خواندن نماز و دعا به فارسی گناه است؟

دسته بندي : مطالب مذهبی
تاريخ : 27 فروردین

به نظر شما خواندن نماز و دعا به فارسی گناه است و کار اشتباهی است؟ گهر در این بخش در همین مورد بیشتر صحبت می کند.

خواندن نماز و دعا به فارسی گناه است؟

خواندن نماز و دعا به فارسی گناه است؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

ایا میشود نماز را فارسی خواند؟جرا نماز را عربی می خوانیم؟

نمیشود نماز را به زبان فارسی خواند. فقط باید به عربی خوانده شود. بله قنوت را می شود به فارسی یا به زبان دیگر خواند، اما چرا نمی توان تمام نماز را به فارسی یا زبان دیگری غیر از عربی بخوانیم؟

خواندن نماز به صورت عربی و با همان الفاظ و کلماتی که پیامبر و دیگر مسلمانان صدر اسلام می‌خواندند، دلائل مختلفی دارد که به برخی اشاره می‌کنیم.

اول: تعبدی و توقیفی بودن خواندن نماز به لفظ عربی، به این معنا که شریعت اسلام دستور به عربی خواندن نماز داده است، نه فارسی.

با توجه به این که روح عبادت بر تسلیم و تعبد است، انسانی که می‌خواهد عبادت خدا کند، کاری را انجام می‌دهد که خداوند خواسته است. طبق آیات و روایات و سیره پیامبر این واجب و تکلیف دینی به این شکل واجب شده است، اگر چه انسان می‌تواند در غیر نماز با هر زبانی با خداوند سخن گوید.

دوم: جهت ایجاد زبانی مشترک میان همه پیروان اسلام و فراهم سازی وحدت و پیوند بین المللی دینی.

سوم: قرائت و اذکاری که در نماز است، به صورت دقیق در هیچ زبانی ترجمه ندارد. یعنی نمی‌توان مفاهیمی را که در اذکار نماز است، به صورت دقیق ترجمه کرد و آن را بیان نمود. چه بسا برخی از کلمات یا جملات، معانی بسیاری در خود جای داده که با یک یا چند جمله نتوان همه آن‌ها را بیان نمود.

به عنوان مثال از سوره حمد نام می‏بریم که هیچ ترجمه‏ای که بتواند تمام مفاهیم آن را به زبان دیگر بیان کند، نیست. حتی تنها کلمه الله، هیچ معادلی در زبان دیگر ندارد و کلمه خدا در زبان فارسی معادل معنای الله نمی‏باشد.

در ضمن تجربه زندگی انسان‌ها نشان داده آن جا که دست‌ها ی انسانی در کارهای مختلف دخالت کرده است، آن را به صورت‌های مختلف در آورده که گاهی با اصل و حقیقت خود فاصله بسیار دارد. در مورد احکام و تکالیف دینی نیز این مسئله را در ادیان دیگر مشاهده می‌کنیم که دست بردن انسان‌ها در احکام و دستورهای دینی آن ها را به چه وضعی در آورده و گاهی آن را به صورت کلی پاک کرده و از بین برده است.

در مورد نماز و عبادت نیز ما امروزه در ادیان دیگر چیزی نمی‌بینیم که خواسته الهی باشد تا پیروان آن ادیان خود را موظف به انجام آن بدانند. به همین خاطر ارتباط دائمی و همیشگی که مسلمانان با خدا دارند، در ادیان دیگر مشاهده نمی‌کنیم. اگر چه با توجه به اسبابی که ذکر کردیم، نماز باید به زبان عربی خوانده شود، اما بدان معنی نیست که انسان نتواند به هیچ زبان دیگری با خداوند سخن بگوید.

انسان می‌تواند با هر زبانی که خواست در غیر نماز با خدا سخن گفته و با او راز و نیاز کند و درد‌ها و نیاز‌های خود را با او در میان گذارد. حتی در قنوت نماز که قسمت خواستن حاجت‌ها است. به فتوای اکثر فقها دعا به زبان فارسی و غیر فارسی در قنوت جائز است.

شاید یکی از رموز خواندن نماز به زبان عربی و با دیگر شرایط و آداب حفظ نماز بعد از قرن‌ها است، در حالی که در ادیان دیگر اثری از آن نمی‌بینیم. چه بسا اگر به همان صورت که پیامبران گفته بودند، عمل می‌کردند و به خواست خود با آن برخورد نمی‌کردند، آن‌ها نیز چیزی به عنوان نماز می‌داشتند.

هشام بن حکم از امام صادق(ع) پرسید: چرا نماز واجب شد، در حالی که هم وقت می‌گیرد و هم انسان را به زحمت می‌اندازد؟ امام فرمود: «پیامبرانی آمدند و مردم را به آیین خود دعوت نمودند. عده ای هم دین آنان را پذیرفتند، امّا با مرگ آن پیامبران، نام و دین و یاد آن‌ها از میان رفت. خداوند اراده فرمود که اسلام و نام پیامبر اسلام(ص) زنده بماند و این از طریق نماز امکان پذیر است»؛ یعنی علاوه بر آن که نماز عبادت پروردگار است، موجب طراوت مکتب و احیای دین است.

در ضمن در مسائل عبادی خواست و اراده ما در آن نقشی ندارد، بلکه باید آن‏ها را طبق دستور شرع انجام دهیم تا مقصود و هدف و مصالحی که شارع (خداوند) در نظر دارد و از آن بی خبریم، حاصل گردد. همان گونه که در اصل نماز تعبّد و تسلیم وجود دارد، در اجزا و شرایط مختلف و از جمله عربی خواندن، این نکته مهم نهفته است. امیرمومنان (ع) در روایتی پس از بیان این که معنای اسلام، تسلیم شدن در مقابل پروردگار است که نشان تسلیم در عمل آشکار می‌شود، می‌فرماید: مومن، بنای دین خود را بر اساس رأی و نظر شخصی نمی‌گذارد، بلکه بر آن چه از پروردگارش رسیده، بنیان می‌نهد.

اصولا نماز رابطه بنده با خدا و اظهار عبودیت و شکر گذاری در مقابل نعمت‌های او است. طبیعی است که بنده آن را به جا می‌آورد که خواسته خداوند و معبود اوست. هدف اصلی از خلقت انسان بندگی است و نماز بهترین شیوه اظهار بندگی است. اگر قرار باشد که هر انسانی طبق خواسته خود عمل نماید، نه کاری که خداوند خواسته، بندگی خداوند نمی‌شود بلکه بندگی خود و عمل طبق خواسته خود است.

حکم خواندن دعا به زبان فارسی در سجده نماز

همانطور که می دانیم یکی از ارکان نماز، دو سجده نماز می باشد.

درباره نوع ذکر سجده در روایات و منابع اسلامی آمده است؛ پس از نزول آیه‌ی «فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظیم»[واقعه/۹۶]، پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) فرمود: «آن را در رکوع خود قرار دهید (سبحان ربى العظیم بگویید)» و هنگامى که آیه «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى»[اعلی/۱] نازل شد آن حضرت فرمود: «آن را در سجده قرار دهید (سبحان ربى الاعلى بگویید)». همچنین امام صادق (علیه السلام) فرمود: «در رکوع، سبحان ربّى العظیم و در سجده، سبحان ربّى الاعلى، بگویید که واجب آن یک بار و مستحب آن، سه بار است».

طبق نظر مراجع تقلید در سجده هر ذکری گفته بشود، کافی است ولی احتیاط واجب  ان است که مقدار ذکر از سه مرتبه  «سبحان الله» يا يك مرتبه «سبحان ربي الاعلي و بحمده» كمتر نباشد و مستحب است «سبحان ربي الاعلي و بحمده» را سه يا پنج يا هفت مرتبه بگويد.  پس روشن شد ذکر توصیه شده در رکوع و سجده از نظر شرع چیست. اما سوالی درباره پرسیده شده و آن اینکه آیا می شود در سجده دعا به زبان فارسی بخوانیم و حوائج خود را از خداوند به زبان غیر عربی بخواهیم؟

مراجع عظام شبیری زنجانی، مرحوم تبریزی، صافی گلپایگانی: احتیاط مستحب آن است دعا در نماز به غیر زبان عربی نباشد.

حضرت آیت الله فاضل: احتیاط واجب این است دعا در نماز به زبان عربی باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: دعا و ذکر در نماز به زبانهای غیر عربی اشکال دارد.

حضرت آیت الله سیستانی: خواندن دعا به فارسی در حالت سجده در نماز واجب و مستحبی اشکال ندارد.

آیا در قنوت نمازهای واجب یا سجده آخر نماز می‌توان به زبان فارسی یا ترکی و امثال آن دعا خواند؟

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

اشکال دارد.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

در قنوت اشکال ندارد ولی اگر بخواهد وظیفه قنوتی انجام شود باید به عربی باشد. اما در سجده به غیرعربی احوط ترک است و اصل ذکر باید به عبارت عربی باشد.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:

خلاف احتیاط وجوبی است و باید ترک شود بلی می‌تواند در این حالات حاجات خود را مدّنظر داشته و از ذهن بگذراند.

حضرت آیت‌الله سبحانی:

دعا باید به زبان عربی خوانده شود.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی:

در قنوت و دعاها و ذکرهای مستحبی دیگر اشکال ندارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

  1. ........

    چرا جواب این سوالات را با استفاده از قرآن و احادیث اهل بیت نمیدید؟ هر کدوم از این علما نظر شخصی خود را میگن در حالی که اسلام واقعی در همین قرآن و احادیث اهل بیت است

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي