تاریخچه منطقه تهرانپارس تهران

تاريخ : 28 شهریور

تهران دارای ۲۲ منطقه است و هر کدام از این منازق دارای محلات زیادی می باشند. تهرانپارس یکی از محلات بزرگ تهران است که بخشی از آن در منزقه ۴ و بخش دیگر آن در منطقه ۸ واقع شده است. برای آشنایی با منطقه تهرانپارس این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد محله تهرانپارس و تاریخچه تهرانپارس و تهرانپارس تهران می خوانید.

تاریخچه منطقه تهرانپارس تهران

تاریخچه منطقه تهرانپارس تهران, پورتال خبری فرهنگی گهر

منطقه تهرانپارس

این کوی بزرگ در شمال شرق تهران منطقه ۴ شهرداری تهران منطقه ۸ شهرداری تهران می‌باشد. از لحاظ مرزبندی با محلات اطراف، تهرانپارس از شمال با بزرگراه بابایی و خیابان استخر و محله قنات کوثر و، مجیدآباد و محله کوهسار، از جنوب با خیابان دماوند و محلات آشتیانی و سرخه حصار، از غرب با بزرگراه شهید باقری و کوی نارمک و اوقاف و از شرق با بلوار پروین و محله‌های جوادیه و گلشن (خاک سفید) همسایه است.

همچنین شهرک حکیمیه به لحاظ عرفی جز اراضی تهرانپارس محسوب می‌شود. تهرانپارس به لحاظ آب و هوا دارای آب وهوای سردسیر و مطبوع می‌باشد. تهرانپارس دارای فرعی‌هایی با نام‌های قدیم کادوس، زرین، رشید، رستم، گیو و پارسیان می‌باشد.

بلوار اصلی تهرانپارس به نام آرش تیرانداز بود که پس از تغییر نام‌های پی در پی سرانجام به نام آیت الله خوشوقت تغییر نام یافت. همچنین تهرانپارس دارای چهار فلکه که اخیراً فلکهٔ اول به میدان قمر بنی هاشم و فلکه سوم به میدان سجادیه تغییر نام یافت.

محلهٔ غربی تهرانپارس به مراتب از محلهٔ شرقی آن مدرن تر و گران‌تر است. فلکه اول تهرانپارس دارای کافه‌ها و رستوران‌های متعددی است که باعث ازدحام جمعیت و ترافیک در خیابان‌های اصلی این منطقه شده‌است. شهرک‌هایی نظیر شهرک امید، شهرک پارس، شهرک فرهنگیان در این منطقه قرار دارند. بزرگراه‌هایی از قبیل رسالت، زین الدین، باقری از این منطقه عبور می‌کنند.

پیشینه محله تهرانپارس تهران

در محدوده‌ای که امروزه با نام تهران‌پارس شناخته می‌شود، سال‌ها قبل از تقسیم اراضی آن و انجام خیابان کشی‌های مدرن، چندین روستا و آبادی قرار داشتند که مهدی‌آباد و مجیدآباد از آن جمله‌اند.  در سال ۱۳۱۰ شخصی بنام هرمز آرش که یکی از سرمایه داران زرتشتی بود، این زمین‌ها را که ۳۶ میلیون متر مربع وسعت داشتند، از خانواده ابوالقاسم خان بختیار خرید و تهران‌پارس را ساخت. پس از آن، تهرانپارس مدرن به دست فرانسویان طراحی شد. سالهای قبل از انقلاب، تهرانپارس محل سکنی تعداد زیادی از امریکاییان مقیم ایران بود که با وقوع انقلاب از کشور خارج شدند.

مهدی‌آباد

این روستا که امروزه هیچ نشانی از آن بر روی نقشه دیده نمی‌شود چندین سال قبل از ساخت و سازهای شهری در دهه ۳۰ خورشیدی، متروکه و مخروبه شده بوده‌است که مورخان علت اصلی آن را خریداری قنات روستا توسط سفارت آمریکا گفته‌اند.

مجیدآباد

مجیدآباد یکی از روستاهای قدیمی شرق تهران بوده‌است و محله امروزی آن، هم چنان با همان نام قدیمی خود روزگار سپری می‌کند. هم‌اکنون پارک پلیس یا همان باغ اناری سابق در این محله هست که سریال قدیمی باغ گیلاس را در این باغ و امارت قدیمی آن فیلم‌برداری نموده‌اند.

مراکز و اماکن مهم محله تهرانپارس تهران

باغ پرندگان تهران

پارک جنگلی یاس لویزان (یاس فاطمی)

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی سرخه حصار

پارک پلیس (باغ اناری سابق)

مرکز خرید سپید

مرکز خرید پارسیان

هتل شهر

رستم باغ (ویژه زرتشتیان)

فرهنگسرای اشراق

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

  1. مسکن سبز فرهنگیان تهرانپارس

    ۱-مرکز خرید نارسیس(فروشگاه،شهربازی،فست فود،پردیس سینمایی)
    ۲-مرکز خرید سیوان سنتر
    ۳-مرکز خرید سیلورسنتر
    ۴-برج تجاری،اداری آناهید(برج سفیدتهرانپارس)
    ۵-پارک موزه آب
    ۶-خیابان غذا(در حال افتتاح)

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي