تنها راه آمریکا تحریم مشروط ایران است

دسته بندي : بین الملل,⭐ اخبار
تاريخ : 18 اردیبهشت

تمام توجه جهان معطوف به روسیه شده اما یک ضرب الاجل مهم در مذاکرات هسته ای ایران به سرعت در حال نزدیک شدن است. ۲۰ جولای زمان برای توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران به پایان می رسد- یا آیا به پایان می رسد؟

 واشنگتن پست در ادامه نوشت: هیچ شانسی وجود ندارد که ایران با برچیدن برنامه خود موافقت کند، مواد هسته ای خود را به خارج از کشور منتقل کند و به طور کامل به قطعنامه سازمان ملل پایبند باشد. دولت اوباما هم دیگر چنین درخواستی از ایران ندارد. به جای برچیدن راکتور آب سنگین اراک، صحبت هایی در مورد هدف گذاری دوباره آن شنیده می شود. به جای حذف امکان بالقوه تولید بمب، جان کری، وزیر خارجه ایران از امکان افزایش مدت فرار هسته ای از شش ماه به یک سال صحبت می کند.

تنها راه آمریکا تحریم مشروط ایران است, پورتال خبری فرهنگی گهر


مقامات ایران با مشاهده سستی اوباما در اجرای اقدامی جدی (برای مثال تحمل تسلیحات شیمیایی اسد یا ناکامی در متوقف کردن روند الحاق کریمه به روسیه) هیچ تردیدی ندارند که اگر به توافقی که توانمندی تسلیحاتی آنها را تعدیل کند هم دست پیدا نکنند، زیانی متوجه شان نیست. ایران امکان حفظ سانتریفیوژها، توسعه برنامه موشک بالستیک و ادامه تحقیقات پیشرفته خود را خواهد داشت و در ازای آن تضمین لغو تحریم ها و اطمینان از اینکه آمریکا هیچ اقدام نظامی صورت نخواهد داد، هیچ امتیازی نمی دهد.

احتمال اینکه مذاکرات در ماه جولای به خوبی پیش برود بسیار اندک است و همین مسئله می تواند ناکامی دیگری برای اوباما به وجود آورد و درخواست ها برای افزایش تحریم ها را تشدید کند. احتمال دیگر این است که درخواستی برای افزایش زمان مذاکرات مطرح شود یا توافقی کاملا بد صورت بگیرد که به برنامه هسته ای ایران رسمیت می بخشد.

پس دلایل اسرائیل، گروه های آمریکایی طرفدار اسرائیل و قانونگذارانی که در این زمینه هشدار می دهند، بیهوده نیست. مقامات اسرائیل هرآنچه در توان دارند را بکار گرفته اند تا چگونگی شرایط پس از جولای را پیش بینی کنند. آموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل طی سخنرانی گفت: «ایران سعی دارد که خود را کشوری جلوه دهد که کاملا آماده سازش است اما به طور همزمان توانمندی های هسته ای خود را نیز توسعه می دهد.» 

این در حالی است که یاکو آمیدرور، مشاور سابق امنیت ملی اسراییل نیز هشدار داد که یک «توافق سست» تاییدی است بر تردیدهای اسرائیل مبنی بر اینکه غرب فاقد اراده لازم برای ممانعت از قرار گرفتن ایران در آستانه هسته ای است. («هرکسی که فکر می کند در صورت نقض توافقنامه از سوی ایران، دولت آمریکا سریعا واکنش نشان خواهد داد، خود را فریب می دهد… اما اسرائیل نمی تواند خود را فریب دهد.») 

واشنگتن پست در انتها مدعی می شود: راه ممانعت از بروز چنین شرایطی ساده است. کنگره باید تحریم هایی را مشروط بر انجام توافقی که مبتنی بر خواست دولت آمریکا باشد، به تصویب برساند. اشتباه بدی بود که چند ماه پیش تحریم های مشروطی را تصویب نکردند اما این اشتباه را می توان حالا درست کرد. تصویب یک قانون جدید از سوی کنگره به اوباما و ایران نشان می دهد که هیچ گونه تعویق یا توافق بدی در کار نخواهد بود. اینکه از ۲۱ جولای فشار اقتصادی تشدید خواهد شد مگر اینکه ایران به طور معجزه آسایی تسلیم شود. اما چرا باید تسلیم شود؟ همه چیز به نفع این کشور پیش می رود.

منبع:فرارو

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي