تولید محتوا چیست ؟ فاکتورهای یک محتوای خوب کدامند؟

تاريخ : 16 اردیبهشت

تولید محتوا یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کسب و کارهای اینترنتی است. اهمیت تولید محتوا تا آنجا است که بیل گیتس می گوید: «محتوا پادشاه است». اگر می خواهید بدانید تولید محتوا چیست ؟ و فاکتورهای یک محتوای خوب کدامند؟ این بخش گهر را تا پایان مطالعه نمایید.

تولید محتوا چیست ؟ فاکتورهای یک محتوای خوب کدامند؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

تولید محتوا چیست ؟ فاکتورهای یک محتوای خوب کدامند؟

تولید محتوا دو اصل اساسی دارد که دانستن آن به درک مفهوم محتوا کمک شایانی می کند.

۱.کپی نباشد

۲.حاوی مطالب (علمی ، فنی و…) معتبر وصحیح باشد.

هر محتوایی اعم ازمتن، تصویر،فیلم ،صوت و… که به منظور انتقال مفاهیم در یک وب سایت قرار می گیرد و یا به اصطلاح علمی آپلود می شود محتوا نام دارد فرایندی که به تولید این محتوا می انجامد تولید محتوا می گویند. تولید محتوایی که مرتبط با اهداف سایت بوده و از نظر مخاطب ارزش مطالعه را داشته باشد مهمترین هدف یک سایت است.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوای مرتبط و ارزشمند کار آسانی نیست و زمان و هزینه زیادی را می طلبد. اما از یاد نبرید که یک محتوای خوب منجر به این خواهد شد که مخاطب لحظه ای توقف کند ، بخواند ، فکر کند و … به شکلی متفاوت رفتار کند.

کارشناس تولید محتوا چیزی بسیار بیشتر از تنها یک وارد کننده اطلاعات است! حتی ممکن است کارشناس تولید محتوا، خود ورود اطلاعات به وبسایت را نیز برعهده نداشته باشد. در تولید محتوا باید یک نکته اساسی را مد نظر داشته باشید مخاطب همه چیز است و برای اوست که شما مشغول تولید محتوای سایت هستید. بنابراین تمایلات، سلایق، نظرها و برآوردن نیازهای او اولویت اصلی متخصصان تولید محتوا است.

بسیاری نهاد ها و سازمان ها این اصل اساسی را نادیده گرفته و اهمیت آن را درک نمی کنند شیوه مرسوم در این سازمان ها تولید محتوای خود ساخته (من درآوردی) در جهت تعریف و تمجید از عملکرد خودشان است که براساس ضرب المثل اصیل ایرانی که کسی نمی گوید ماست من ترش است اجرایی می شود اما این دسته از سازمان ها انقدر در تعریف و تمجید از خودشان و محصولاتشان زیاده روی و غلو می کنند که مخاطب نه تنها از سایت فراری می شود بلکه از خرید محصولات این شرکت منصرف شده و در خصوص اعتبار این مجموعه با تردید مواجه می شود.

تولید و انتشار محتوا های خود ساخته (من درآوردی)، باعث انحراف مخاطبان شما گردیده و نسبت به شما بدبین می شود. خیلی از سازمان ها به این موضوع پی برده اند،‌ اما بعضی ها هنوز دنبال چارت سازمانی و محتوا های از رده خارج، برای ارضای تمایلات شخصی و درون سازمانی خودشان یا مدیران ارشدشان هستند.

محتوای خوب با مخاطب ارتباط برقرار کرده به نحوی که مخاطب احساس می کند با شخص او صحبت می کند تعامل برقرار کرده و به مخاطب ارزش می دهد به نحوی که مخاطب به متن و نگارنده اعتماد کرده و از مشاوره و نظراتش استفاده می کند.

محتوایی دارای این مشخصات است که ساده نگاشته شده باشد و حجم معقولی داشته باشد از هر نوع تعریف و تملق گل درشت !عاری بوده وداری مشاوره و تجربیات کاربردی برای مخاطب باشد.

صحبت کردن در مورد این اصول خیلی راحت است اما اجرای علمی آن کاربسیار دشواری است که نیاز به تخصص و صرف زمان وهزینه دارد. این درحالیست که متاسفانه بسیاری مجموعه ها بدون در نظر گرفتن این تخصص تولید محتوای سایتشان را به کسانی می سپارند که در شرکت مشغله کمتری دارند و وقتشان آزاد است. حال آنکه به روزکردن سایتی که هیچ بازدید کننده ای ندارد چه نفعی برای یک شرکت یا سازمان می تواند داشته باشد؟

محتوای سایت خوب چه مشخصاتی دارد؟

محتوای خوب و مناسب قطعا مشاهده کنندگان زیادی دارد، در نتایج جستجوهای گوگل در رتبه بالایی حضور دارد، کامنت و اظهار نظر در خصوص آن زیاد است و نهایتا اینکه مخاطب به خواندن متن تا انتها ترغیب شده و از آن لذت می برد و برای مطالعه متن تا انتها احساس نیاز می کند. اما ۴ مشخصه اصلی یک محتوای خوب عبارت اند از :

  1. شکل تعاملی

یک محتوای مناسب و خوب دارای شکلی تعاملی است و مخاطب نه تنها به پیگیری و مطالعه مطلب و به اصطلاح کلیک روی متن ترغیب می شود بلکه تشویق می شود متن را تا انتها دنبال کند و در بحث مشارکت نموده و اظهار نظر کند. حتی اظهار موافقت و مخالفت کردن نسبت به یک نوشته به معنای این است که متن مورد توجه مخاطب قرار گرفته و حتی انتقادات علاوه بر اینکه به مفهوم توجه مخاطب است نویسنده و گروه برنامه ریزان را درجهت تولید محتوای مفید تر و کاربردی تر هدایت می نماید.

  1. جذابیت

مهمترین ویژگی یک محتوای خوب جاذبه آن است که خواننده را ترغیب به مطالعه و مشاهده متن کرده و شخص مخاطب پس از مطالعه متن احساس رضایتمندی نموده و تصور می کند چیزی به دانش و مهارت های او افزوده شده است. تعداد بازدید های هر متن نشانه میزان جذابیت آن است.

  1. تیم متخصص

یک محتوای مناسب توسط تیمی متخصص، آگاه و بعضا شناخته شده و متبحر نوشته می شود. گفتنی است که گاهی مشاورین متخصص تولید محتوا هستند که به متن اعتبار می دهند. روح نوشته در بین سطور نگارش در جریان و قابل مشاهده است، بنابراین وقتی شرکت تولید کننده محتوا مطرح و متخصص باشد نوشته هم از اصالت بیشتری برخوردار خواهد بود.

۴.ساختار قوی

ساختار قوی از دیگر ویژگی های یک نوشته خوب است که درعین سادگی کلیه زوایای یک موضوع را آشکار کرده و با کمک اطلاع رسانی دقیق ذهن خواننده را روشن می نماید. کلیه تصاویر، افکت ها و سایر جلوه های ویژه در جهت تفهیم بیشتر محتوا ودر خدمت ساختار محتوا هستند و محتوا را تحت تاثیر قرار نمی دهند بلکه آن را تکمیل می کنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي