بهترین ماده غذایی هنگام افطار

تاريخ : 7 مرداد

مدیرگروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر ارزش غذایی خرما، این ماده غذایي را بهترین غذا درهنگام شروع افطار در ماه رمضان دانست.

بهترین ماده غذایی هنگام افطار, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

به گزارش ايسنا، “یوسف نقیایی” با بیان این مطلب، افزود: خرما در گروه میوه‌ها قرار دارد و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

وی با بیان اینکه هر یکصد گرم خرمای تازه حاوی ۲۵۰ کیلوکالری انرژی است، افزود: عمده‌ترین مواد تشکیل دهنده خرما را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند؛ به طوری که ۶۷ درصد از اجزای تشکیل دهنده خرما را کربوهیدرات‌ها به ویژه ساکاروز و فروکتوز تشکیل می‌دهد.

 

 

کارشناس تغذیه مركز بهداشت استان یزد همچنین ۲.۵ درصد پروتئین، ۷.۵ گرم فیبر خوراکی، ‌یک میلی‌گرم آهن، پتاسیم، ‌ویتامین A، ‌بتاکاروتن، ‌۴۱ میلیگرم کلسیم، ‌۵۷ میلیگرم فسفر را از دیگر اجزای تشکیل دهنده خرما ذكر کرد و یادآور شد: خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فیبر خوراکی در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش به خصوص سرطان کولون و نیز کاهش چربی‌های خون موثر است.

 

 

وی با بیان این مطلب که آهن موجود در خرما در پیشگیری از بروز بیماری فقر آهن موثر است، اظهار كرد: ‌امروزه خرما در پیشگیری از فقر آهن موثر شناخته شده است، چرا که میزان آهن موجود در خرما در هر یکصد گرم به یک میلی گرم می‌رسد که این مقدار نسبت به سایر مواد غذایی مقدار قابل توجهی محسوب می‌شود.

 

 

نقیایی با اشاره به مقدار پتاسیم موجود در خرما اظهار کرد: به همین دلیل مصرف خرما، بیماری‌های قلبی عروقی را نیز بهبود می‌بخشد.

وی با بیان اینکه خرما دارای مقدار قابل توجهی ویتامین A و بتاکاروتن است، افزود: ‌ویتامین A موجود در خرما از بروز بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌کند.

 

 

این کار‌شناس تغذیه با تاکید بر ارزش غذایی این ماده غذایی، ‌خرما را بهترین ماده غذایی هنگام شروع افطار در ماه رمضان دانست و خاطرنشان کرد: ‌از آنجایی که خرما دارای کالری زیادی است، مصرف بی‌رویه این ماده غذایی نیز توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

 

 

 

گردآوری: گروه سلامت گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي