راهنمای از بین بردن خستگی کار روزانه

تاريخ : 27 خرداد

خستگی ناشی از کار روزانه یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد در حین کار و بعد از انجام کار با آن مواجه می شوند. روش هایی برای برطرف کردن خستگی کار روزانه وجود دارد که گهر در این بخش راهنمای از بین بردن خستگی کار روزانه را شرح می دهد.

راهنمای از بین بردن خستگی کار روزانه

راهنمای از بین بردن خستگی کار روزانه, پورتال خبری فرهنگی گهر

خستگی کار روزانه

معمولا ما در اواسط روز، به خصوص زمانی که از سر کار برمی گردیم، احساس خستگی و کوفتگی می‌کنیم به طوری که نای بلند شدن و انجام باقی کارهایمان را نداریم. از آن که ما نمی‌توانیم شغل مان یا ساعت کاری آن را تغییر دهیم، باید به دنبال راه حل‌های دیگری باشیم. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان از خستگی یک روز کاری کم کرد، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

حرکات کششی انجام دهید

آیا برای شما هم پیش آمده که صبح‌ها وقتی از خواب بیدار می‌شوید بدن تان را کش و قوس دهید؟ این روش باعث بیدار شدن بدن شما می‌شود که در واقع راهی برای افزایش انرژی بدن تان است؛ بنابراین اگر در اواسط روز احساس خستگی یا کوفتگی کردید، با چند حرکت کششی، تمام انرژی‌های منفی را از خودتان دور کنید و به بدن تان بیدار باش دهید.

پروتئین بخورید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند خستگی را از شما دور کند، مصرف پروتئین است. اگر پس از یک روز کاری، به خانه رفتید و احساس کردید که هیچ انرژی ندارید، به جای مصرف شکلات و شیرینی، به فکر ماده‌ای که حاوی پروتئین است باشید. در این شرایط شما باید دور کربوهیدرات‌ها را خط بکشید، زیرا آن‌ها انرژی کاذب به شما داده که خیلی زود هم از بین می‌روند. به عنوان مثال سالاد، پنیر کم چرب، تخم مرغ پخته، بال مرغ یا حتی سالاد پاستا، می‌تواند گزینه‌های خوبی برایتان باشند.

کمی هوای تازه بخورید

این مورد کمی سخت است، از این رو که شاید شما در فضای بسته‌ای باشید و نتوانید از آنجا خارج شوید یا این که زمستان باشد و هوا برای بیرون رفتن نامساعد. اما اگر شرایط برایتان فراهم بود حتما به بیرون از خانه یا محل کارتان بروید و کمی هوای آزاد استشمام کنید. با این کار هورمون ملاتونین که هورمون خواب است در بدن شما کمتر ترشح می‌شود. علاوه بر آن، اگر در معرض آفتاب قرار بگیرید، بدن شما ویتامین دی لازم را دریافت کرده که خطر ابتلا به پوکی استخوان و برخی سرطان را کاهش می‌دهد.

در کارتان تغییراتی ایجاد کنید

اگر شما یک کار را هر روز و هر روز تکرار کنید، پس از مدتی کسل و بی حوصله می‌شوید. پس طبیعی ست که پس از این که ۹ ساعت کاری، زمانی که مجبورید یک سری وظایف کاری را تکرار و تکرار کنید، خسته و کسل بشوید. در این شرایط بهتر است که به کارتان کمی تنوع دهید. همین تنوع به شما انگیزه می‌دهد و ذهن تان را از این رو که باید به کار جدیدتان فکر کنید، باز می‌کند که در نهایت خستگی تان را نیز از بین می‌برد.

مرتب باشید

آیا می‌دانید که تمیزی میز کار، صفحه دسکتاپ کامپیوتر یا حتی خلوتی ایمیل تان می‌تواند تا حد زیادی از خستگی تان بکاهد؟ این کار‌ها نیاز به زمان زیاد یا تمرکز زیادی ندارد، اما تاثیری که بر شما می‌گذارد، بسیار است. اگر شما چندین ساعت را در مکانی شلوغ به سر ببرید و چشم تان مدام به شلوغی اطراف تان باشد، ناخوداگاه ذهن تان هم خسته و کلافه می‌شود؛ بنابراین برای تمرکز بیشتر، بهتر است که دورتان را مرتب و خلوت نگه دارید.

فعالیت داشته باشید

حتی اگر خسته بودید، سعی کنید که برای رفع خستگی فعالیتی انجام دهید که شما را از آن فضا دور کند. به عنوان مثال کمی قدم بزنید، به باشگاه بروید یا حتی با دوستان تان در کافی شاپ قراری بگذارید. همین تغییر فضا و فعالیت بدنی می‌تواند موجب شود که شما خستگی تان را فراموش کنید.

چای بنوشید

حتما شما هم احساس کرده اید که نوشیدن یک لیوان چای داغ خستگی را از تن شما دور می‌کند و به شما انرژی دوباره می‌بخشد. چای به دلیل کافئینی که دارد، خواب و خستگی را از تن شما می‌پراند. برای این که از فواید نوشیدن چای بیشتر بهرمند شوید، حتی می‌توانید به چای سیاه، چای سبز بنوشید.

به دوستی زنگ بزنید

لازم نیست که هر روز در محیط کار به دوستان تان زنگ و ساعت‌ها با آن‌ها گپ بزنید. فقط در شرایطی که واقعا احساس خستگی کردید و نمی‌توانید به کارتان ادامه دهید، برای تغییر حال و هوایتان با دوستان تماس بگیرید و کمی گفتگو کنید. همین کار، حتی اگر برای چند دقیقه باشد، به شما انرژی و انگیزه‌ای دوباره برای کار کردن می‌دهد.

آدامس تند بجوید

جویدن آدامس‌هایی با طرح‌های تند مثل نعنا، به برطرف کردن خستگی و خواب آلوگی شما کمک می‌کند. البته اگر می‌خواهید هر روز از این ترفند استفاده کنید، حواس تان باشد که از آدامس‌های بدون شکر مصرف کنید. هنگام جویدن آدامس نیز مراقب صدای دهان تان باشید تا موجب آزار همکاران تان نشود.

از اسانس رزماری استفاده کنید

رایحه رزماری می‌تواند به شما انرژی دهد و روحیه تان را عوض کند. علاوه بر آن، روی مغزتان نیز اثر گذاشته و سرعت عمل تان را بالا می‌برد؛ بنابراین می‌توانید اسانس این گیاه را در فضا پخش کنید یا این که آن را به دست تان بزنید و از احساس مثبتی که به شما می‌دهد، لذت ببرید.

آهنک گوش کنید

حتما شما هم این ترفند را امتحان کرده اید، زمانی که خیلی خواب آلود هستید، آهنگی شاد را پخش کرده اید و با آن انرژی گرفتید. موزیک شاد ، در شرایطی که خسته هستید هم می‌تواند به کمک تان آید؛ بنابراین چند آهنگ شاد را انتخاب کنید و در مواقعی که خسته اید، آن را با هندفری توی گوش تان بگذارید و با انرژی بیشتر به کارتان ادامه دهید.

بلند شوید و راه روید

هر از چند گاهی از جایتان بلند شوید و راه روید. یا حتی می‌توانید در مواقع خستگی کار‌هایی را که نیاز فعالیت بیشتری دارد و شما را مجبور می‌کند که از جایتان بلند شوید و به این طرف و آن طرف بروید، انجام دهید. نشستن بیش از اندازه شما را خسته و بی حوصله می‌کند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي