درمان بواسیر در زنان

بواسیر مشکل آزاردهنده و دردناکی است که به راحتی قابل درمان است. خانم ها بیشتر در دوران بارداری دچار بواسیر می شوند. ولی در کل، بالای پنجاه سال دچار این مشکل می گردند. مطلب امروز درمان بواسیر در زنان می باشد که با درمان و دلایل بواسیر و  روش های درمان آشنا میشوید.

درمان بواسیر در زنان

بواسیر چه شکلی است؟

بافت طبیعی بواسیر دیده نمی شود، زیرا ابتدا بواسیر متورم می شود و ملتهب می شود یا لخته ای ایجاد می کند که باعث ایجاد علائم می شود. بواسیر خارجی متورم از بیرون مقعد دیده می شود، اما بواسیر داخلی دیده نمی شود، زیرا در داخل مقعد باقی می ماند. بواسیر ترومبوز به صورت یک توده در مقعد ظاهر می شود و از خارج مقعد دیده می شود و به دلیل لخته شدن خون در داخل رگ خونی متورم، به رنگ قرمز تیره دیده می شود. بواسیر غیر ترومبوز به صورت یک توده لاستیکی ظاهر می شود. اغلب بیش از یک بواسیر متورم در یک زمان دیده می شود.

علت بواسیر در زنان چیست؟

 

هنگامی که رگ های اطراف مقعد و لگن گشاد یا متورم می شوند بواسیر اتفاق می افتد. این اتفاق به دلایل زیر پیش می آید:

بارداری (بواسیر در بارداری)
بالا رفتن سن
اسهال مزمن (22 درمان خانگی اسهال به روش آسان)
یبوست مزمن
نشستن به مدت طولانی (به خصوص در توالت)
نزدیکی جنسی از مقعد
چاقی بیش از حد
ژنتیک- برخی افراد تمایل به بواسیر را ارث می برند.
بواسیر می تواند داخل و بالای داخل مقعد اتفاق بیفتد. همچنین می تواند زیر پوست مقعد به صورت خارجی اتفاق بیفتد.

درمان بواسیر در زنان

علائم بواسیر چیست؟ 

خونریزی، معمولا بدون درد. بیمار معمولا لکه های قرمزی بر روی دستمال توالت در هنگام تمیز کردن مقعد مشاهده می کند.

خارش در منطقه مقعد
درد در منطقه مقعد
توده های بیرون زده از منطقه مقعد
تورم در منطقه مقعد
توده نزدیک مقعد؛ می تواند باعث آزار و ناراحتی شود.
چکه کردن مدفوع (بدون این که شما بخواهید)
– بواسیر داخلی، در داخل روده، معمولا هیچ علامتی ندارد. بیمار از این بواسیر اطلاعی ندارد زیرا مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر علائم آن مشاهده شوند، خونریزی مقعدی اتفاق می افتد.

– گاهی اوقات تا زمانی که خونریزی در مدفوع مشاهده نشود، فرد از بواسیر داخلی خبر ندارد.

– زور زدن در هنگام مدفوع کردن باعث خونریزی می شود. زور زدن باعث خروج بواسیر داخلی از مقعد می شود که همراه با درد است.

– هنگامی که بیمار بواسیر خارجی دارد، بواسیر در زیر پوست مقعد دیده می شود. این بواسیر باعث خارش و خونریزی می شود. گاهی اوقات خون تجمع می کند و لخته خون ایجاد می شود که باعث ایجاد درد می شود. همچنین اطراف مقعد متورم و ملتهب می شود. بواسیر خارجی معمولا همراه با درد است.

چه زمانی برای بواسیر نیاز به ملاقات با پزشک است؟


– هنگامی که علائم گفته شده را مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید. به یاد داشته باشید شاید خونریزی مقعد به دلیل دیگری باشد مانند سرطان مقعد. به همین دلیل گاهی خونریزی مقعد جدی گرفته نمی شود و به پزشک مراجعه نمی شود.

– پزشک آزمایشات مختلفی بر روی شما انجام می دهد. این آزمایشات شامل آزمایش مقعدی دیجیتال می باشد که پزشک از طریق انگشت روغن زده با دستکش انجام می دهد.

– گاهی اوقات آزمایش توسط آنوسکوپ انجام می شود. اگر بواسیر پس از روش های خانگی بهبود نیابد، باید به پزشک مراجعه کنید.

– اگر علائم همراه باحرکات شکم باشد، مدفوع تیره رنگ است، لخته خون در مدفوع وجود دارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

– پزشک آزمایشات مختلفی برای بررسی مشکل شما انجام می دهد.

– اگر علائم همراه با خونریزی شدید، سرگیجه ( سرگیجه نشانه چیست؟ ) و درد باشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان بواسیر چگونه است؟

صرفنظر از اندازه و تورم بواسیر، اگر علائمی دیده نشود، نیازی به درمان نیست. پیشگیری شاید درمان موثر باشد. رژیم غذایی و هیدراتاسیون کافی برای حفظ حرکات طبیعی روده بسیار مهم است. علائم بواسیر ممکن است با مدفوع سخت و یبوست، و همچنین اسهال و حرکات مکرر روده همراه باشد. برای بیماران مبتلا به یبوست، رژیم غذایی با فیبر بالا، هیدراتاسیون مناسب و نرم کننده های مدفوع ممکن است مورد نیاز باشد. برای افرادی که دارای حرکات روده بیش از حد هستند، ممکن است داروهای مسکن و تنظیم رژیم غذایی مورد نیاز باشد. این اقدامات پیشگیرانه باعث کاهش میزان فشار مورد نیاز برای حرکت روده می شود، بنابراین فشار داخل رگ های خونی برای جلوگیری از تورم کاهش می یابد.

هنگامی که علائم بواسیر ایجاد می شود، گزینه های مختلف درمان بسته به وضعیت و شدید بواسیر وجود دارد. بواسیر داخلی با درجه پرولاپس درجه بندی می شود:

درجه 1: خونريزي داخلي در داخل كانال اتفاق می افتد.
درجه 2: بواسیر در اثر فشار از مقعد خارج می شود اما با کاهش فشار به حالت اصلی خود باز می گردد.
درجه 3: بواسیر ممکن است بدون عارضه باشد و باید بیمار آن را به صورت دستی به داخل فشار دهد.
درجه 4: بواسیر داخلی همیشه خارج از مقعد باقی می ماند و یا در معرض ترومبوز قرار می گیرد و عضلات مقعد تحت اسپاسم قرار می گیرند.

عمل جراحی برای درمان بواسیر  در زنان

اگر بواسیر با استفاده از روش های قبل درمان نشد یا خیلی بزرگ باشد باید از عمل جراحی استفاده شود. در بیشتر موارد بیمار پس از عمل جراحی بلافاصله به منزل می رود اما گاهی در بیمارستان می ماند.
در عمل جراحی قسمتی از روده برداشته می شود تا احتمال پایین افتادگی بواسیر کاهش یابد.

پیشگیری از بواسیر در زنان


اگر مدفوع همیشه نرم باشد احتمال بواسیر کاهش می یابد. احتمال بواسیر به روش های زیر کاهش می یابد:

تغذیه- مصرف میوه، سبزیجات، غلات و مایعات باعث نرم شدن مدفوع می شود. (مایعات نباید شامل الکل باشد). سعی کنید غذاهای غنی از فیبر بخورید.
زور زدن- در هنگام مدفوع کردن زور نزنید. این کار باعث افزایش فشار بر روی رگ های مقعد می شود.
هنگامی که نیاز است دستشویی بروید- سعی کنید بلافاصله در هنگام نیاز دستشویی بروید. هر چقدر بیشتر صبر کنید مدفوع خشک تر می شود.
فعالیت فیزیکی- نشستن یا ایستادن در یک نقطه به مدت طولانی باعث افزایش فشار بر روی رگ ها می شود.
وزن مناسب- وزن زیاد (رژیم لاغری | چگونه لاغر شویم؟) باعث افزایش احتمال بواسیر می شود.

5 درمان خانگی بواسیر  در درمان بواسیر در زنان

بواسیر بر 75 درصد از مردم در ایالات متحده تاثیر می گذارد. آنها اغلب هنگامی که افراد بین 45 تا 65 ساله هستند مورد حمله قرار می گیرند. این مشکل رایج زمانی اتفاق می افتد که رگهای داخل مقعد و رکتوم متورم و ملتهب می شوند. تعدادی از عواملی که موجب این مشکل می شوند عبارتند از مانند گرانش، سابقه خانوادگی، یبوست، رژیم کم فیبر، سنگین شدن، چاقی، آلرژی غذایی، عدم فعالیت بدنی، بارداری و مدت زمان نشستن یا ایستادن طولانی. اگر بواسیر مدت طولانی باقی بماند و درمان نشود ممکن است منجر به عوارضی مانند خونریزی مزمن، مرگ بافت و حتی سرطان مقعد یا کولورکتال شود. خوشبختانه، درمان با بواسیر و کاهش علائم با مواد ساده و طبیعی، دشوار نیست. در اینجا 10 درمان خانگی برای بواسیر وجود دارد:

1-یخ در درمان بواسیر در زنان

اولین درمان خانگی که به شدت توصیه می شود یخ است. یخ به کاهش رگ های خونی کمک می کند، تورم را کاهش می دهد و فورا باعث آرامش و کاهش درد می شود.

یک پک یخ یا یک قطعه ذوب شده را به مدت 10 دقیقه در یک پارچه در منطقه آسیب دیده قرار دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا خونریزی کاهش یابد.
شما حتی می توانید از یک بسته کوچک از سبزیجات یخ زده مانند نخود فرنگی یا ذرت استفاده کنید. بسته را در یک حوله قرار دهید و سپس آنرا روی بواسیر قرار دهید. این کار را برای 20 دقیقه، سه بار در روز انجام دهید.

2. آلوئه ورا در درمان بواسیر در زنان

آلوئه ورا یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان بواسیر است. خواص ضد التهابی و درمانی آلوئه ورا باعث کاهش تحریک بواسیر می شود. آلوئه ورا می تواند برای بواسیر داخلی و خارجی استفاده شود.

برای درمان بواسیر خارجی، کمی از ژل آلوئه ورا را بر روی مقعد قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید. این روش ساده، درد را تسکین می دهد و احساس سوزش را کم می کند.
برای درمان بواسیر داخلی، برگ آلوئه ورا را برش بزنید. اطمینان حاصل کنید که بخش هایی از خار مانند گیاه را قطع کنید. نوارها را در ظرف قرار دهید و آنها را فریز کنید. برای از بین بردن درد، سوزش، و احساس خارش آلوئه ورای سرد را بر روی بواسیر قرار دهید.

3. آب لیمو در درمان بواسیر در زنان

آب لیمو حاوی مواد مغذی مختلف است که می تواند با تقویت مویرگ ها و دیواره های رگ های خونی بواسیر را تسکین دهد.

مقداری پنبه را به آب لیمو تازه آغشته کرده و آنرا روی بواسیر قرار دهید. در ابتدا، سوزش خفیفی خواهید داشت، اما به زودی درد کاهش می یابد.
نصف لیمو را به یک فنجان شیر گرم بیفزایید و آن را بنوشید. این کار را هر سه ساعت برای نتیجه بهتر انجام دهید.
نصف قاشق چای خوری از آب لیمو، آب زنجبیل، آب نعناع و عسل را با هم مخلوط کنید. مخلوط را یکبار در روز مصرف کنید.

4. روغن بادام در درمان بواسیر در زنان

روغن بادام که مخصوص خواص جذب کننده و نرم کننده است، عمدتا برای درمان بواسیر خارجی استفاده می شود. پنبه را در روغن بادام خالص قرار دهید و آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید. این کار باعث کاهش التهاب و کاهش احساس سوزش و خارش می شود. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

5. روغن زیتون در درمان بواسیر در زنان

روغن زیتون دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است و برای درمان بواسیرهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن به افزایش الاستیسیته عروق خونی کمک کرده و باعث کاهش التهاب و کاهش اندازه عروق خونی در کانال مقعد می شود.

روزانه یک قاشق چایخوری روغن زیتون مصرف کنید. این ماده به کاهش التهاب کمک کرده و عملکرد سیستم دفع ادرار را بهبود می بخشد.
آب برگ آلو را خارج کرده و آن را به روغن زیتون اضافه کنید. این مخلوط را روی بواسیر خود اعمال کنید. این کار باعث کاهش درد و تورم می شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه