامل نقاشی های بزرگ از صحنه هایی از میدان نبرد، جشن ها و مراسم پادشاهان صفوی می شود که در جای جای این عمارت زیبا به چشم می خورند.

در دوران قاجار نیز چند تابلوی دیگر با محتوایی نظیر موضوعات قبلی، به قلم صادق نقاش باشی رسم شده. متأسفانه تعدادی از نقاشی ها طی زمان تخریب شده است.

گویا اوایل قرن ۱۲ هجری قمری این عمارت بی بدیل دچار حریق شده اما در دوره شاه سلطان حسین صفوی بازسازی شده است.

مسجد امام اصفهان

یکی از زیباترین مساجد جهان در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد. این مسجد به وسیله استاد علی اکبر اصفهانی و به دستور شاه عباس اول ساخته شد. در ابتدا سردر اصلی و جلو خان ورودی با دو مناره خارجی مسجد ساخته شد. داخل مسجد یک حیاط مرکزی و اصلی با دو حیاط فرعی قرار دارد. همه سطوح گنبد و دیوار و مناره ها از کاشی های هفت رنگ تشکیل شده اند.

 راهنمای سفر به اصفهان

چهارباغ عباسی 

چهارباغ عباسی اصفهان یکی از زیباترین چهار باغ های ایران به شمار می رود. گرچه امروز از شکوه و زیبایی آن چیز زیادی  باقی نمانده اما زمانی مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار داشت. در حقیقت این چهارباغ شامل چندین چهارباغ می شود که نام یکی از آنها را برای تمام مجموعه برگزیده اند. پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت ایران در دوران شاه عباس اول و به فرمان او، چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا احداث شده است.

سفر به اصفهان ـ منارجنبان

یکی از عجیب ترین اثرهای تاریخی ایران قدیم منارجنبان است. این عمارت در دوران ایلخانی و در دوران سلطنت اولجایتو احداث شده و در سال ۱۳۲۱ به ثبت ملی رسیده است. با استحکام فوق العاده ای که این بنا دارد، به دلیل تکان خوردنش در جای خود، نام منارجنبان را به آن داده اند. این مناره های عجیب با کاشی های ستاره ای و لاجوردی رنگ تزیین شده اند.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه