تقویت حافظه بلندمدت با این روش ها

تاريخ : 26 فروردین

داشتن حافظه قوی یکی از ویژگی هایی است که بسیاری از افراد از آن برخوردارند. گهر در این بخش روش های تقویت حافظه بلندمدت را شرح می دهد.

تقویت حافظه بلندمدت با این روش ها

تقویت حافظه بلندمدت با این روش ها, پورتال خبری فرهنگی گهر

حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت

حافظه کوتاه مدت، همان بخشی است که مغز برای ذخیره اطلاعات کوچک که همان لحظه دریافت کرده، استفاده میکند. برای مثال اگر شما فردی را برای اولین بار ملاقات کنید و مغز شما نام فرد را در حافظه کوتاه مدت ذخیره میکند. تحقیقات نشان دهنده این هستند که حافظه کوتاه مدت میتواند تا ۷ تکه کوچک از اطلاعات را ذخیره کند و بعد از آن اطلاعات جایگزین هم خواهند شد.

اما هنگامی که شما برای یک آزمون مطالعه میکنید، حافظه بلند مدت شما درگیر میشود. به خاطر سپردن خاطرات زندگی، لحظاتی که با دوستان و فامیل داشته اید و سایر موقعیتهای مشابه، در قسمت بلندمدت حافظه ذخیره میشوند.

حافظه شما درون مغز شما است

همه ما میدانیم که حافظه، بخشی از مغز است، پس هر چیزی که به تقویت مغز کمک کند، به تقویت حافظه نیز کمک خواهد کرد. تمرینات فیزیکی، ورزشها و فعالیتهای فکری، بازیهای فکری و پازل مثل حل جدول و سودوکو از مثالهایی هستند که تاثیر آنها بر حافظه اثبات شده است.

عقل سالم در بدن سالم! تغذیه سالم، دوری از استرس، و کنترل عصبانیت از مواردی هستند که نه تنها باعث می شوند مغز شما راحت تر بر روی موضوعی تمرکز کند، بلکه برای سلامت جسمانی شما نیز مفید هستند. خواب کافی در طی شب نیز بسیار مهم است. موارد مهم دیگر شامل مواد غذایی ویتامینی، امگا ۳ و سبزیجات هستند.

تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

اولین نکته برای داشتن یک حافظه خوب، تمرکز است. برای اینکه اطلاعات در مغز شما بهتر حک شوند، باید بهتر تمرکز کنید. نکاتی را که میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند در زیر مشاهده میکنید:

۱- تمرکز کردن

یکی از دلایل اینکه چیزی خوب در ذهن شما ثبت نمیشود، انجام همزمان چند کار است. بر روی کاری که انجام می دهید تمرکز داشته باشید و همزمان با آن کار دیگری را شروع نکنید. این مساله به این دلیل اهمیت دارد که مغز برای ثبت صحیح و کامل اطلاعات به زمان نیاز دارد. اگر اطلاعات به درستی در مغز یا حافظه ثبت نشوند، نمی توانید آنها را کامل به یاد بیاورید.

۲- تکرار کنید تا در مغزتان حک شود

یکی از روش هایی که قطعا با آن آشنا هستید، تکرار کردن است. بسیاری از افراد برای به خاطر سپردن چیزی آن را مدام تکرار میکنند. این کار باعث می شود تا اطلاعات برای مدت طولانی تری در حافظه شما باقی بماند. البته به کیفیت تکرار کردن نیز اهمیت بدهید. برای مثال افرادی هستند که برای به خاطر سپاردن یک چیز آن را شاید حتی ۱۰۰ بار تکرار می کنند اما بعد از یک مدت کوتاه فراموش می کنند. دلیل چنین موضوعی را می توان در عدم تمرکز دانست. پس تکرار باید با تمرکز همراه باشید.

۳- بخش بخش کردن

یک عدد ده رقمی را تصور کنید، برای مثال کد ملی یا شماره موبایل! بجای اینکه آن را به صورت عدد به عدد و یا یک عدد واحد به خاطر بسپارید، آن را به سه (چند) عدد بخش کنید. این مساله در مورد جملات نیز صدق می کند.

۴- سازماندهی کردن

مغز علاقه زیادی به سازماندهی اطلاعات دارد. برای همین است که کتابها فصل بندی میشوند و برای مقاطع تحصیلی، سرفصل درسی ارائه میشود. سازماندهی اطلاعاتی که میخواهید آنها را به خاطر بسپارید کمک بسیار زیادی به حافظه شما خواهد کرد. هرچه اطلاعات را دقیقتر به مغز ارائه دهید، مغز نیز آنها را دقیقتر به خاطر شما خواهد آورد.

۵- استفاده از تکنیک های تقویت حافظه

تکنیک ها و روش های زیادی برای تقویت حافظه ابداع شده اند ولی تمام آنها در یک چیز مشترک هستند: کمک می کنند تا اطلاعات پیچیده را از طریق تصویر سازی، مخفف سازی، منظوم سازی (شعر) و آهنگ بهتر به خاطر بسپاریم. برای مثال در علوم پزشکی، دانشجویان باید نام استخوانهای بدن را حفظ کنند یا اینکه علائم مشخص یک بیماری خاص را به خاطر داشته باشند. در این موارد میتوان حروف نخست بیماری و علائم مهم آن را مرتبط کرد.

۶- از روشی که برای شما راحت تر است استفاده کنید

هر فرد شیوه ای منحصر به فرد در یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات دارد و اینطور نیست که یک شیوه در تمام شرایط مناسب باشد. باید برای شرایط مختلف از شیوه های مختلف استفاده کرد. سعی کنید از روشی که مناسب شخص شما است استفاده کنید، حتی اگر این روش برای سایر افراد سخت و دشوار باشد و یا خوب جواب ندهد. شما خودتان بهتر از شرایط و تواناییهای خود آگاهی دارید. مثلا بعضی ها با نوشتن روی کاغذ مطالب جدید را بهتر یاد میگیرند و بعضی دیگر با ضبط کردن صدای خودشان و گوش دادن به آن، این کار را انجام میدهند.

۷- ارتباط بین اطلاعات قدیمی و جدید

هنگامی که چیز جدیدی یاد میگیریم، اغلب فراموش میکنیم که بین اطلاعات جدید و قدیمی رابطه برقرار کنیم. تحقیقات نشان میدهند که وقتی بین اطلاعات جدید و قدیمی ارتباط برقرار میکنیم، حافظه آنها را با قدرت بیشتری ذخیره خواهد کرد و هر دو موضوع بهتر و دقیقتر در ذهن شما باقی خواهند ماند. اطلاعات جدید را مانند حلقه های زنجیر به اطلاعات و تجربیات قدیمی تر متصل کنید.

کشف راهی برای تقویت حافظه بلند مدت

زیست شناسان دانشگاه ‌هاروارد اعلام کردند تحقیقات بر روی حافظه بلند مدت در کرم میوه ممکن است منجر به درمانی جدید برای افرادی که حافظه خود را از دست داده‌اند باشد.

به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز به نقل از مجله cell، مولکول فعالی در عصب کرم میوه وجود دارد که با RNA در ارتباط است این مولکول برای تنظیم ساختار حافظه بلند مدت در کرم استفاده می شود.

این مولکول در پیوندگاه دو عصب پستاندارن نیز یافت شده است.

روش فعال سازی این مولکول مسیر Risc است که این مسیر با RNA در پیوندگاه دو عصب ارتباط دارد. این مسیر به منظور مجهز کردن پروتئینی که ساختار حافظه را شکل می‌دهد است.

استفاده از یک آزمایش به نام یادگیری کلاسیک که در آن حشره در معرض رایحه و شوک الکتریکی قرار گرفته بود نشان داد که چگونه می‌توان مسیر Risc را فعال ساخت تا منجر به تقویت حافظه شد.

دانشمندان بر این باورند که حافظه بلند مدت به وسیله تنظیم فعالیت‌ مسیر Risc در کرم میوه افزایش می‌کند.

پروتئین‌های مختلف که شامل مسیر Risc است در پیوندگاه عصب موش‌ها و انسان‌ها یافت شده و این بدین معنی است که دانشمندان می‌توانند حافظه افراد را تقویت کنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي