تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور و کورل و افتر افکتس

فتوشاپ و ایلوستریتور و کورل و افتر افکتس از جمله برنامه هایی هستند که تقریبا مشابه یکدیگر هستند. برای آشنایی با تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور و کورل و افتر افکتس این بخش گهر را بخوانید.

تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور و کورل و افتر افکتس

تفاوت فتوشاپ و ایلوستریتور و کورل و افتر افکتس

فتوشاپ

فتوشاپ یک پردازشگر گرافیکی است که بدست شرکت ادوبی گسترش یافته و برای ایجاد، ترکیب، ویرایش، بازسازی و یا دگرگونی تصاویر «عکس‌ها» بکار می‌رود.

فتوشاپ برای سیستم‌عامل ویندوز و مکینتاش به‌کار می‌رود. هم‌چنین نگارش‌های گوناگون این نرم‌افزار تا نگارش دهم، در سیستم‌عامل لینوکس نیز با کمک ابزارهای میانه (مانند کراس‌اوور) قابل استفاده‌است. آخرین نسخهٔ رسمی پایدار این نرم‌افزار نسخهٔ هجدهم آن است که در ۲ نوامبر ۲۰۱۶ منتشر شد و با اسم ادوب فتوشاپ سی‌سی ۲۰۱۷ شناخته می‌شود. (سی‌اس مخفف عبارت Creative Suite است و به معنای برنامهٔ خلاق است). فتوشاپ به کاربرانش این امکان را می‌دهد تا با افزودن امکانات جانبی اعم از انواع افزونه امکانات آن را گسترش دهند.

تاریخچه

در حقیقت زادگاه فتوشاپ ایالت میشیگان آمریکا بوده است، گلن نول یک استاد دانشگاه علاقمند به عکاسی بود که در خانه خود یک تاریکخانه شخصی داشت. رایانه‌های شخصی در آن زمان تازه اختراع شده بودند و گلن بسیار این اختراع را دوست داشت. فرزندان گلن نول نیز همچون پدرشان ذهن خلاقی داشتند و با در اختیار داشتن رایانه شخصی و یک تاریکخانه توانستند آینده روشنی برای خود خلق نمایند.

توماس یکی از فرزندان گلن که علاقه فراوانی به عکاسی و ویرایش تصاویر داشت گفته است: «در دوران دبیرستان، عکاسی یکی از سرگرمی‌های من بود. من چاپ عکس‌های سیاه و سفید و رنگی و همین‌طور بازی با کنتراست و متعادل کردن رنگ‌ها را در تاریکخانه شخصی پدرم آموختم». جان برادر دیگر توماس بود که بیشتر به رایانه مشغول بود و به وسیله دستگاه Apple II plus که پدرشان خریداری نموده بود با سیستم عامل مکینتاش برنامه‌نویسی می‌کرد.

توماس نیز علاوه بر عکاسی، برنامه‌نویسی را دنبال می‌کرد. او یک Apple Macintosh Plus خرید تا به وسیله آن عکسهای پایان‌نامه دانشگاهی خود را ویرایش کند. اما اپل مکینتاش پلاس قادر نبود سطوح خاکستری تصاویر او را نمایش دهد. توماس با توجه به نیاز فراوانی که داشت، دست به کار شده و چند برنامه نوشت که این کار را برایش عملی کنند.

جان برادر توماس با دیدن برنامه‌های برادرش بسیار هیجان زده شد و به وی پیشنهاد داد تا این برنامه‌ها را یکپارچه کرده و گسترش دهند. توماس مجموعه نرم‌افزارهایش را بعنوان Display نامگذاری نمود. جان نیز چند ایده برای ذخیره‌سازی عکس در فرمت‌های گوناگون و تاریک و روشن کردن تصاویر به توماس ارائه نمود و آنها طی مدت چند ماه این ایده‌ها را برنامه‌نویسی کردند.

آنها در سال ۱۹۸۸ نرم‌افزاری تحت عنوان Image Pro را خلق کردند. پس از کامل شدن نرم‌افزار، جان پیشنهاد تجاری سازی آن را با توماس مطرح نمود. جان در آن موقع مشغول بازاریابی در شرکت «سیلیکون ولی» بود. خیلی از شرکت‌ها شیفته برنامه آنها شدند، اما شرکت بارنی اسکن از سایرین مشتاق تر بود. در نهایت جان و توماس با شرکت بارنی اسکن قرارداد بستند تا این نرم‌افزار را با نام فتوشاپ در کنار اسکنرهای این شرکت به فروش رسانند. در سال ۱۹۸۸ جان یک پیش نمایش از برنامه را در شرکت ادوبی به نمایش گذاشت و این اقدام آغازی برای ارائه فتوشاپ توسط ادوبی شد.

نرم‌افزار ادوبی فوتوشاپ که در فوریه ۱۹۹۰ میلادی روانه بازار شده بود توسط توماس نول ابداع شده بود.

ویژگی‌ها

اگرچه در ابتدا فتوشاپ برای ویرایش عکس‌ها جهت چاپ روی کاغذ طراحی شده بود، اما به خاطر تنوع ابزارهایی که در اختیار کاربر می‌گذارد، از فتوشاپ به طور فزاینده‌ای برای تولید و ویرایش عکس‌ها در فرمت‌های دیجیتال (به خصوص برای استفاده در وب) استفاده می‌شود.

فتوشاپ همچنین با دیگر نرم‌افزارهای شرکت ادوب برای ویرایش و ساخت انیمیشن و لوح‌های فشرده ارتباط قوی دارد. فایل‌ها در فرمت اختصاصی فتوشاپ پی‌اس‌دی می‌توانند به نرم‌افزارهای دیگر از قبیل ادوب ایمیج‌ردی، ادوب ایلاستریتور، ادوب پریمایر، ادوب افتر افکتس و ادوب انکور دی‌وی‌دی صادر شوند و بالعکس، از آنها به فتوشاپ وارد شوند. برای مثال، فتوشاپ CS (نسخه ۹) از ساخت منو و دکمه‌هایی برای دی‌وی‌دی حمایت می‌کند (که بعداً در نرم‌افزار ادوب انکور دی‌وی‌دی مورد استفاده قرار می‌گیرند).

در نسخه‌های پیشین، این نرم‌افزار همراه با نرم‌افزار دیگری به نام ادوبی ایمیج‌ردی نصب می‌شد که روی آماده‌سازی تصاویر برای وب تمرکز داشت. تنظیم دقیق فرمت، کیفیت، فشرده‌سازی تصاویر و انیمیشن در فرمت گیف از امکانات این برنامه بودند. بعد از خرید شرکت مکرومدیا توسط آدوبی و اضافه شدن برنامه فایرورکس بسته‌های نرم‌افزاری آدوبی، اکثر امکانات این برنامه با فتوشاپ ادغام شدند.

از دید گرافیکی نرم‌افزار فتوشاپ توانایی کار با چندین نمونه رنگی را دارد، که عبارت‌اند از نمونه‌های رنگی آرجی‌بی، ال‌ای‌بی، سی‌ام‌وای‌کی، سیاه و سفید و غیره.

فتوشاپ قادر به خواندن و نوشتن پرونده‌های تصویری در قالب‌هایی از قبیل تیف TIFF، جیف GIF، جی‌پگ JPEG، پی ان جی PNG و غیره‌است. هم‌چنین فرمت اختصاصی این نرم‌افزار پی‌اس‌دی (به انگلیسی: PSD) نام دارد (مخفف Photoshop Document یا سند فتوشاپ).

شهرت فتوشاپ به این دلیل است که فرمت پی‌اس‌دی به صورت گسترده استفاده می‌شود و تا حدی توسط نرم‌افزارهای رقیب حمایت می‌شود. فرمت پی‌اس‌بی نسخه جدیدتری از فرمت قبلی است که برای فایل‌هایی با اندازه بیشتر از ۲ گیگابایت طراحی شده‌است.

آخرین نسخه فتوشاپ CC می‌باشد در فروردین ۱۳۹۲ هجری شمسی معرفی و در اردیبهشت ۱۳۹۲ هجری شمسی برای فروش و در دو نسخه بیسیک (به انگلیسی: Basic) و اکستندد (به انگلیسی: Extended) عرضه شده‌است.

ایلوستریتور

ادوبی ایلوستریتور به معنی تصویرگر یک برنامه‌ی کامپیوتری برداری است که برای طراحی در کامپیوتر به کار می‌رود.

این نرم‌افزار با ابزار طراحی جهت خلق آثار برداری و افکت های گرافیکی به همراه قلم‌موها (Brush) و بعلاوه افکت‌ها و فیلترهای گرافیکی و ابزار کنترل رنگ به همراه محیط سازگار با فتوشاپ و سایر محصولات ادوبی در اختیار طراحان است.

معرفی Adobe illustrator CS6

نرم‌افزار Adobe illustrator CS6 یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش به صورت برداری می‌باشد، که کار کردن با آن مشابه کار کردن با نرم‌افزارهایی پیکسلی مانند فتوشاپ است. این نرم‌افزار ابزار طراحی قدرتمند جهت خلق آثار وکتور و افکت‌های گرافیکی به همراه براش-Brushهای متفاوت و ابزار کنترل رنگ که در این نسخه کامل تر شده به همراه محیط سازگار با فتوشاپ و سایر محصولات Adobe را در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

قابلیت‌های کلیدی نرم‌افزار Adobe Illustrator CS6 ME

  • طراحی آثار وکتور در همه زمینه‌ها با ابزار Essential Vector Tool
  • پیاده سازی سریع تر و آسانتر ایدهای طراحی در محیطی با ابزار بسیار قوی و متنوع
  • آماده سازی گرافیک وکتور برای نرم‌افزار فلش
  • افزایش کارایی ابزار طراحی
  • پلت کنترل رنگ بسیار پیشرفته
  • پاک نمودن سریع و راحت نقاط دلخواه (نسبت به نسخه‌های قبلی) با ابزار پاکن که کارایی آن مانند کارایی ابزار پاکن فتوشاپ می‌باشد
  • ابزار برش یا همان crop tool جهت برش منطقه‌ای خاص از طراحی جهت گرفتن خروجی یا برای چاپ
  • قابلیت گروه بندی عناصر و آبجکت‌های طراحی جهت ویرایش سریع و راحت آنها
  • امکان تایپوگرافی سریع به خاطر وجود بیش از ۱۰۰ فونت open type و paragraph and character styles
    • Adobe Device Central CS6ابزار طراحی گرافیکی برای تلفن همراه
  • امکان گرفتن خروجی استاندارد جهت استفاده بروی وب
  • قابلیت گرفتن خروجی pdf با ابزار جدید این نرم‌افزار
  • ابزاری جهت تولید motion graphics و visual effects
  • قابلیت ساخت symbolهای گرافیکی جهت نرم‌افزار فلش
  • سازگاری با Windows 8
  • پشتیبانی از زبان فارسی

کورل

کورل‌دراو یک نرم‌افزار ویرایشگر گرافیکیِ بُرداری است، که به دست بنگاه کورل در شهر اتاوای کانادا ساخته و بازاریابی شد. همچنین کورل‌دراو نام «مجموعهٔ گرافیکیِ کورل» (به انگلیسی: Corel’s Graphics Suite) است. آخرین نگارش آن که X8 نام دارد (در اصل نگارش 18)، در سال 2016 میلادی پخش شد.

کورل دراو که معمولاً برای طراحی و کمتر برای ویرایش تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد، از هر دو مدِ بُرداری و پیکسلی پشتیبانی می‌کند.

نگارش‌های گوناگون

CorelDRAW Graphics Suite نرم‌افزاری کاملاً حرفه‌ای برای طراحی گرافیکی است. شما با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید وکتور را طراحی کنید یا به صورت کاملا حرفه ای صفحه بندی را انجام دهید. طراحی چند بعدی و ابزاری مسیریابی این نرم‌افزار برای طراحی بسیار کارآمد هستند. قابلیت‌های ویرایش عکس این نرم‌افزار و ابزار طراحی وبسایت آن در نوع خود بی نظیر می‌باشند. با استفاده از CorelDRAW Graphics Suite و امکانات منحصر به فرد آن برای ویرایش تصاویر و کار با فونت‌ها، ابزار حرفه‌ای طراحی گرافیکی و طراحی سایت آن می‌توانید خلاقیت خود را درزمینهٔ طراحی افزایش دهید.

نام یکی از معروف ترین و قدیمی‌ترین شرکت شرکت‌های نرم‌افزاری دنیاست که در سال 1990 افتتاح شد. این شرکت با تولید نرم‌افزار CorelDraw خود را به‌ دنیا معرفی نمود، نرم‌افزاری که تا به امروز نیز یکی از پرطرفدارترین و بهترین نرم‌افزارهای طراحی به‌شمار می‌رود. کورل در سال ۲۰۰۹ با خرید شرکت یولید به یک غول نرم‌افزاری گرافیک پس از ادوبی تبدیل شد. عمده فعالیت کورل ساخت نرم‌افزارهای گرافیکی و مالتیمدیا می‌باشد. با این مقدمه شما را به دریافت آخرین نسخه از نرم‌افزار CorelDraw دعوت می‌کنیم. این نرم‌افزار به‌طورکلی یک نرم‌افزار ویرایشگر گرافیک بُرداری است و طیف بسیاری وسیعی از امکانات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا در روش کار و چگونگی خروجی کار حداکثر خلاقیت خود را بدون نگرانی بابت کمبود امکانات به‌کار گیرد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید طرح‌های گرافیکی زیبا و حرفه‌ای طراحی کنید و در انجام اینکار از مجموعه ای کامل از ابزارهای طراحی و ویرایش بهره‌مند شوید. از جمله خصوصیات این نرم‌افزار می‌توان به امکان لایه‌بندی پروژه، پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ فرمت تصویری، امکان قرار دادن جداول در طرح و امکان تایپ به زبان فارسی اشاره کرد. همچنین شایان ذکر است که این نسخه از نرم‌افزار علاوه بر پشتیبانی از فرمت‌های مربوط به نسخه‌های قبلی نرم‌افزار، امکان استفاده از فرمت‌های مربوط به نرم‌افزار فتوشاپ ، مجموعهٔ نرم‌افزاری آفیس و فایل‌های پی دی اف را فراهم آورده‌است.

برخی ویژگی‌های نرم‌افزار: – پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ فرمت تصویری. – سازگار با سری آفیس مایکروسافت، فوتوشاپ و فایل‌های پی دی اف. – بهینه‌سازی‌شده برای کار با پردازنده‌های چندهسته‌ای. – دارای مدل‌های از پیش طراحی شده. – مدیریت پیشرفته رنگ‌ها. – سازگار با نسخه‌های مختلف ویندوز. – و…

CorelDraw – 1991

CorelDraw 2 – 1991

CorelDraw 3 – 1992

CorelDraw 4 – 1993

CorelDraw 5 – 1994

CorelDraw 6 – 1995

CorelDraw 7 – 1997

CorelDraw 8 – 1998

CorelDraw 9 – 1999

CorelDraw 10 – 2000

CorelDraw Graphics Suite 11 – 2002

CorelDraw Graphics Suite 12 – 2003

CorelDraw Graphics Suite X3 – PowerTrace – january 2006

CorelDraw Graphics Suite X4 – january 2008

CorelDraw Graphics Suite X5 – january 2010

CorelDraw Graphics Suite X6 – january 2012

CorelDraw Graphics Suite X7 – january 2014

افتر افکتس

افتر افکتس نرم‌افزار ایجاد جلوه‌های بصری دیجیتال، موشن گرافیک و برنامه کاربردیِ ترکیب عناصر بصری مختلف است که توسط شرکت ادوبی سیستم توسعه یافته و در فرایند پس از تولید در فیلم سازی و تولیدات تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در میان دیگر نرم‌افزارهای گرافیکی، افتر افکتس را می‌توان برای کروماکی، اصلاح حرکت، اندازه و جهت، ترکیب عناصر بصری و انیمیشن استفاده کرد. همچنین به عنوان یک نرم‌افزار بسیار پایه برای ویرایشگر غیرخطی، ویرایشگر صوتی و واسطه تبدیل کدها استفاده کرد.

این نرم‌افزار یکی از قدرتمندترین ابزارهای پویانمایی دوبعدی و جلوه‌های ویژهٔ سینمایی در جهان است که انقلاب وسیعی در نگرش نسبت به پویانمایی و تلویزیون پدیدآورده. این نرم‌افزار هماهنگی بالایی با ادوبی فوتوشاپ و ادوبی پریمیر و ادوبی آدیشن دارد.

قابلیت‌های کلیدی نرم افزار Adobe After Effects CC

از قابلیت‌های مهم برنامه پیشرفته می‌توان به امکان اشتراک گذاری پروژه بین چند سیستم و دسترسی آسان به فایل‌های اشتراک گذاری شده، اشاره کرد. در نرم‌افزار Adobe After Effects قابلیت استفاده از ابزار حاشیه موجب حفظ جزئیات بیشتر در هنگام جداسازی المان‌های پس زمینه می‌شود. علاوه بر این، از ابزار VFX برای تثبیت نمودن تصویر و تدوین دقیق آن استفاده می‌شود.

  • ساخت افکت برای متون
  • مدیریت نویز در تصاویر
  • نهایت کیفیت در ذخیره سازی
  • پیش نمایش از تمامی عملکردها
  • وجود افکت های شبیه سازی
  • لایه بندی کارها به مانند فتوشاپ
  • افکت های چند کاناله سه بعدی
  • هماهنگی با صداهای 32 بیتی
  • وجود افکت های فراوان برای تدوین
  • وجود Timeline editing برای ویرایش
  • امکان خلق جلوه های بصری متحرک
  • هماهنگی با دیگر نرم افزار شرکت ادوبی
  • خلق اشکال متحرک دو بعدی و سه بعدی
  • امکان سایه دادن به اشکال دو بعدی و سه بعدی
  • وجود کامل ترین طیف از رنگ ها برای خلق جلوه ها
  • امکان هماهنگی با اسکریپت های متحرک سازی
  • افکت های متحرک سازی تصاویر یا Transition ها
  • متحرک سازی به صورت کاملا هدایت شده از سوی کاربر
  • قابلیت هماهنگی با کدهای تحت وب و فایل های SWF
  • قابلیت کار با چند دوربین برای جلوه های بصری سه بعدی
  • پردازش های موازی برای افزایش سرعت کارکرد نرم افزار
  • طراحی انیمیشن ها برای صفحات وب و ذخیره سازی با فرمت SWF
  • امکان استفاده از فایل های سه بعدی سایر نرم افزارها مانند سینما چهاربعدی Cinema 4d

تاریخچه

نسخه اول این نرم‌افزار توسط شرکت علم و هنر (CoSA) آمریکا در سال ۱۹۹۳ عرضه شد و نسخه دوم نیز در ۱۹۹۴ توسط همین شرکت به بازار آمد. در همین سال کمپانی ادوبی این شرکت را خرید و نرم‌افزار «ادوب افتر افکتس ۳» به بازار عرضه شد. نرم‌افزار ادوبی پیج‌میکر نیز از همین کمپانی در ۱۹۹۴ خریده شد.

تمام اتفاقات تاریخی فوق در سال ۲۰۰۴ (میلادی) برای نرم‌افزار ادوبی آدیشن (Adobe Audition) اتفاق افتاد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه