درمان شپش با اسپند (درمان قطعی شپش)

شپش یکی از حشرات موزی که بیشتر در بین موها و سر افراد زندگی می کند در ادامه درمان شپش سر با اسپند را می خوانید، تخم ریزی شپش بسیار سریع و زیاد است و در صورتی که شپش به سر شما بزند بایست هر چه سریعتر آنرا دفع کنید.

درمان شپش با اسپند (درمان قطعی شپش)

درمان شپش سر با اسپند

شپش سر یک نوع بیماری انگلی می‌باشد که در سراسر دنیا شایع است. شپش سر یک نوع حشره‌ای بدون بال بوده که شش پا دارد اگر یکی از پاهایش با شانه کردن بشکند دیگر نمی‌تواند زنده بماند. اندازه شپش یک تا دو میل متر می‌باشد اما روی سر قابل مشاهده است. معمولاً این حشره به راحتی روی موهایی که تمیز و شانه زده نیست می‌تواند به راحتی زندگی کند.

این حشره در سر انسان که دارای شرایط مناسبی برای زندگی این حشره می‌باشد زندگی می‌کند. حتی این حشره از خون هر 4 ساعت تغذیه می‌کند. رشک یا pediculus نام تخم شپش است.

این تخم بیضی شکل و سفید رنگ و کوچک بوده و به فاصله 5 میلی متری از ریشه‌ ی مو که از نظر رطوبت و دما مناسب است به مو می‌چسبد.

تخم‌ها هر کدام در یک کپسول بسیار چسبناک قرار دارند و به راحتی از ریشه‌ ی مو جدا نمی‌شوند. هر شپش ماده بین 50 تا 150 تخم از خود به جا گذاشته که طول عمر هر شپش به طور میانگین 30 روز می‌باشد.

 

علائم ابتلا

وقتی شپش به سر شما سرایت کرده به است به طور معمول علائمی از قبیل خارش را به همراه دارد چرا که به دلیل راه رفتن این حشره و تغذیه از خون فرد شما متوجه خارش می‌شوید.

معمولاً خارش در نواحی پشت سر و اطراف گوش‌ها بیشتر احساس می‌شود با گذشت چند روز تا چند هفته شدت خارش‌ها بیشتر می‌شود و به همراه آن عفونت سر، بزرگ شدن غدد لنفاوی پشت سر و چسبیدن موها به همدیگر را مشاهده می‌کنید. همچنین حالت شوره‌ ی شدید سر که در اصل تخم‌های تولید شده شپش است را می‌توانید روی سر مشاهده کنید.

چگونگی انتقال بیماری

این نوع بیماری از طریق سر آلوده به شپش به سر سالم انتقال می‌یابد. در صورت استفاده از ملافه،روسری، کلاه و یا شانه فرد مبتلا به بیماری به سرعت این بیماری منتقل می‌شود.

اگر کودکی که سرش به شپش آلوده است به مدرسه برود می‌تواند به دوستانش این بیماری را انتقال دهد. تشخیص زود هنگام والدین می‌تواند به بهبودی این بیماری کمک کند.

این بیماری بین افراد 7 تا 18 سال رایج است و در بین دختران به دلیل داشتن موهای بلند شیوع بیشتری دارد. اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند به قسمت‌های دیگر بدن آسیب برساند.

 

راه درمان شپش با اسپند

اسپند در طب سنتی یک گیاه دارویی پر خاصیت به شمار می‌رود. دانه‌ ی این گیاه خاصیت ضدعفونی دارد و در خانه به عنوان ضد عفونی کننده و خوشبو کننده هوا و یا دور کردن چشم زخم و حتی دور کردن حشرات می‌سوزانند.

اسپند در آسیا نیز به عنوان کرم کش و ضد انگل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای قاعده آوری و مسکن و خواب آوری مورد مصرف قرار گرفته و حتی در آفریقا به عنوان تب بُر شناخته شده است.

درمان شپش با اسپند (درمان قطعی شپش)

نحوه استفاده از اسپند برای درمان شپش سر

یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کنید و با یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و فرصت دهید به مدت 15 دقیقه این مخلوط دم بکشد.

در صورتی که موهای فرد بلند باشد مقدار اسپند را دو یا سه برابر کنید.

موهای فرد شپش زده را کاملا با این مخلوط آغشته کنید .شما می‌توانید روی موها یک کیسه‌ ی مشمایی بیندازید. فرصت دهید تا به مدت 45 دقیقه روی موها باقی بماند و سپس موها را با آب گرم بشورید.

برای بهبودی کامل این کار را در مدت یک هفته انجام دهید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه