معرفی چند روش موثر برای درمان پوست مرغی

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 8 اسفند

بیماری پوست مرغی یکی از بیماری پوستی است که برخی از افراد به آن مبتلا هستند. این عارضه دلایل مختلفی دارد و همچنین روش های مختلفی برای درمان آن نیر وجود دارد. گهر در این بخش به معرفی چند روش موثر برای درمان پوست مرغی می پردازد.

معرفی چند روش موثر برای درمان پوست مرغی, پورتال خبری فرهنگی گهر

معرفی چند روش موثر برای درمان پوست مرغی

بیماری پوست مرغی در اثر هیپرتروفی و ضخیم شدن لایه شاخی پوست در منفذ فولیکول مو ایجاد میشود و با خشکی شدید پوست همراه است که موجب تشدید علائم میشود ، ارثی بوده و متاسفانه تاکنون فاقد درمان قطعی است.

البته استفاده از مرطوب کننده ها و ترکیبات رتینوئید تا حدودی آنرا کنترل میکند و گاهی اوقات ممکن است از PUVA هم استفاده شود. ولی اثر ماندگار و قطعی ندارد.

کرم کرایپل با فرمولاسیون خاص خود موجب مرطوب سازی و تنظیم ضخامت لایه شاخی پوست میشود ولی همانگونه که گفتم درمان قطعی و دائمی محسوب نمیشود.

پوست خشک و پوست دانه مرغی

خشکی پوست یک امر بسیار شایع است.خشکی پوست در تمام سنین و بر اثر عوامل مختلف میتواند رخ دهد.کراتوسیس پیلاریس که همان پوست دانه مرغی است ،یک وضعیت پوستی ارثی بوده که در ۴۰ درصد از جمعیت انسان ها احتمال بروز دارد.بعضی وقت ها کمک یک متخصص پوست برای تسکین دادن خشکی پوست و کراتوسیس پیلاریس بسیار ضروری می باشد.

کراتوسیس پیلاریس نوع پیشرفته ای از استعداد به خشکی پوست:برآمدگی های کوچک،گوشتی شکل و به رنگ قرمز را دانه مرغی شدن می نامند که به بافت پوست شکلی شبیه کاغذ شن مانند می دهد و شایع ترین قسمت آن در بالای بازوها و ران ها می باشد.

شایع ترین پوست دانه مرغی چه در کودکان و چه در بزرگسالان غالبا همراه با خارش میباشد،مخصوصا در هنگام زمستان یا در محیط های خشک و کم رطوبت.

زمانی که رطوبت افزایش می یابد به خصوص در تابستان پوست کمتر خارش داشته و رنگ متمایل به قرمز خود را از دست می دهد.

راهکارهای کاهش و درمان کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی:

۱.لایه برداری:

لایه برداری به طور منظم و مرتب، ساده ترین راه برای کاهش دانه ها و لک های پوست مرغی می باشد. این کار باعث ازبین بردن سلول های مرده ی پوست و آزاد کردن موهای برگشتی به پوست می شود و با این کار می توانید نتیجه ی مورد انتظارتان را پس از چند هفته لایه برداری به طور منظم مشاهده کنید و به پوست صافی دست یابید.

لایه برداری، می تواند به صورت مکانیکی یا با استفاده از مواد شیمیایی به عنوان پیلینگ پوست انجام شود. اگرچه در لایه برداری مکانیکی هیچگونه مواد شیمیایی به کار نمی رود، اما چون به طور مداوم، مالش روی پوست انجام می شود، ممکن است باعث تحریک پوست و خشن تر شدن آن در طول زمان شود.

۲.استفاده از لیف یا اسکراب اسفنجی:

سعی کنید هربار که به حمام می روید، با استفاده از لیف حمام یا یک قطعه ی اسفنجی، روی پوست حاوی دانه های پوست مرغی خود را مالش دهید. توجه کنید که با یک بار استفاده از لیف حمام، برجستگی های پوست ازبین نمی رود، بنابراین نباید هربار به طور شدید با لیف مالش دهید، زیرا ممکن است باعث تحریک و التهاب پوست شوید. همچنین بعد از هربار حمام، یک مرطوب کننده ی ملایم به پوست بدنتان بمالید.

۳.آرد جودوسر:

آرد جودوسر، اسکراب پوست ملایمی است که باعث صاف شدن پوست و ازبین رفتن برجستگی های پوست مرغی می شود. برای این کار، راهکار زیر را دنبال کنید:

 

مواد لازم:

  • ۲ قاشق غذاخوری آرد جودوسر
  • ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب یا شیر

روش کار:

برای این کار، مواد را باهم مخلوط کنید، روی نواحی دارای پوست مرغی بمالید و برای چند دقیقه پوستتان را با آن مواد، دایره وار ماساژ دهید. سپس ۲۰ دقیقه بعد آن را بشویید و یک نرم کننده به پوستتان اعمال کنید. تکرار این کار به طور مرتب و منظم، می تواند باعث نرم و ابریشمی شدن پوستتان شود.

۴.روغن زیتون:

مخلوط روغن زیتون و نمک، می تواند لایه بردار مناسبی برای کاهش پوست مرغی باشد به طوری که نمک، پوست را لایه برداری می کند و روغن زیتون باعث مرطوب کردن پوست می شود. برای این کار، راهکار زیر را دنبال کنید

مواد لازم:

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۳ قاشق غذاخوری نمک

روش کار:

برای این کار، مواد را باهم مخلوط کنید، روی نواحی حاوی پوست مرغی بمالید و برای چند دقیقه پوستتان را با آن مواد ماساژ دهید. سپس ۲۰ دقیقه بعد آن را با آب و صابون بشویید. این کار را به طور منظم و مرتب تکرار کنید تا از شر دانه های پوست مرغی خلاص شوید.

۵.روغن نارگیل:

روغن نارگیل، دارای خواص ضد التهابی است، به طور کامل جذب پوست می شود و باعث کاهش پوست مرغی می شود. برای این کار، راهکار زیر را دنبال کنید:

مواد لازم:

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر ( یا شکر قهوه ای )

روش کار:

برای این کار، ابتدا روغن نارگیل را برای مدتی در دمای اتاق یا به طور غیر مستقیم  روی حرارت ملایمی قرار دهید تا به مایع تبدیل شود. سپس مواد را باهم مخلوط کنید، پوست روی نواحی حاوی مرغی بمالید و برای چند دقیقه پوستتان را با آن مواد ماساژ دهید. بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید یا به حمام بروید.

۶.جوش شیرین:

جوش شیرین و نمک، یک لایه بردار قوی برای کاهش پوست مرغی می باشد. برای این کار، راهکار زیر را دنبال کنید:

مواد لازم:

  • ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۲ قاشق غذاخوری نمک
  • آب به مقدار لازم

روش کار:

برای این کار، ابتدا مواد را باهم مخلوط کنید و مقداری آب به این مخلوط اضافه کنید تا ترکیب خمیر مانندی ایجاد شود. سپس ترکیب حاصل را روی نواحی حاوی مرغی بمالید و برای چند دقیقه پوستتان را با آن مواد ماساژ دهید. بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید یا به حمام بروید. این کار را ۳ تا ۴ بار در هفته تکرار کنید تا پس از مدتی به نتایج مورد نظرتان دست یابید.

۷.سرکه سیب:

سرکه سیب، به عنوان یک لایه بردار شیمیایی عمل می کند و باعث آزاد کردن موهای بازگشتی به پوست و درنتیجه کاهش پوست مرغی می شود. برای این کار راهکار زیر را دنبال کنید:

مواد لازم:

  • سرکه سیب به مقدار لازم

روش کار:

برای این کار، ابتدا یک عدد لیف حمام یا اسفنج را به مقداری سرکه سیب آغشته کنید و با استفاده از آن، مناطق حاوی پوست مرغی خود را برای چند دقیقه مالش دهید. سپس ۲۰ دقیقه بعد آن را بشویید. اگر بعد از این کار، پوستتان خیلی خشک شد، از یک کرم مرطوب کننده یا چند قطره روغن نارگیل استفاده کنید. تکرار این کار به طور مرتب، باعث می شود تا پس از مدتی به نتایج دلخواهتان دست یابید.

۸.ماست:

اسید لاکتیک موجود در ماست، می تواند به عنوان یک لایه بردار قوی شیمیایی عمل کند و باعث کاهش پوست مرغی و مرطوب شدن پوست شود. راهکار زیر را دنبال کنید:

مواد لازم:

  • ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری ماست

روش کار:

برای این کار، ماست را به مناطق حاوی پوست مرغی بمالید و پس از ۲۰ دقیقه با آب و صابون ملایمی آن را بشویید. تکرار این کار به طور مرتب، باعث می شود تا پس از مدتی به نتایج دلخواهتان دست یابید.

۹.آلفا هیدروکسی اسید:

کرم های حاوی ۱۰% آلفا هیدروکسی اسید، می توانند پوست را بدون هیچ عوارض جانبی لایه برداری کنند و درنتیجه باعث کاهش پوست مرغی شوند. برای این کار، این کرم های را به طور مرتب و منظم روی مناطق حاوی پوست مرغیتان بمالید، به مدت چند دقیقه ماساژ دهید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید. تکرار این کار می تواند به نتایج مورد نظرتان منجر شود.

۱۰.ویتامین A ( رتینول ):

طبق تحقیقات، ویتامین A ( رتینول )، می تواند به طور موثری به درمان التهاب، آکنه، دانه ها، لکه های قهوه ای پوست  و درنتیجه پوست مرغی کمک کند. برای این کار، راهکار زیر را دنبال کنید:

مواد لازم:

  • ۱ تا ۲ عدد کپسول ویتامین A

روش کار:

برای این کار، محتویات کپسول ویتامین A را روی مناطق حاوی پوست مرغی بمالید و پس از ۲۰ دقیقه آن را بشویید. این کار را به طور مرتب تکرار کنید تا پس از مدتی به نتایج دلخواهتان دست یابید. توجه کنید که هنگامی که از ویتامین A روی پوستتان استفاده می کنید نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید، زیرا ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.

۱۱.رژیم غذایی مناسب:

از آنجایی که کراتوز پیلاریس با خشکی پوست بدتر می شود، باید با استفاده از سبزیجات و میوه های تازه، آب فراوان، ماهی های روغنی، آجیل و غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا۳ به طور مرتب و منظم، پوستتان را هیدراته نگه دارید.

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی، یک بیماری ژنتیکی و ارثی می باشد که ممکن است به طور کامل درمان نشود اما با تکرار روش های بالا به طور مرتب و منظم، یعنی لایه برداری پوست و مرطوب نگه داشتن آن، می توانید این بیماری پوستی را تحت کنترل بگیرید و باعث کاهش آن شوید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي