درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

یکی از راه های پیشگیری از فشار خون بالا، استفاده از عرقیجات است. درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی و معرفی عرقیجات آن موضوع مطلب امروز ما می باشد. با ما همراه باشید…

درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

چه عرقیاتی برای درمان فشار خون موثر هستند؟

درمان فشار خون روش های مختلفی دارد اما در ابتدا لازم است تا تشخیص دهید که فشارخون شما بالاست یا پایین و اصلا فشار خون چیست؟

شاید تعجب کنید اما باید بدانید که همه افراد فشار خون دارند یعنی بدون فشار خون قادر به ادامه حیاط نیستید چرا که خون بر اثر فشار در رگ ها به سایر اندام ها می رسد.

اما این فشار خون بالا و یا فشار خون پایین است که خطر آفرین خواهد بود و بایستی هر چه سریع تر به درمان فشار خون بپردازید.

حال تفاوت فشار خون بالا و فشار خون پایین را با یکدیگر مرور خواهیم کرد سپس درمان گیاهی فشار خون پایین و درمان گیاهی فشار خون بالا را به شما معرفی می کنیم و به شما خواهیم گفت که چه عرقیات گیاهی می توانند در این راستا کمک کننده باشند.

پس 5 دقیقه از زمان خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید تا با آسان ترین روش ها به درمان فشار خون خود یا عزیزانتان بپردازید.

فشار خون پايين چیست؟

اگر جریان خون در رگ ها به قدری کاهش یابد که رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به سایر ارگان های حیاتی بدن مانند مغز، قلب و کلیه را با اختلال روبرو کند به این اختلال فشار خون پایین گفته می شود که بایستی به سرعت درمان شود در غیر این صورت این اندام های مهم را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

فشار خون بالا چیست؟

بیماری که امروزه به صورت متداول در بین افراد زیادی وجود دارد فشار خون بالا است.

زمانی که خون بیشتری پمپاژ شود و یا اینکه خون به دیواره رگ ها فشار وارد کند گفته می شود که شخص دچار فشار خون بالاست.

توجه داشته باشید که بایستی سریعا برای درمان فشار خون اقدام کنید چرا که این عارضه را بیماری خاموش می نامند که ممکن است منجر به مرگ شود.

عرقیات گیاهی پایین آورنده فشار خون

یکی از راه های پیشگیری و حتی درمان فشار خون استفاده از عرقیات گیاهی و داروهای طبیعی است به همین جهت برخی عرقیات گیاهی پایین آورنده فشار خون را به شما معرفی می کنیم.

عرق شیرین بیان:

یکی دیگر از عرقیات گیاهی پایین آورنده فشارخون، شیرین بیان است؛ البته پیش از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید. برای استفاده از این عرق بایستی صبح به صورت ناشتا یک فنجان از آن را در یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و مصرف نمایید.

همیشه بهار:

عرق همیشه بهار نه تنها برای درمان فشار خون بلکه در تصفیه خون نیز نقش به سزایی ایفا می کند.

عرق بیدمشک:

این ماده را می توان عصاره ای برای پیشگیری از فشار خون دانست که مقوی قلب است و ضد فشار خون.

درمان فشار خون بالا

برگ زیتون:

عرق برگ زیتون یک عرق مناسب برای فشار خون است که مقوی بوده و خاصیت قابض کنندگی دارد. برای درمان فشار خون می توانید آن را به همراه یک فنجان آب سرد میل کنید.

عرق دارچین:

عرق دارچین برای کاهش قند خون، چربی خون و حتی درمان فشار خون نیز موثر است.

همیشه بهار:

عرق همیشه بهار نه تنها برای درمان فشار خون بلکه در تصفیه خون نیز نقش به سزایی ایفا می کند.

عرق سنبل الطیب، عق کرفس، عرق 10 گیاه:

هر سه این عرقیات برای درمان فشار خون کاربرد داشته و تنظیم کننده فشار خون هستند.

البته باید دقت کنید که در مصرف این نوع عرقیات به هیچ وجه افراط نکنید و روزانه یک الی دو فنجان از آن ها برای درمان فشار خون کفایت می کند.

درمان گیاهی فشار خون

– زالزالک

زالزالک نوعی گیاه جنگلی است که نقش به سزایی بر کاهش فشار خون ایفا می کند. گیاه زالزالک سرشار از آنتی اکسیدان بوده که تاثیر مثبتی بر سلامت قلب و عروق خواهد گذاشت.

به گفته دانشمندان، زالزالک موجب افزایش انقباض عضلات قلب شده و عروق کرونر را گشاد می کند که در نتیجه آن خون رسانی بهتری به سایر اندام ها و بافت های بدن می گردد.

زالزالک علاوه بر این که به درمان فشار خون کمک می کند ممکن است در برخی از افراد باعث تهوع گردد بنابراین لازم است تا پیش از استفاده با پزشک خود مشورت نمایید.

– بومادران

محققان بر این باور اند که گیاه بومادران موجب گشاد شدن عروق خونی شده و برای افراد با فشار خون بالا موثر است. گونه خاصی از این گیاه با نام Achillea wilhelmsii در کاهش فشار خون دیاستولیک و سیستولیک در افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند نقش به سزایی ایفا می کند.

تذکر: اگر باردار یا شیرده هستید و یا به گیاهان گل مینا حساسیت دارید به هیچ وجه از این گیاه استفاده نکنید.

– زیره سیاه

زیره را معمولا به عنوان ادویه می شناسیم اما این دانه های کوچک همواره به دلیل خواص درمانی فوق العاده ای که دارند مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته اند. یکی از این خواص کمک به درمان فشار خون است. بر اساس مطالعات، مصرف روزانه عصاره زیره سیاه آن هم به مدت دو ماه متوالی می تواند به درمان فشار خون منجر شود.

– کرفس

کرفس یکی از سبزیجات آب دار و پر خاصیتی است که می توان به شیوه های مختلفی مصرف نمود. این سبزی هم به عنوان غذا کاربرد دارد و هم به عنوان دارو! یکی از خواص دارویی کرفس، کمک به درمان فشار خون بالا است که در طب سنتی چینی نیز تاکید بسیاری بر خوردن آن می شود.

– تخم کتان

این دانه های کوچک، سرشار از اسید های چرب امگا 3 بوده که به حفظ سلامت قلب کمک شایانی می کنند. تخم کتان فشار خون را تثبیت کرده، کلسترول خون را پایین می آورد و همچنین آنتی اکسیدانی قوی برای حفظ سلامت بدن به شمار می رود.

در برخی شرایط ممکن است که تخم کتان در معده هضم نشده و از بدن دفع شود به همین جهت بهترین روش مصرف آن این است که به صورت آسیاب شده خورده شود.

برای درمان فشار خون به کمک تخم کتان یک الی 2 قاشق پر از پودر تخم کتان را روی غذا و یا نوشیدنی خود بریزید.

– هل

هل یک ادویه معطر هندی است به عنوان داروی کاهش فشار خون نیز شناخته می شود. هل یک دانه پر خاصیت و سرشار از پتاسیم و منیزم است به کاهش فشار خون و سلامت قلب کمک زیادی می کند. برای درمان فشار خون، روزانه مقداری هل در چای خود بریزید و نوش جان کنید. مصارف دیگر آن به صورت ادویه و افزودنی به سایر خوراکی ها نیز موثر خواهد بود.

– دارچین

دارچین ادویه پر طرفداری است که تقریبا می توان گفت تمام مادران ایرانی این ادویه را در آشپزخانه خود دارند و از آن برای تهیه چای و ادویه غذا استفاده می نمایند اما شاید از خواص درمانی آن بی اطلاع باشید و تنها به خاطر طعم دهی و عطر دهی از دارچین استفاده می کنید؛ در این خصوص باید بگوییم که دارچین یک داروی گیاهی موثر برای درمان فشار خون شناخته می شود بنابراین از مصرف آن غافل نشوید.

درمان فشار خون بالا با طب سنتی

در طب سنتی مزاج افراد با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت ها در شیوه درمان فشار خون نیز متفاوت است و برای درمان فشار خون در افراد با مزاج های مختلف از شیوه های درمانی متفاوتی کمک گرفته می شود. این راهکار ها در ادامه برای شما شرح داده شده اند:

درمان فشار خون در مزاج صفراوی

گاهش اوقات فشار خون در افراد صفراوی با علائمی همچون زردی چهره بروز می کند. این افراد برای پیشگیری و کنترل فشار خون بایستی از مصرف غذاهای گرم، چرب و شیرین و همچنین ادویه هایی همچون فلفل و زنجبیل پرهیز کنند.

درمان فشار خون در مزاج بلغمی

در این دسته از افراد، فشار خون با سیاهی رنگ چهره همراه است. افراد با مزاج بلغمی نباید لبنیاتی همچون ماست، دوغ و یا سالاد مصرف کنند و در عوض از خوراکی هایی با طبع گرم بیشتر استفاده کند. مصرف آویشن و سیاه دانه به این افراد توصیه می شود.

توصیه ها طب سنتی برای کاهش فشار خون 

دم نوش های گیاهی توصیه شده درطب سنتی

دم نوش هایی که برای درمان فشار خون در طب سنتی به آن ها اشاره شده است شامل دم نوش چای ترش، دم کرده گل گاو زبان، لیمو امانی و دمنوش میوه آلبالو است؛ البته دم کرده زرشک، میوه نسترن، فلوس و خیار چنبر نیز برای پایین آوردن فشار خون نیز توصیه می شوند.

رژیم سیر و لیمو بگیرید!

30 حبه سیر پوست گرفته شده را با 5 لیمو ترش تازه با پوست به صورت برش خورده در مخلوط کن بریزید تا خمیری شکل شود. حال خمیربه دست آمده را روی شعله ملایم قرار دهید تا به دمای جوش برسد، معجون خود را در یخچال قرارداده و صبح ها به صورت ناشتا 50 سی سی از آن را به مدت 40 روز مصرف کنید. این عصاره یک ماده معجزه آسا برای درمان فشار خون خواهد بود.

شربت سیر!

اگر می خواهید به سرعت فشار خون خود را پایین بیاورید دست به کار شوید و این شربت عجیب و غریب را آماده کنید. دو پیاز سیر را له کنید و در یک لیوان آب به همراه مقداری شکر بریزید و اجازه دهید جوش بیاید. هر روز 2 قاشق سوپ خوری از این عصاره را مصرف نمایید.

درمان فشار خون بالا با بدبوی جادویی

فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

سیر یکی از خوراکی هایی است که به دلیل بوی تند و تیزی که دارد، کمتر کسی به سراغ آن می رود اما باید بگوییم درمان فشار خون بالا با سیر جواب دهی بیشتری نسبت به سایر روش های گیاهی خواهد داشت. این ماده بد بو از گذشته تاکنون یک داروی گیاهی ارزشمند بوده که برای اهداف پزشکی کاربرد بسیاری داشته است.

فواید سیر به قدری زیاد است که به نوعی می توان گفت اکثر امراض را به کمک آن می توان بهبود بخشید چرا که خاصیت آنتی باکتریایی موجود در سیر مانند یک پنی سیلین طبیعی در بدن انسان عمل می کند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی این ماده، مشخص شد که مصرف سیر و مکمل های غذایی آن سبب کاهش سرعت انعقاد خون شده و از لخته شدت خون و بروز سکته های مغزی و قلبی جلوگیری می کند.

سیر یک آسپیرین طبیعی بوده که خون رسانی به قلب را افزایش می دهد البته باید توجه داشته باشید که نباید در مصرف آن زیاده روی کنید چرا که ممکن است موجب خونریزی داخلی گردد.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه