درمان قند خون بالای 300

تاريخ : 29 دی

قند خون به دلیل دیابت می باشد.قند خون موقعی بالا می رود که مقدار انسولین بدن به حداقل برسد. راهکارهای زیادی برای کنترل و پایین آوردن قند خون وجود دارد . در این مطلب درمان قند خون بالای ۳۰۰ را به شما آموزش میدهیم.

درمان قند خون بالای ۳۰۰

درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

چگونه قند خون را پایین بیاوریم؟

بالا رفتن قند خون زمانی اتفاق می افتد که بدنتان نمی تواند به طور مؤثر قند را از خون به درون سلول ها انتقال دهد. زمانی که این مورد بررسی نشود به دیابت منجر می شود. حال خوب می دانید با وجود دیابت چه خطری شما و زندگی شما را تهدید می کند البته اگر ندانید چگونه با آن کنار بیاید و با آن مقابله کنید.

مطالعه ای از سال ۲۰۱۲ گزارش کرد که ۱۲ تا ۱۴ درصد بزرگسالان در دنیا دیابت نوع ۲ دارند، این در حالیست که ۳۷ تا ۳۸ درصد آنها در دستۀ پیش دیابت قرار می گیرند. این یعنی حدود ۵۰ درصد از کل بزرگسالان دنیا دیابت یا پیش دیابت دارند.

تغییر سبک زندگی اولین و کارامد ترین روش برای مقابله با دیابت و قند خون است که اگر اراده شما به اندازه کافی قوی باشد از همین الان این مشکل حل شده به حساب می آید.  درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

برای درمان قند خون بالای ۳۰۰ به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم می تواند به کاهش وزن کمک کند و حساسیت انسولین را بالا ببرد. اگر مشکل کنترل قند خون دارید باید به طور منظم سطح آن را چک کنید. این به شما کمک می کند یاد بگیرید بدن شما چگونه به فعالیت های مختلف واکنش نشان می دهد و مانع بالا رفتن یا پایین رفتن بیش از حد قند خونتان شوید. شکل های مناسب ورزش عبارتند از وزنه برداری، راه رفتن سریع، دویدن، دوچرخه سواری، رقص، راهپیمایی طولانی مدت، شنا و غیره.

درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

برای درمان قند خون بالای ۳۰۰ جذب کربوهیدراتتان را کنترل کنید

بدن شما کربوهیدرات را به قندها (عمدتاً گلوکز) تجزیه می کند، و سپس انسولین قند را به خونتان انتقال می دهد. زمانی که کربوهیدرات زیادی بخورید یا عملکرد انسولینتان دچار مشکل شود، این فرایند با شکست مواجه می شود و میزان گلوکز خون بالا می رود. با این وجود چند کار می توانید در این مورد انجام دهید.

انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می کند که جذب کربوهیدرات ها را از طریق محاسبۀ آنها یا با استفاده از یک سیستم تبادل مواد غذایی کنترل کنیم. همچنین برخی از مطالعات نشان داده اند که این روش ها می توانند به شما کمک کنند تا وعده های غذایی تان را به طور مناسب برنامه ریزی کنید، که این کار کنترل قند خون را نیز بهبود می بخشد.

بسیاری از مطالعات نیز نشان می دهند که یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم می تواند به کنترل سطح خون در طولانی مدت کمک کند.

اصل اساسی: کربوهیدات ها به گلوکز تجزیه می شوند که سطوح قند خون را بالا می برد. کاهش جذب کربوهیدرات می تواند به کنترل قند خون کمک کند.

برای درمان قند خون بالای ۳۰۰ جذب فیبرتان را بالا ببرید

درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

فیبر روند هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند می کند. به همین دلیل باعث افزایش تدریجی سطح قند خون می شود. به علاوه نوع فیبر مصرفی تان می تواند حائز اهمیت باشد.

دو نوع فیبر وجود دارد: حل شدنی و غیر حل شدنی. اگرچه هر دوی اینها حائز اهمیت هستند اما نشان داده شده است که فیبرهای حل شدنی به طور ویژه برای پایین آوردن سطح قند خون کاربرد دارند. به علاوه یک رژیم سرشار از فیبر می تواند دیابت نوع ۱ را با تقویت کنترل قند خون و کاهش قند خون مدیریت کند. غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از سبزیجات، میوه ها، دانه های خوردنی مانند لوبیا و غلات. میزان توصیه شده برای جذب فیبر حدود ۲۵ گرم در روز برای زنان و ۳۸ گرم در روز برای مردان است. این مقدار حدود ۱۴ گرم به ازای هر ۱۰۰۰ کالری است.

برای درمان قند خون بالای ۳۰۰ آب بنوشید و بدنتان را آبدار نگه دارید

درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

نوشیدن مقدار آب کافی کمک می کند تا سطح قند خونتان را در محدودۀ سالم نگه دارید. نوشیدن آب علاوه بر پیشگیری از کم شدن آب بدن به کلیه هایتان کمک می کند تا قند اضافۀ خون را از طریق ادرار دفع کنند. یک مطالعۀ مشاهده ای نشان داد کسانی که آب بیشتری می نوشند کمتر در معرض خطر بالا رفتن قند خون قرار دارند. نوشیدن آب به طور منظم آب لازم خون را تأمین می کند، سطح قند خون را پایین می آورد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. فراموش نکنید که آب و دیگر نوشیدنی های بدون کالری بهترین نوشیدنی ها هستند. نوشیدنی های شیرین شده با شکر، گلوکز خون را بالا می برند، باعث افزایش وزن می شوند و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند.

برای درمان قند خون بالای ۳۰۰ میزان پروتئین را کنترل کنید

درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

کنترل پروتئین به جذب منظم کالری کمک می کند و می تواند به کاهش وزن منجر شود. در نتیجه کنترل وزنتان سطح سالم قند خون را ارتقاء می دهد و همانطور که نشان داده شده است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. کنترل اندازۀ وعده های غذایی نیز به کاهش جذب کالری و به دنبال آن به کاهش قند خون کمک می کند.

در اینجا به توصیه هایی برای کنترل سهم غذا اشار می کنیم:

  • سهم غذایتان را اندازه بگیرید و وزن کنید.
  • از بشقاب های کوچکتر استفاده کنید.
  • از رفتن به رستوران های سلف سرویس خودداری کنید.
  • برچسب مواد غذایی را بخوانید و اندازۀ وعده های غذایی را بررسی کنید.
  • میزان کالذی مصرفی روزانه تان را ثبت کنید.
  • آهسته غذا بخورید.

اصل اساسی: هر چه بیشتر روی اندازۀ وعدۀ غذایی تان کنترل داشته باشید بهتر می توانید سطح قند خونتان را کنترل کنید.

 

برای درمان قند خون بالای ۳۰۰ سطح استرس را کنترل کنید

درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

استرس می تواند بر سطح قند خونتان تأثیر بگذارد. هورمون هایی مانند گلوکاگون و کورتیزول در طول استرس نهان هستند. این هورمون ها باعث می شوند سطح قند خون بالا برود. یک مطالعه نشان داده است که ورزش کردن، تمدد اعصاب (ریلکسیشن)، و مراقبه (مدیتیشن) به طور قابل توجهی استرس دانش آموزان را کاهش داده و سطح قند خون را پایین می آورد.

ورزش کردن و روش های ریلکسیشن مانند یوگا و کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی نیز می توانند مشکلات ترشح انسولین را در دیابت های مزمن برطرف کنند.

اصل اساسی: کنترل سطح استرس از طریق ورزش کردن و روش های ریلکسیشن مانند یوگا می توانند سطح قند خونتان را کنترل کنند.

برای درمان قند خون بالای ۳۰۰ خواب با کیفیت و به اندازه داشته باشید

درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

قبل تر در هاو کن یو در رابطه با خواب سالم و مفید صحبت کردیم که در لینک زیر می توانید مطالعه و مشاهده کنید. داشتن خواب کافی یک حس عالی به شما می دهد و برای سلامتی شما ضروری است. عادت های خوابی ضعیف و فقدان استراحت نیز می تواند بر سطح قند خونتان و حساسیت انسولین بدنتان تأثیر بگذارد. این موارد می توانند اشتهای شما را افزایش دهند و باعث افزایش وزن شما شوند.

محرومیت از خواب میزان آزاد شدن هورمون های رشد را کاهش داده و سطح کورتیزول را افزایش می دهد. هر دوی اینها نقش مهمی در کنترل قند خون ایفا می کنند. به علاوه خواب خوب شامل کمیت و کیفیت می شود. بهترین حالت این است که هرشب مقدار خواب کافی و  با کیفیت داشته باشیم.

غذاهایی را بخورید که سرشار از کروم و منیزیم هستند

سطح بالای قند خون و دیابت به کمبود عناصر غذایی کم مصرف نیز مربوط می شود. عناصر غذایی کم مصرف ترکیبات اصلی و مغذی مانند ویتامین ها هستند که به مقدار خیلی کم برای زندگی لازم هستند. نمونه های آن شامل کمبود مواد معدنی کروم و منیزیم هستند. کروم در متابولیسم کربوهیدرات ها و چربی ها درگیر می شود. همچنین به کنترل سطح قند خون کمک می کند و فقدان آن شما را مستعد عدم پذیرش کربوهیدرات ها می کند. با این وجود مکانیزم های پشت این کاملا شناخته شده نیستند. مطالعات هم یافته های مختلطی را گزارش کرده اند.

اصل اساسی: خوردن غذاهای سرشار از کروم و منیزیم به طور منظم می تواند به پیشگیری از کمبود و کاهش مشکلات قند خون کمک کند.

برای درمان قند خون بالای ۳۰۰ سرکۀ سیب را امتحان کنید

درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

سرکۀ سیب فواید زیادی برای سلامتی دارد. قند خون را به سرعت پایین می آورد، احتمالاً این کار را با کاهش تولید قند خون توسط کبد یا افزایش استفاده از آن توسط سلول ها انجام می دهد. همچنین مطالعات نشان داده اند که سرکه به طور قابل توجهی بر واکنش بدنتان نسبت به قندها تأثیر می گذارد و حساسیت انسولین را تقویت می کند. به منظور قرار دادن سرکۀ سیب در رژیم غذاییتان می توانید آنرا به سالادتان اضافه کنید یا ۲ قاشق چایخوری از آن را در ۸ اونس (۲۲۶ گرم) آب ترکیب کنید و بنوشید. با این حال در صورتی که قبلاً از داروهای کاهش قند خون استفاده می کرده اید بهتر است قبل از مصرف سرکۀ سیب با پزشکتان مشورت کنید.

برای درمان قند خون بالای ۳۰۰ عصارۀ دارچین را امتحان کنید

درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

 دارچین دارای خواص زیادی برای سلامتی است. این ماده با کاهش مقاومت انسولین در سطح سلولی حساسیت انسولین را تقویت می کند. مطالعات نشان می دهند که دارچین نیز سطح قند خون را تا بش از ۲۹ درصد کاهش می دهد. دارچین همچنین با سرعت بسیار پایین تری مشابه با انسولین عمل می کند. مقدار مصرف مؤثر ۱ تا ۶ گرم یا ۰.۵ تا ۲ قاشق غذاخوری دارچین در روز است. اما بیش از این حد مصرف نکنید زیرا دارچین بیش از حد می تواند خطرناک باشد.

برای درمان قند خون بالای ۳۰۰ وزن و کاهش قند خون

درمان قند خون بالای 300, پورتال خبری فرهنگی گهر

بدیهی است که حفظ وزن سالم سلامتی شما را بهبود می بخشد و از مشکلات سلامتی در آینده جلوگیری می کند. همچنین کنترل وزن میزان قند خون سالم را تقویت می کند و آنطور که نشان داده شده است خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. حتی یک کاهش ۷ درصدی در وزن بدن می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا ۵۸ درصد کاهش دهد و به نظر می رسد که حتی از دارو هم بهتر عمل می کند.موضع دیگر این است که این خطرات کاهش یافته سال ها پا برجا هستند. شما باید نسبت به اندازۀ دور کمرتان هم هوشیار باشید زیرا احتمالا این قسمت مهمترین عامل مربوط به وزن برای تخمین خطر ابتلا به دیابت است. اندازۀ ۳۵ اینچ (۸۸.۹ سانتی متر) و بیشتر برای زنان و ۴۰ اینچ (۱۰۱.۶ سانتی متر) یا بیشتر برای مردان  با خطر افزایش یافتۀ ابتلا به مقاومت انسلولین، بالا رفتن قند خون و دیابت نوع ۲ همراه است. داشتن اندازۀ سالم و مناسب دور کمر حتی می تواند از وزن کلی بدنتان هم مهمتر باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي