درمان سردرد با این مواد غذایی

تاريخ : 29 خرداد

این مطلب از سایت گهر اختصاص دارد به : درمان سردرد با این مواد غذایی
از شما همراهان همیشگی گهر دعوت می کنیم همچنان گهر را همراهی کنید. پیشاپیش از همراهی شما عزیزان سپاسگزایم.

.

درمان سردرد با این مواد غذایی, پورتال خبری فرهنگی گهر

.

میگرن شایع‌ترین نوع سردرد است و بیشتر خانم‌ها گرفتار آن می‌شوند. «میگرن» در منابع پزشکی از دسته سردردهای بی‌خطر و البته بسیار آزار‌دهنده به حساب می‌آید. این بیماری کیفیت زندگی را به‌شدت پایین آورده و در شغل، ‌تحصیل و کارهای روزمره اختلال ایجاد می‌کند. اگر تا به حال دچار آن نشده باشید حتما توصیف دردهای آزاردهنده‏اش را شنیده ‏اید.

این غول بی‏شاخ و دم می‌تواند زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آن را به کام انسان تلخ کند. افراد مبتلا به میگرن همیشه به دارو پناه برده ‏اند، اما دارو اثر صد درصدی ندارد و راه‌های دیگری باید برای این مشکل وجود داشته باشد. پزشکان معتقدند با حذف برخی مواد غذایی و اضافه کردن برخی دیگر می‌توان تا حد زیادی از شدت حملات میگرن کم کرد. در ادامه این مواد غذایی عنوان می‌شوند:

آنتی‌اکسیدان‌ها

مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان از جمله میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات بهترین خوراکی‌ها برای مبتلایان به میگرن محسوب می‌شود. سیب و گلابی رسیده و شیرین، انجیر و انگور می‌تواند به رفع سردرد کمک کند. روغن‌های مایع گیاهی مثل زیتون، ذرت، سویا، کانولا و آفتابگردان هم دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است. اسیدهای چرب موجود در آنها نیز اثرات ضد التهابی دارد. البته این دلیل نمی‌شود افراد میگرنی بیشتر از دیگران روغن مصرف کنند بلکه بهتر است سهم چربی‌های روزانه‌شان را از این روغن‌ها تامین کنند. روغن‌های گیاهی اگر به صورت طبیعی مصرف شود اثرات مفیدتری خواهد داشت یعنی نباید برای پخت و پز یا سرخ کردن استفاده کرد بلکه باید در سالاد یا بعد از پخت روی برنج و… مصرف شود.

ریزمغذی‌ها

امگا ۳ خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. منیزیم نیز ضد انقباض عروق و ضد التهاب است بنابراین هر دو در کاهش عوارض میگرن تاثیرگذار هستند. از طرفی کلسیم، پتاسیم و منیزیم همگی از املاح داخل سلولی است و باعث تعادل آب و الکترولیت‌های بدن می‌شود بنابراین دقیقا برخلاف سدیم عمل می‌کند.

درواقع سدیم فشار خون را بالا می‌برد، انقباض عروقی را زیاد و میگرن را تشدید می‌کند. به گفته دکتر وفا کمبود ریزمغذی‌ها در جامعه بسیار شایع است و شاید لازم باشد بعضی از افراد مبتلا به میگرن، تحت نظر پزشک از مکمل‌های آنها استفاده کنند. بهترین منبع خوراکی کلسیم نیز لبنیات است اما به خاطر بسپارید افراد میگرنی نباید از لبنیات تخمیری مثل پنیر، ماست چکیده و قره‌‌قوروت استفاده کنند.

افرادی که علاوه بر میگرن دچار کم‌خونی هستند حتما باید تحت نظر پزشک از مکمل‌های آهن استفاده کنند چراکه کم‌خونی باعث تشدید میگرن می‌شود. ضعف جسمانی نیز باعث پایین آمدن آستانه تحمل درد می‌شود. حتی بعضی از این بیماران در برابر دردهای فرسایشی علائم روحی و روانی پیدا می‌کنند.

در زمان وقوع حمله میگرن، فرد باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کند و در همان ابتدا بلافاصله یک قرص مسکن به علاوه یک قرص ضداستفراغ مصرف کند. داروهای ضداستفراغ مثل «متوکلوپرامید» یا «دومپریدون » گیرنده‌های استفراغ در مغز را بلاک می‌کند تا احساس تهوع از بین برود. در واقع خیلی از بیماران میگرنی اگر در چند دقیقه اول حمله میگرن، داروی ضدتهوع و مسکن مصرف نکنند به حدی دچار استفراغ می‌شوند که دیگر داروی خوراکی را هم تحمل نمی‌کنند و بالا می‌آورند. در این صورت فقط می‌توان از داروهای تزریقی استفاده کرد.

از دیگر راهکارهای گیاهی موثر بر میگرن می‌توان به ماساژ کف سر و ناحیه گیجگاهی با روغن‌های گیاهی همچون اسطوخودوس، نعناع فلفلی، ریحان و همچنین بوییدن اسانس‌های آنها اشاره کرد. مصرف خوراکی ریحان نیز می‌تواند به کاهش علائم میگرن کمک کند.

ایجاد نظم در ساعات غذایی، خوب جویدن، آهسته خوردن و پرهیز از مصرف مایعات همراه غذا و تا دو ساعت پس از آن برای کلیه افراد به‌خصوص بیماران مبتلا به سردرد ضروری است.

دانه کتان از منابع غنی امگا ۳ به حساب می‌آید. مصرف خوراکی آن به صورت روغن یا دانه پودر شده همراه با غذا می‌تواند به کاهش دردها و حملات میگرن کمک کند. «گندم سیاه» هم سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از آسیب رسیدن به سلول‌های مغزی و عصبی جلوگیری می‌کند بنابراین قادر است التهاب و سردرد را کاهش دهد.

میگرن با سردرد عادی چه فرقی دارد؟!

میگرن شایع‌ترین نوع سردرد است و بیشتر خانم‌ها گرفتار آن می‌شوند. دکتر یاراحمدی معتقد است این سردرد ضربان‌دار است و در یک نیمه از سر ایجاد می‌شود. با این حال گاهی اوقات تمام سر را هم فرا می‌گیرد. همچنین می‌تواند با درد چشم، ناحیه پشت گردن و گوش‌ها همراه باشد. در بعضی موارد نیز درد آن‌قدر شدید است، که فرد دچار تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. گروهی از افراد هم قبل از شروع حملات میگرنی ممکن است علائمی چون اختلالات بینایی، دیدن جرقه نور در یکی از چشم‌ها، اختلالات گوارشی و… پیدا کند. میگرن در ۹۰درصد از موارد ارثی است. هر درد میگرنی از چهار تا ۷۲ ساعت طول‌ می‌کشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي