خواص پونه کوهی برای درمان انواع بیماری ها

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 14 مهر

پونه کوهی دارویی گیاهی است که می توان به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی از آن استفاده کرد ، این پونه با پونه های معمولی فرق دارد و به عنوان ضد عفونت های میکروبی و قارچی شناخته شده است برای اینکه خاصیت ضد عفونی کننده داشته باشد بهتر است روزی سه بار به اندازه یک فنجان از این گیاه بنوشید ؛ در ادامه مطلب خواص پونه کوهی برای درمان انواع بیماری ها را می خوانید.

خواص پونه کوهی برای درمان انواع بیماری ها

خواص پونه کوهی برای درمان انواع بیماری ها, پورتال خبری فرهنگی گهر

پونه کوهی چیست؟

پونه کوهی یکی از گیاهان شگفت انگیز دارویی است که با نام علمی اوریگانوم ولگار (Origanum Vulgare)،شناخته می شود .این گیاه مشابه گیاه نعناع بوده و از زمان های بسیار قدیم مصرف دارویی و غذایی فراوانی داشته است.نام دیگر پونه کوهی مرزنجوش یا آویشن کوهی می باشد.

گیاه شناسی پونه کوهی

گیاه پونه کوهی که به نام ارگانو نیز شناخته می شود بومی منطقه ی گرم و معتدل غربی و جنوب غربی اروپا، آسیا و مدیترانه می باشد.این گیاه هم خانواده نعناعیان بوده و به شکل درختچه ای کوچک با ارتفاع ۷۵ سانتی متر می باشد .

برگ های این گیاه به شکل بیضی کوچک ،پوشیده از کرک و به رنگ سبز مایل به خاکستری بوده و گل های آن کوچک و به رنگ سفید یا صورتی می باشد. طبع پونه کوهی گرم و خشک میباشد.

ترکیبات تغذیه ای پونه کوهی

این گیاه فوق العاده دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است به طوری که در این گیاه مواد مغذی مانند فیبر،پیروکسیدین،ویتامین ث،ویتامین آ،ویتامین کا و عناصری مانند آهن ،کلسیم،منیزیم،منگنز و پتاسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ به وفور یافت می شود .

خواص پونه کوهی

بر اساس مستندات علمی خواص پونه کوهی به علت وجود ترکیبات ارزشمند غذایی بی شمار بوده و شامل موارد زیر می باشد:

۱.درمان مشکلات کبدی

برای درمان مشکلات کبدی استفاده از این گیاه به علت پاکسازی کبد از سموم و تسریع فرایند حذف مواد زائد از کبد بسیار سودمند است . شما می توانید دمکرده ساقه گلدار پونه کوهی را به عنوان یک داروی موثر برطرف کننده اختلالات کبدی مصرف نمایید .

۲.درمان اختلالات گوارشی

دمکرده این گیاه تقویت کننده خوبی برای جهاز هاضمه می باشد .در واقع مصرف این دمنوش در درمان درد معده ،نفخ معده ،کرم معده و ترش کردن معده موثر بوده و به علت دارا بودن فیبر فراوان در سلامت کلی دستگاه گوارش اثر سودبخشی دارد . همچنین دمکرده این گیاه در درمان اسهال و حتی اسهال خونی موثر است و سلامتی روده ها را تضمین خواهد نمود.

۳. تقویت سیستم ایمنی بدن

وجود ترکیباتی آنتی اکسیدانی به نام های رزمارینیک اسید و تیمول،در این گیاه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بیماری های اتوایمیون مانند روماتیسم خواهد شد .برای بهره مندی از خواص این گیاه در درمان نقرس و روماتیسم از حمام دمکرده پونه کوهی استفاده کنید و در هنگام استحمام عضلات خود را به آرامی ماساژ دهید .

بدین منظور ۲۵۰ گرم از ساقه های خشک و گلدار این گیاه را در دو لیتر آب جوش بریزید و ۱۲ دقیقه کنار بگذارید تا کاملا دم بکشد سپس آن را صاف کرده و بعد آن را در یک وان پر از آب گرم بریزید و راحت درون وان دراز بکشید .با استفاده از این حمام علاوه بر رفع مشکلات یاد شده خستگی های عصبی شما نیز برطرف شده و به جای عصبانیت بسیار با نشاط خواهید شد.

۴.درمان درد و ناراحتی های گلو

۶۰ گرم از ساقه های خشک و گلدار این گیاه را درون آب جوش ریخته و کنار بگذارید تا دم بکشد سپس آن را صاف نموده و قبل از سرد شدن آن را غرغره کنید این عمل را روزانه دوبار تکرار کنید .برای درمان سرفه ،درمان سرماخوردگی ناشی از عفونت های ویروسی،درمان گلودرد و برطرف نمودن تب های خفیف می توانید روی این گیاه حساب ویژه ای باز کنید .

مواد شیمیایی خاص موجود در این گیاه مانند تیمول، لیمونن، اوسیمن علاوه بر ایجاد رایحه ای خوشبو در درمان سرماخوردگی ها و علایم ناشی از آن بسیار موثر عمل می کنند.

۵.درمان عفونت

خواص پونه کوهی برای عفونت بی شمار است و به دلیل دارا بودن تیمول و ترکیب دیگری به نام کارواکرول از بدن در برابر طیف وسیعی از باکتری‌ ها و عفونت ها محافظت کند. در واقع پونه کوهی برای عفونت یک عامل تحریک کننده به شمار می آیدکه می‌تواند تولید سلول‌ های سفید خون را افزایش داده و روند بهبود بیماری ها را سرعت بخشد.

۶.درمان ناراحتی های عصبی

این گیاه در درمان ناراحتی های عصبی و داشتن خوابی راحت بسیار سودمند است .تیمول موجود در آن سبب آرامسازی ذهن و بدن خواهد شد .با استحمام در وانی که حاوی دمکرده این گیاه است می توانید آرامش را به وجودتان بازگدانده و استرس ها را از خود دور سازید .

۷.درمان زخم های حاصله از واریس

شست و شوی زخم های واریسی با دمکرده این گیاه سبب التیام خواهد شد .بهتر است روزانه دوبار رگ های واریسی خود را در وان با این دمکرده ماساژ دهید تا سریعتر بهبود یابید.

۸.درمان بی اشتهایی

۲۰گرم ساقه های خشک و گلدار این گیاه را در یک لیتر آب جوش بریزید و مدت ۱۲ دقیقه کنار بگذارید تا دم بکشد سپس آن را صاف کرده و با عسل شیرین سازید و همه روزه قبل از هر عده غذایی یک فنجان از آن را بنوشید .این دمکرده اشتها آور و مقوی است و در درمان بیماری کم خونی نیز بسیار سودمند است .

۹.سلامت قلب و عروق

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این گیاه در کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون موثر بوده و می تواند التهاب را در سیستم قلبی و عروقی کاهش داده و بدینوسیله از آمبولی،تصلب شرایین، حمله‌ی قلبی، و سکته‌ی مغزی جلوگیری کند.

۱۰.محافظت از استخوان ها

محافظت از استخوان ها از دیگر فواید پونه کوهی است .این گیاه به علت دارا بودن سطح بالایی از منگنز،کلسیم و منیزیم از استخوان ها محافظت نموده و از استخوان ها در برابر خطر پوکی استخوان محافظت می کند.

سایر خواص پونه کوهی

  1. ضد التهاب
  2. ضد سرطان
  3. مفید برای سلامت پوست و مو
  4. تسریع فرایند سوخت و ساز بدن
  5. درمان اختلالات مجاری ادراری
  6. افزایش سطح هموگلوبین در خون
  7. درمان مشکلات مربوط به قاعدگی
  8. درمان مشکلات مربوط به یائسگی

موارد منع مصرف پونه کوهی

مهم ترین مضرات پونه کوهی شامل موارد زیر می باشد .البته بیشترین عوارض پونه کوهی در اثر زیاده روی در مصرف این گیاه ایجاد می شود که عبارتند از:

  • مصرف پونه باعث ازدیاد تعریق در بدن می‌شود.
  • استفاده از این گیاه در بعضی افراد باعث تشدید سردرد می شود.
  • افراد دارای آلرژی غذایی ممکن است نسبت به این گیاه حساسیت داشته باشند .
  • مصرف این گیاه در دوران بارداری سبب سقط جنین خواهد شد.
  • همچنین برای در امان ماندن از مضرات روغن پونه کوهی حتما آن را رقیق نمایید .

موارد استفاده از پونه کوهی

استفاده از پونه کوهی خشک یا تازه (ارگانو) در آشپزی برای طعم و عطر دادن به غذاها علی الخصوص غذاهای یونانی و ایتالیایی متداول است .شما می توانید از این گیاه به عنوان ادویه در تهیه انواع سوپ، سس،غذاهای گوشتی، پیتزا، ماکارونی، سبزیجات، و حتی سالاد استفاده کنید.

چای پونه کوهی

برای تهیه چای یا دمنوش پونه کوهی یک قاشق غذاخوری از این گیاه را در یک قوری چینی با آب ۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵ دقیقه دم کرده و سپس با اضافه کردن کمی عسل آن را میل نمایید.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي