بهترین روش ها برای از شیر گرفتن کودکان

تاريخ : 5 مرداد

درباره از شیر گرفتن کودکان

خداحافظی کودکان با شیرمادر، آغاز آموزش سخت مبارزه با بهترین غذای کودکانه است. این آموزش در صورت عبور از مراحل درست و صحیح از سوی والدین، می تواند اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد.

بهترین روش ها برای از شیر گرفتن کودکان, پورتال خبری فرهنگی گهر

از شیر گرفتن کودک مهم ترین خداحافظی دنیا
جدا شدن از شیر مادر فقط دل کندن از یک غذا نیست بلکه کودک را برای نخستین بار با تجربه هایی مواجه می کند که در آینده او هم مؤثر است. اگر بدانید که شیرخوردن برای کودک شما با چه احساساتی همراه است می توانید حال کودک تان و بدقلقی های این دوران را بشناسید و برایش چاره اندیشی کنید:

شیر مادر و مکیدن همراه آن نخستین فعالیت لذتبخش برای بچه هاست که واسطه ارتباط بهتر با مادرشان است.

اینکه مادر بالاخره تصمیم بگیرد که شیر خوردن را از فرزندش بگیرد هم نخستین تجربه حس محرومیت برای بچه است که مادر اقدام به ایجاد آن محرومیت می کند. این تجربه احساس محرومیت آن هم از طرف مادری که همیشه مهربان است بچه ها را برای مدت کوتاهی دچار تضاد روحیه می کند تا جایی که مادر با روش های دیگر به ابراز محبت روبیاورد.

چالش خداحافظی با شیر مادر نخستین قدم برای کمک به مستقل شدن و اجتماعی شدن بچه ها هم هست. استفاده نکردن از شیر مادر همانطور که یک قدم وجود بچه ها را از وجود مادر مستقل می کند روی دیگری هم دارد. مادرانی که نخواهند به موقع فرزندشان را از شیر بگیرند و کودکشان بیش از ۲ سال شیر بخورد احتمال شخصیت وابسته به دیگران بودن را در فرزندشان به شدت تقویت می کنند.

بهترین روش ها برای از شیر گرفتن

از همسرتان بخواهید وقت بیشتری را با فرزندتان بگذراند. در دورانی که قصد دارید کودک را از شیر بگیرید، از او بخواهید به کودک غذا بدهد یا وقت هایی که شیر می خواهد، او را در آغوش بگیرد و بیرون از خانه ببرد

تصمیم های غلط جهت از شیر گرفتن کودک
این باورکه هرچه سریع تر بچه ها از شیر گرفته شوند کارتان راحت تر است، فقط عامل ضعف روحی و جسمی فرزند خواهد شد. هیچ وقت از تربیت تدریجی در هیچ زمینه ای دور نشوید. سینه مادر منبع آمال و آرزوی یک کودک شیرخوار است. پس اینکه برای قطع وابستگی او، از روش تلخ کردن سینه و… استفاده شود ناامید کردن بچه از منبع امید است و راه درستی نیست.

یکباره کودکتان را از شیر نگیرید
بعضی مادرها از شیرگرفتن و کاستن از میل به مکیدن بچه ها را یکی می دانند و اگر قبلا بچه را وابسته به پستانک و شیشه شیر هم کرده اند، تصمیم به ترک یکباره آنها در مدت زمان کمی می گیرند که این شیوه درستی نیست و هرکدام مدت زمان خاص خود را برای قطع وابستگی می خواهد.

بعضی از مادران که شوق دارند هرچه زودتر فرزندشان از آب و گل دربیاید و کمی از آنها مستقل تر شود، ممکن است بلافاصله بعداز به پایان بردن دوران شیردهی، به از پوشک گرفتن کودک اقدام کنند اما این فاصله کم بچه ها را به لجبازی و ناآرامی سوق می دهد و در درازمدت آسیب رسان است.

خداحافظی با شیر مادر نخستین قدم برای مستقل شدن و اجتماعی شدن کودک است.

صبر را تمرین کنید
از شرایط روحی بسیاری از کودکان در دوره قطع شیردهی می توان به بهانه گیری ها و لجبازی ها اشاره کرد. در این دوران تمرین صبر کنید و به جای استفاده از ابزارهای تنبیهی حواس بچه ها را پرت کنید و تفریحات او را بیشتر کنید.

کی و کجا بچه را از شیر بگیریم؟
ترک عادت شیر خوردن برای بچه ها شرایط نگران کننده و پراسترسی است. پس برنامه ریزی کنید تا موضوع آزار دهنده دیگری مثل سفر چند روزه پدر، اسباب کشی منزل، تولد یک نوزاد در نزدیکی کودک شما و… با این تصمیم شما همزمان نباشد. محل اقدام به حذف وعده های شیر خوردن را از مکان های مانوس و آشنا شروع کنید.

قبل از شیر گرفتن کودک ، میل غذایی را در او تقویت کنید
قبل از شروع سعی کنید میل غذایی کودک را تقویت کنید تا به خوردن انواع غذاها، شیر پاستوریزه، استفاده از نی و… بیشتر انس بگیرد و بتوانید نیاز غذایی او را رفع کنید. اغلب باید ۵وعده غذایی قبل از شروع به از شیر گرفتن برای بچه ها وجود داشته باشد اما تشخیص خاص پزشک کودک تان را هم جویا شوید.

زمان های خوش خلقی کودک را بشناسید
اولین مرحله حذف را از زمان های غیراصرار بچه شروع کنید. اغلب، صبح ها یا ظهرها بچه ها کمتر برای خوردن شیرمادر اصرار می کنند.شما باید وعده خاص فرزندتان را بشناسید تا شروع کم حساسیتی برای قطع وابستگی داشته باشید. اگر اغلب در زمان و مکان خاصی به کودکتان شیر داده اید، در این دوران نظم گذشته تان را به هم بزنید.برنامه ریزی قطع دوران شیردهی را در مرحله اول به روزها موکول کنید و در آخر به شب ها برسانید.

کودک را در آغوش بگیرید
بچه ها در این اوقات اگرچه از شیر شما باید دور شوند اما آغوش شما جبران نیاز عاطفی او است و نگرانی های او را کم می کند. نگران نباشید فیلش یاد هندوستان نمی کند. اما هرچه می توانید کودک تان را از دیدن صحنه شیر خوردن دیگر بچه ها یا تعویض لباستان دور نگه دارید.
چالش خداحافظی با شیر مادر نخستین قدم برای کمک به مستقل شدن و اجتماعی شدن بچه ها هم هست. استفاده نکردن از شیر مادر همانطور که یک قدم وجود بچه ها را از وجود مادر مستقل می کند روی دیگری هم دارد

جهت از شیر گرفتن کودک، از همسرتان کمک بگیرید
از همسرتان بخواهید وقت بیشتری را با فرزندتان بگذراند. در دورانی که قصد دارید کودک را از شیر بگیرید، از او بخواهید به کودک غذا بدهد یا وقت هایی که شیر می خواهد، او را در آغوش بگیرد و بیرون از خانه ببرد. پدر می تواند شب ها فرزندتان را بخواباند و در کنار او باشد زیرا بسیاری از بچه ها عادت دارند با مکیدن سینه مادر خود به خواب بروند.

یادمان باشد
عشق و علاقه بی ریای کودک به مادر برای رفع نیازهای عاطفی و روانی و رسیدن به آرامش وجود دارد اما به طور ناگهانی و با رفتار ضربتی و غلط این ارتباط قطع می شود و کودک را دچار شکست عاطفی تلخی می کند. این شکست عاطفی در فرآیند زندگی کودک تأثیر منفی می گذارد و در ازدواج و مسائل زناشویی وی در آینده مشکلات عدیده ای به وجود می آورد.

رفتار غلط مادر در ارتباط با این موضوع و نحوه از شیر گرفتن کودک ممکن است در ظاهر نتیجه بخش باشد و کودک دیگر شیر مصرف نکند اما باعث برهم خوردن حوزه روانی وی می شود و اختلالاتی چون وسواس، پرخاشگری، گاز گرفتن و… در رفتار وی ایجاد می شود. این فرآیند باید به طور تدریجی انجام شود و در یک دوره یک ماه تا ٤٥ روزه، به کودک فرصت دهیم تا بتواند با این موضوع کنار بیاید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي